Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Bromsteknik..............Dutta eller Maxbroms det är frågan
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (16064 totalt)
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Man har väl misstänkt att en gång hårt på bromsen sen gas har varit "rätt melodi" (ingen regel utan undantag dock)
Men efter att ha sett denna "logg" blir man lite fundersam om det är dags att lära om

Sebastian Loebs inbromsning

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Johan Östensson
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 374



Intressant film, går att göra mycket skojigt med telemetri och lite datorgrafik. Mer sånt thumbs up

Har man bara tillräckligt med känsla för vad man gör går det nog att bromsa lite hur som
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fast det kanske är så att Loeb bromsar hårt och bestämt ett par gånger i "filmen" och Hirvonen släpbromsar en längre sträcka...

_________________

Rice and shine
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Fast det kanske är så att Loeb bromsar hårt och bestämt ett par gånger i "filmen" och Hirvonen släpbromsar en längre sträcka...


Det är ju lite det jag menar "Loeb bromsar hårt och bestämt ett par gånger" när man igentligen "trodde" att han endast gick på bromsen en gång.
Jag har sett detta från fler tävlingar också, så det verkar inte vara en tillfällighet.
och jag skulle bli förvånad om Hirvonen "släpbromsar". Tror nog att när han bromsar, då bromsar han.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Johan Östensson
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 374



Har WRC-bilarna ABS?
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Johan Östensson skrev:
Har WRC-bilarna ABS?


Nä, inte tillåtet.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Libell skrev:
...jag skulle bli förvånad om Hirvonen "släpbromsar". Tror nog att när han bromsar, då bromsar han.

thumbs up Jag menar jämfört med Loeb i animationen alltså...

_________________

Rice and shine
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Är det inte som han balanserar upp bilen?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



Skulle vara intressant att se både gas&broms. Jag förmodar att grönt betyder ej broms?

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Känns som om det är lite svårt att bedöma mha en på/av logg. Är det bromslampan dom går på tro?

Kanske duttar ut belägen?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Utan trycklogg säger detta oss inte mkt.

Men vi vet två saker...eller tre:

-Man vänsterbromsar i rally.
-Man sköter extremt stor del av balansen i bilen med bromsen.
-På bana kan/ska man inte göra "lite hur som" eller fegbromsa, det sliter bromsar och går saktare än att panga på en gång för alla.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det svänger lite under inbromsningen vad jag kan se. Kanske behövs det släppas upp lite för balansen?
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Björn skrev:
Det svänger lite under inbromsningen vad jag kan se. Kanske behövs det släppas upp lite för balansen?

Kan ju vara olika grepp med. dom kör ju inte i samma spår..

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Personligen är det maxbroms som gäller om man inte bromsar i kurva förståss.
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Utan trycklogg säger detta oss inte mkt.

Men vi vet två saker...eller tre:

-Man vänsterbromsar i rally.
-Man sköter extremt stor del av balansen i bilen med bromsen.
-På bana kan/ska man inte göra "lite hur som" eller fegbromsa, det sliter bromsar och går saktare än att panga på en gång för alla.


Håller med dig på flesta punkterna här.
Men jag tror inte han "duttar" på bromsen här för att hålla någon speciel balans i bilen. Detta "duttande" för balansens skull ser man nog mer på is/grus underlag.
Sen om du menar att Loeb bromsar "lite hur som" eller fegbromsar tror jag att vi har olika syn på det (än om min filosofi också är en hård bestämd inbromsning ). För hans bromsning är bevisligen bra, han har väl inte förlorat en asfaltstävling dom senaste 5 åren

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Libell skrev:
...jag skulle bli förvånad om Hirvonen "släpbromsar". Tror nog att när han bromsar, då bromsar han.

thumbs up Jag menar jämfört med Loeb i animationen alltså...


thumbs up

Det är intressant att killen verkar ha hittat ett körsätt som gör honom totalt överlägsen (specielt på asfalt)
Hmmm, om man kanske skulle börja att ...............

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346



Libell skrev:
Lars Falk skrev:
Libell skrev:
...jag skulle bli förvånad om Hirvonen "släpbromsar". Tror nog att när han bromsar, då bromsar han.

thumbs up Jag menar jämfört med Loeb i animationen alltså...

thumbs up
Det är intressant att killen verkar ha hittat ett körsätt som gör honom totalt överlägsen (specielt på asfalt)
Hmmm, om man kanske skulle börja att ...............


Sådant som kallas för "tillfälligt monopol" i sportvärlden. Får se hur länge "tillfälligt" är i det här fallet. Fördelen med fenomenet "tillfälligt monopol" är att det nästan alltid gör sporten bättre, oftast teknisk iaf.

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10154



Jag vet inte riktigt vad man ska säga om videon egentligen. Men vad jag lärt mig är att det inte har jättestor betydelse hur man bromsar sig in i en kurva så länge man placerar sig rätt för en bra utgång och får med sig farten.

Finns det fler animationer liknande den som postats för att se en trend?

_________________
Anders Hansson
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



sweanders skrev:
Jag vet inte riktigt vad man ska säga om videon egentligen. Men vad jag lärt mig är att det inte har jättestor betydelse hur man bromsar sig in i en kurva så länge man placerar sig rätt för en bra utgång och får med sig farten.

Finns det fler animationer liknande den som postats för att se en trend?


Jag skulle också tro att detta är en tillfällighet. Hirvonen har ju ganska taskig linje in i kurvan och bromsar lite sent. Därmed bromsar han längre och tappar fart ut. Varför Loeb "duttar" på bromsen kan man ju spekulera i men jag skulle inte tro att det är någon sorts bromsteknik. Det är nog bara svårt att hitta bromspunkten på en rallysträcka. Det är ju inte samma sak som att nöta varv på en sluten bana.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Cyberoid skrev:
Hirvonen har ju ganska taskig linje in i kurvan och bromsar lite sent.


Precis!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Cyberoid skrev:
sweanders skrev:
Jag vet inte riktigt vad man ska säga om videon egentligen. Men vad jag lärt mig är att det inte har jättestor betydelse hur man bromsar sig in i en kurva så länge man placerar sig rätt för en bra utgång och får med sig farten.

Finns det fler animationer liknande den som postats för att se en trend?


Jag skulle också tro att detta är en tillfällighet. Hirvonen har ju ganska taskig linje in i kurvan och bromsar lite sent. Därmed bromsar han längre och tappar fart ut. Varför Loeb "duttar" på bromsen kan man ju spekulera i men jag skulle inte tro att det är någon sorts bromsteknik. Det är nog bara svårt att hitta bromspunkten på en rallysträcka. Det är ju inte samma sak som att nöta varv på en sluten bana.


Att Hirvonen "ligger fel" enligt filmen är ju klart, och troligen tappar fart pga detta. Men det roliga (tycker jag) är att se Loebs bromsteknik. Nu hittar jag inga fler filmer som visar detta, men i höstas från rally-VM så har dom visat detta att par gånger. Om det är trend eller tillfällighet kan man fundera på, men intressant är det

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Bromsteknik..............Dutta eller Maxbroms det är frågan
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (16064 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande