Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
RenaultSport Åka på Ringen 2009? | 1 besök senaste veckan (6053 totalt) |
Nu finns det tider... http://www.nuerburgring.de/Alle-Vera Bara att börja planera. |
||||
Å tusan! Jag satt faktiskt och kollade i måndags/tisdags och då fanns inget fullständigt upplagt. Det jag hoppats på verkar falla in Är körning på ringen 1-3juni dvs. dagarna innan Rock am Ring börjar den 5:e. Varför inte slå två flugor i en smäll?
Det jag annars har tankar på är påsken iom att det finns en del lediga dagar där. dvs. 10-13:e April. Min tanke är i så fall troligen att ta semester den 9:e och den 14:e och använda dess som resdagar. Fredag, Söndag och Måndag är det körning heldagar (8:00-19:30) och på lördagen bara en stund på eftermiddagen. Perfekt för mig som aldrig varit där att använda lördagen för att botanisera omgivningarna Nu vill jag höra att vi blir 10st Renaulter |
||||
|
||||
5 renaulter och 5000 bmw ägare på detta forumet och nästan lika många porsche ägare gör nog att det kan bli svårt att hitta renault entusiaster...
_________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
jag är intresserad så länge jag hinner med att köra lite bana här på hemma plan innan. känns som det vore bra med lite erfarenhet av hur bilen beter sig på banan innan man ger sig iväg så långt. så för mig låter början av juni bra.
_________________ Mikael Wallner Clio sport -02 |
||||
Erfarenhet är alltid bra. Dock påminner Ringen mer om snabb landsvägskörning än trackdays på hemmaplan. Första gången på Ringen tar man det nog också ganska lugnt. (Jag tar det f.ö. alltid lugnt på Ringen vid de få tillfällen jag är där.) |
||||
Det lutar mer och mer åt Påsken för min del. Tror det kan vara läge att boka boende relativt omgående iom att det kan vara rätt mycket folk vid Påsk.
Mikael: Som Falk säger tar nog de flesta det rätt lugnt första gången på Ringen. Ett tipps kan vara att träna in banan med hjälp av spelet GTR2 som innehåller en riktigt bra version av ringen. |
||||
Ringen är en totalupplevelse för alla sinnen. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Det är ju inte ett Billigt nöje direkt Kalkyl för 3-4 dagars körning BENSIN: Tranås --> Nürburgring --> Tranås = 240mil = ~2400kr i soppa FÄRJA: Hbg-Hör + Rödby-Puttgarden = Enkelbiljett 01.01.09-11.06.09 = 920:- = 1840kr (inte billigare att ta bron) BOENDE: Räkna med 500kr/person och natt = ~2000kr för fyra nätter ÅKPASS: RingenPass för 25varv = 3900kr Totalt: 10.140kr (Detta är exklusive bensin för körningen på ringen och exklusive mat) Jag måste säga att man ryggar tillbaka ganska rejält när man ser konstnaderna svart på vitt. Man får jäv***t mycket körning i Sverige för 10kkr. Bara 25varvs kortet motsvarar 8st (!!!) heldagas körningar på Sviestad eller en Quaife diff.... På en heldag på Sviestad har jag för mig att jag brukar köra 25mil. På 8st tillfällen (är ju inte 8st på ett år iofs men ändå) blir det alltså 200mil och för motsvarande kostnad kommer man alltså 55mil på Ringen. Dvs nästan 4 gånger mer åka för pengarna. Hur ska jag kunna rättfärdiga detta för mig själv |
||||
inte helt billigt... Om det blir av så för man väl se till att turista lite och ha en "vanlig" semester men vad skall man gör man i tyskland förutom att åka på ringen
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Ja jag pratade lite med tjejen om just samma sak (man måste ju ha en medfinansiär Hur som helst kom vi fram till att det är rätt ovärt om man inte ska ta en Europa semester samtidigt = Påsken går med största sannorlikhet bort. Chockerande att det kostar nästan lika mycket att åka båt 45km som att köra bil 240mil!!! |
||||
Rock am ring så har man spenderat typ 3500kr till.. men det är ju Europas största Rockfest som hålls på en F1 bana. lr åker till belgien lr något sånt..
