Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Hahlin7 "två 2012 videos"
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
42 besök senaste veckan (118557 totalt)
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Jag, mina bröder Tobias och Simon samt Vår pappa Ulf tänkte sätta ihop en Sjua till sommaren -05 om allt går som det ska och vi inte bråkar allt för mycket
Det blir rätt mycke budgetbygge och vi ska ju inte använda det lättaste motor och drivlinepaketet men den blir nog rolig ändå.

Kaross
Karosspaket från DD7

Motor
B21 Turbo, nyrenoverad original bottendel, portad topp, k-kam, Garrett T04E, kanske megasqirt annars dellorto 40.

Effekt
150+ Hk...

Transmission
M 45 låda i aluminium med sinterlamellkoppling, Volvo 240 bakaxel med lamelldiff.

Chassie
Framvagn med A-armar och ford taunus spindlar, modifierade till 4*100 bultmönster, Bakvagn uppgängd i fyrlänk med lågt panhardstag, coiloverdämpare runt om

Bromsar
bak är det nedsvarvade Vw skivor med golf gti ok

Fälgar
Banracing: 7,5*13" Revolution splitfälgar
Gata: 7,5*17 100+ qualifierfälgar

Däck
Banracing: 205/60-13 R-däck
Gata: 215/40-17 nonamedäck

Inredning
Stolar, bälte, instrument, Hyudralisk handbroms, mm

Vikt
Tjänstevikt 750kg?

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



låter skoj...

de byggs sjuor som aldrig förr i de svenska garagen nuförtiden..

_________________
MackeMaehlum
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Här kommer lite bilder på det vi hunnit hittils.


Så här såg ramen ut när vi köpte den, det var en påbörjad halvfärdig ram med a-armar, styrväxel taunusspindlar med 4*100 bultmönster, 240 bakaxel med fyrlänkstag också med 4*100 bultm, samt medföljde Revolution 7,5 * 13 tumsfälgar



13 tummarna


Nyrenoverad B21a


Garret T04E med 50mm inlopp


Här har vi svetsat de runda rören på sidorna och byggt kardantunneln, vi tackar Tomas så mycket för all hjälp och lån av verktyg.


Vi provade att polera fälgkanten och det blev riktigt bra tycker jag, vi ska kanske lacka om centrumet också.



Ja det var allt för nu men det kommer mera.
Jag kommer också lägga upp bilder på min hemsida.

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Acke skrev:
låter skoj...

de byggs sjuor som aldrig förr i de svenska garagen nuförtiden..


Det är riktigt skoj. Jo det är riktigt många sjuor som byggs, det finns säkert 10 - 15 st bara här i Umeå med omnejd.
Men efter att fått låna Tomas Danielssons sjua en hel kväll i somras kunde vi ju inte göra annat än att bygga en egen... Körglädjen i detta fordon är riktigt svårslaget även om det satt en original B23 A i Tomas Gula.

Jag kanske ska tillägga att det inte blir min bil utan pappas, men jag kommer nog att nyttja den friskt.

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5590



Mattias Hahlin skrev:
Acke skrev:
låter skoj...

de byggs sjuor som aldrig förr i de svenska garagen nuförtiden..


Det är riktigt skoj. Jo det är riktigt många sjuor som byggs, det finns säkert 10 - 15 st bara här i Umeå med omnejd.

Min var först!!

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375



Tjena kul att ni är på gång är det mycke jobb att få dit vw bromsarna?Jag tror att snart att det är vanligare att köra seven än 245a i hörnefors o sörjöle trakten MVH Anton

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



Låter riktigt kul... Roligt med Volvo maskin också....
Tycker iaf jag som är Volvo frälst, finns väl mycket
andra roliga motorer också!

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
anton7 skrev:
Tjena kul att ni är på gång är det mycke jobb att få dit vw bromsarna?Jag tror att snart att det är vanligare att köra seven än 245a i hörnefors o sörjöle trakten MVH Anton


Tjena Anton Ang vw bromsarna så har vi inte gjort nåt än, killen som började med ramen har svarvat om drivaxlarna, skivorna och bytt bultmönster till 4*100 så skivorna är bara att trycka dit, men Golf Gti oken är inte ditpassade..
jo 240ina börjar nästan bli eftertraktade nu..... haha

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Polly skrev:
Låter riktigt kul... Roligt med Volvo maskin också....
Tycker iaf jag som är Volvo frälst, finns väl mycket
andra roliga motorer också!


Jo det funkar nog bra, och man får ju ner priset rätt mycke med volvokomponenter... vi får väl kompensera vikten med att ladda mera. skulle iofs vara rätt fränt med ett alublock och en aluaxel men då blev det helt plötsligt inte lika billigt längre..

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

om 240orna börjar ta slut så går det lika bra med 740, åtminstone om man bygger Dala7or.
www.dala7.se

Nu är det ju en större version av en vanlig Seven och jag känner inte till dimensionerna i en DD7a.




Vill man satsa på en lättare motor så är en Suzuki Swift GTi maskin aldrig fel...
Snabbaste vägen till prestanda: loose some weight.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Superswift skrev:
Vill man satsa på en lättare motor så är en Suzuki Swift GTi maskin aldrig fel...


