| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Lufttryck i isdäck??
|
4 besök senaste veckan (11244 totalt) |
|
Lufttryck i isdäck??
Tjenare! Tidigare iskörningar har jag nöjt med att det är luft i däcken
Men efter dagligt surfande på rejsa och ~100 mil på bana i ryggen har jag lärt mig att lufttrycket spelar stor roll! Men det känns inte som att man kan gå efter samma tryck som man gör i R däcken?? Vad säger ni som har härjat mycket med isdäck? Vad ska man ha för tryck i isdäcken?? Jag hämtar däcken i morgon så märke vet jag inte förutom att dom är begagnade
Mvh |
||||||||
|
Du ska ha ganska mycket luft i sådana då dom är ganska så smala. Är det rallydäck så ca 3-3,5bar.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
|
Jag hade det på känn att det skulle vara högt tryck!!
Det är såna här däck så jag skulle tippa på att det är beggade rallydäck??
|
||||||||
|
|
||||||||
|
det beror på vad du menar kalltryck? vid vilken temp? är det -10 ute idag så kanske däcken inte blir så varma som r-däck på sommaren. mitt tips är börja med 3,5bar så kan du pysa ut på plats
_________________ Aris Stamos Mercedes-Benz C55 AMG BMW 120d |
||||||||
|
Re:
Det skiljer lite mellan rally och isracing, på isen brukar man vilja ha styva däcksidor så dom inte viker sig. Jag har ca 5bar i långnabbshjulen. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
|
oj, då har jag kört på tok för lite luft genom åren. Alltid kört på runt 2 bar i mina rallydäck på isen.
Kan ju ha varit en anledning till att jag krängde av ett däck från fälgen för något år sen.
_________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||||||||
|
om man skulle få för sig att skaffa isdubb till m3 e46. Finns det några vettiga fälgar som inte kostar multum?
Verkar inte vimla av smala 17-tums fälgar som passar direkt, och finns det däck? _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||||
|
Re:
Dom största rallydubbdäcken jag vet är 16" och dom brukar vilja ha 5-5,5" breda fälgar. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
|
Re:
Misstänkte nästa det
Aja, man får väl spara ihop till en riktig vinterbil istället
_________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||||
|
Re:
Pirelli har 17 & 18-tummare som som nog är avsedda för Monte Carlo - breda och med färre och klenare dubb. http://www.carlislewheelandtyre.co.u _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
|
Re:
Jo dom är gjorda för att kunna köras på asfaltsträckor också så fästet på is är inte det bästa. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
|
|
||||||||
![]() |
Däck för banåka
Lufttryck i isdäck??
|
4 besök senaste veckan (11244 totalt) |