Värsta med Ringen är ju att det kan va vilket skitväder som helst där,fast det är bra väder på andra ställen. Va på rock am ring förra året, var typ 15grader och dimmigt,blåsigt, när vi åkte därifrån steg termometern i bilen till 28grader när vi kom ner på lite plattare mark en bit från bergen. Så har man otur åker man dit och får skitväder... _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
Var glad att du kör Clio, mina varv låg på en totalkostnad av ca 300-350 kr/varv. I den tyngsta divisionen (GT3 & Co) kan man iskallt höfta en totalkostnad på >1000 kr/varv! Har man riktig tur och inte behöver köpa annat än slitdelar som däck och bromsar kan man kanske komma neråt 800 kr/varv. Värdeminskning ej inkluderad förstås... Men sen när handlar bankörning i allmänhet eller Ringenkörning i synnerhet om ekonomiskt förnuft? Det är dyrt, absolut, men antingen vill man uppleva det eller så vill man inte. Visst kan man jämföra på det viset att det är 4 ggr så dyrt som att åka svenska banor, men många skulle på den punkten anmärka att det å andra sidan också är 10 - 1000 ggr roligare! Tänk dig att köra på en bana där man 4 ggr bara använder 4:ans och 5:ans växel i över 1 km åt gången, 2 av gångerna t.o.m. över 2 km i sträck. PER VARV!!! Det skulle i alla fall locka mig om jag aldrig varit där! Men för att se nyktert på det: Jag tog med en polare en gång för att visa honom vad det handlade om. Han hade aldrig varit där, aldrig kört Ringenspel på datorn och knappt sett onboardvideo därifrån heller. Hans slutsats var att det inte var så roligt som han tänkt sig. Dels tyckte han inte att banan verkade så svår som alla sagt ( ) och dels tyckte han det var mest frustrerande att inte kunna köra ordentligt pga att han aldrig visste om det svängde höger eller vänster bakom nästa kurva/krön. Så vi är alla olika! Ett tips vore kanske att flyga Ryanair ner över en helg för ett första besök. Då kan du till en mkt rimlig kostnad (<10% av din uppskattade kostnad för resa med egen bil) bilda sig en egen uppfattning vad det handlar om och hur intressant det verkar vara för just dig. (Åka-med-möjligheter brukar sällan vara ett problem). och boendekalkylen kan du halvera, mer än 50 EUR/natt i dubbelrum behöver du inte betala om du inte vill. Så du ser, det är inte så dyrt som du tror. Och Ringen är snäll mot däck och bromsar och inte behöver du någon Quaifediff heller. Så kör du tillräckligt mkt sparar du t.o.m. pengar! _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Skapligt försvarstal Att det inte finns ett uns av ekonomi i bankörning är nog de flesta som kört lite medvetna om. Man håller ju på för att det är skoj så det gör väl inget Jag är helt säker på att jag vill åka till ringen, finns inte ens ett uns av tvivel. Har kört en massa varv i sim för att lära mig banan (300+ varv) samt sett åtskilliga timmar film från ringen. Att själva körpasset är 4ggr så dyrt som att köra hemma har jag inga problem med då jag är helt övertygad om dett det precis som du säger är 10-1000 gånger roligare. Dock är 10.000kr fortfarande 10.000kr. Så iom att själva resan var så pass dyr så känner iaf jag att det vore idé att slå två flugor i en smäll och åka ner på semestern så man kan åka lite i europa samtidigt. Iom att jag måste belasta "lekkontot" med 8.000kr däck under den närmsta månaden blir det lite för svettigt för min del med Påsken helt enkelt. Jag lovar dock fortfarande att höra av mig innan jag far ner |
||||
Skärpning Mårten, inte jämföra Sviesta med Nurburg ring
Det går bara inte, den går ju knappt att jämföra med Svenska racerbanor. om du tvivlar kan du fundera varför det finns en helt egen avdelning på denna sida om Nurburg ring. Christian, kan inte annat än hålla med i ditt balanserade och kloka inlägg. Sedan är ju varvkostnaden något man helst vill förtränga. Fast ju mer man kör desto billigare blir det per varv... Mårten hör av dig om, jag menar när, du planerar att åka ned en helg så kan du få åka Clio eller nåt Tyskt kanske. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||
Är det verkligen ingen som vill komma ner till ringen, året är ju snart slut.
Nu har jag kört ner min "nya" Clio 172-02 som ersätter min gamla 169 -01. Passagerarstolen erbjuds till folk som tål fart... Jag vill gärna slå ett slag för ringen vilket är en mycket roligare bana än alla svenska för en Clio. Varför det? Jo på ringen handlar det om att hitta linjen och flytet och länka ihop flera kurvor i rad! På de Svenska banorna är det mest rakt-bromsa-kurva-gasa-rakt-bromsa... Kan faktiskt inte komma på en enda Svenska bana där man bygger fart i mer än 2 kurvor efter varandra. Ringen är helt enkelt i en egen division och varje sann motorsportentusiast bör vallfärdat dit en gång under sin livstid _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||
RenaultSport Åka på Ringen 2009? | 1 besök senaste veckan (6053 totalt) |