Å nej, inte han med swift gti kommentaren igen. Vi har hört nog.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
7up
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 46



varför inte en fiat motor från en 124 sport.
Billigare blir det inte och vilken motor!
lycka till!
Jag kommer gärna med tips om ni behöver.
mvh henrik

_________________
Henrik Grimshorn

Helt hemmabyggd super7 (7up)
Porsche 911T (modifierad) -72
Porsche 993 4S -97
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Westfield skrev:
Superswift skrev:
Vill man satsa på en lättare motor så är en Suzuki Swift GTi maskin aldrig fel...


Å nej, inte han med swift gti kommentaren igen. Vi har hört nog.



Ähh, du ska inte klaga... du har ju till och med fått äran att dra hem min trasiga bil på släp....
OBS OBS, inte på grund av motorhaveri.......!

Vänta bara tills Acke går loss om Hondamotorer.....

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Superswift skrev:
Westfield skrev:
Superswift skrev:
Vill man satsa på en lättare motor så är en Suzuki Swift GTi maskin aldrig fel...


Å nej, inte han med swift gti kommentaren igen. Vi har hört nog.



Ähh, du ska inte klaga... du har ju till och med fått äran att dra hem min trasiga bil på släp....
OBS OBS, inte på grund av motorhaveri.......!


Ja, fast det tycker jag bara är kul att bjuda till. Vem vet, kanske är det jag som behöver hjälp nån dag?

Superswift skrev:
Vänta bara tills Acke går loss om Hondamotorer.....




(nej nej, inte insnöade, inte alls)

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Dock ett seriöst tips: Varför inte en Alfa Twincam från lämplig 75TS? Lätt i aluminium, finns många på skroten, enda problemet är kanske att den är lite hög men borde väl inte vara större än närmaste B2x?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
7up
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 46



Westfield skrev:
Dock ett seriöst tips: Varför inte en Alfa Twincam från lämplig 75TS? Lätt i aluminium, finns många på skroten, enda problemet är kanske att den är lite hög men borde väl inte vara större än närmaste B2x?


skulle inte min fiat motor vara ett seriöst tips?

_________________
Henrik Grimshorn

Helt hemmabyggd super7 (7up)
Porsche 911T (modifierad) -72
Porsche 993 4S -97
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

7up skrev:
Westfield skrev:
Dock ett seriöst tips: Varför inte en Alfa Twincam från lämplig 75TS? Lätt i aluminium, finns många på skroten, enda problemet är kanske att den är lite hög men borde väl inte vara större än närmaste B2x?


skulle inte min fiat motor vara ett seriöst tips?


och inte heller mitt Suzukitips?


Fast nu verkade det ju som de hade redan bestämt sig för motor och Volvo finns det ju både gott om färdigbyggda busmaskiner och trimdelar till salu så har man bara utrymme i bilen så är det ju om inte annat ett bra val rent ekonomiskt.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



7up skrev:
Westfield skrev:
Dock ett seriöst tips: Varför inte en Alfa Twincam från lämplig 75TS? Lätt i aluminium, finns många på skroten, enda problemet är kanske att den är lite hög men borde väl inte vara större än närmaste B2x?


skulle inte min fiat motor vara ett seriöst tips?


Jo, absolut. Jag menade dock mitt "dock" relativt min andra mindre seriösa inlägg.

Jag har lite svårt för att många byggare väljer en Volvo motor i grunden (som förvisso är billig) och sedan lägger pengar på att trimma den, istället för att välja en hyfsat potent motor från början.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



thumbs up Trevligt värre!! Lova att posta MASSOR med byggbilder!! thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Westfield skrev:


Jag har lite svårt för att många byggare väljer en Volvo motor i grunden (som förvisso är billig) och sedan lägger pengar på att trimma den, istället för att välja en hyfsat potent motor från början.


Det har jag också svårt för.
Två kompisar har just köpt varsin volvomotor, färdigtrimmade och klara till vrakpriser. Det finns en uppsjö gamla volvotrimmaskiner och billiga trimdelar ute i stugorna som bara väntar på att hitta nya fordon. Jag är absolut ingen vän av Volvo i annat än brukssammanhang och skulle tycka att det var ett hyfsat antiklimax att personligen behöva köra med mer än en Volvo, men inser fördelen med en uppskrämd volvomotor registrerad med lägre effekt för att komma runt vikt/effektregeln när man bygger för första besiktning.

Förvisso nöjd med min motor, men om jag själv fick välja ny maskin nu och skulle jag nog gå på någon skottsäker Honda eller Toyota, om man bara fick det att funka med växellådan. Ska bli spännande att se om Acke får ihop det.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Bo Artved
Hässleholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 211



Superswift skrev:
Ska bli spännande att se om Acke får ihop det.


Acke har väl köpt båda motor och låda från en bakhjulsdriven Honda, så det bör väl inte bli nåt problem ?

(jag tycker iövrigt att det är kul att folk byggar med Volvo delar)

_________________
There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games...
- Hemingway
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Hahlin7 "två 2012 videos"
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
42 besök senaste veckan (118557 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande