Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lite burfunderingar (Standardrallybil - Gatbil)
1 besök senaste veckan (3025 totalt)
Calder
Hörby
Här sen Jan 2009

Trådstartare

Blivit mer och mer sugen på att köra en del banåka under året. Efter att ha läst här på rejsa så har man blivit sugen på att installera ett 6p-bälte i både RX-7an och Imprezan - och då föll det sig rätt naturligt att kanske fixa bur på en gång för att styva upp chassit och för lite mer säkerhet...

Hörde lite rykten att det skulle vara i stort sett omöjligt att få det godkänt i Imprezan pga helbilsgodkännande, men som tur é så ringde man Bilprovningen och frågade en ingengör - inga problem med bur! :-)

Så jag satte mig och läste bland VVFS och hittade till standardrallybilar som passade som hand i handske att regga som. Men jag har lite frågor om denna paragrafen:

(VVFS 2007:307) 42 kap. 40 a § - Standardrallybil får på väg endast framföras om fordonets ägare innehar giltig tävlingslicens utfärdad av SBF eller annat nationellt förbund anslutet till FIA.

Eftersom "Standardrallybil" bara är vägverkets namn för denna typen (och inte att den bara får användas i rally), så undrar jag vilken licens kan man komma undan med? Att ta en licens på strippen i Malmö kostar ju inte mycket om det räcker! Virtuell Bilsport? :-P

Misstänker att det inte finns nån väg runt kravet på licens om man vill ha bur i bilen (lagligt), eller?

Edit: Ämne...

Fixhult
Här sen Apr 2004

När jag rotade lite i Standardrallybil (har inte kommit längre, än) så hade Bilprovningens Telefontekniker inga problem med vagnbok för racing (Dvs bur och stolar bälten enligt ett Nationellt reglemente).
Förutom det så ska ju 3punktsbältena bort, Rattlåset bort, ett mekaniskt stöldskydd som inte verkar på rattstången skall till.

Jag har nog glömt lite (lägg gärna till "Standardrallybil" i trådtiteln så hittar man den bättre), men jag hoppas reda ut mera under året (då iofs fokuserat på 2sitsig öppen bil, vilket inte skulle vara nåt hinder enligt Telefonteknikern).

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Lite burfunderingar

Calder skrev:
Blivit mer och mer sugen på att köra en del banåka under året. Efter att ha läst här på rejsa så har man blivit sugen på att installera ett 6p-bälte i både RX-7an och Imprezan - och då föll det sig rätt naturligt att kanske fixa bur på en gång för att styva upp chassit och för lite mer säkerhet...

Hörde lite rykten att det skulle vara i stort sett omöjligt att få det godkänt i Imprezan pga helbilsgodkännande, men som tur é så ringde man Bilprovningen och frågade en ingengör - inga problem med bur! :-)

Så jag satte mig och läste bland VVFS och hittade till standardrallybilar som passade som hand i handske att regga som. Men jag har lite frågor om denna paragrafen:

(VVFS 2007:307) 42 kap. 40 a § - Standardrallybil får på väg endast framföras om fordonets ägare innehar giltig tävlingslicens utfärdad av SBF eller annat nationellt förbund anslutet till FIA.

Eftersom "Standardrallybil" bara är vägverkets namn för denna typen (och inte att den bara får användas i rally), så undrar jag vilken licens kan man komma undan med? Att ta en licens på strippen i Malmö kostar ju inte mycket om det räcker! Virtuell Bilsport? :-P

Misstänker att det inte finns nån väg runt kravet på licens om man vill ha bur i bilen (lagligt), eller?

Tänk på att regad som standardrallybil får du i princip inte framföra bilen på allmänna vägar alls. I samband med tävling får du köra om du har licens.

Sök vidare på standardrallybil etc

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: Lite burfunderingar

Rolle Scirocco skrev:
Tänk på att regad som standardrallybil får du i princip inte framföra bilen på allmänna vägar alls. I samband med tävling får du köra om du har licens.

Sök vidare på standardrallybil etc
Du tänker på nästa nivå av Rallybil. VOC etc är ju ofta reggade som Standardrallybilar och enda begränsningen är att du skall ha en aktuell tävlingslicens från SBF för att få köra på allmän väg, det ska vara helt grönt att åka och handla med den.

Standardrallybil besiktas ju varje år av SBP. Baksäte och inredning skall vara kvar etc.

Lite annan läsning om det (måste ju inte vara rätt iofs)
http://www.volvooriginal.com/volvooriginal/radochtips.pdf

Calder
Hörby
Här sen Jan 2009

Trådstartare
Citat:
Förutom det så ska ju 3punktsbältena bort, Rattlåset bort, ett mekaniskt stöldskydd som inte verkar på rattstången skall till.

Det där med stöldskyddet har ändrats (2004:148), så det är standardkrav på det! Såg också det där med rattstången när jag tittade i första versionen.
Synd lite att man måste plocka bort 3p-bältet, det är jävligt smidigt på vanlig väg (döda vinkeln).

Citat:
Du tänker på nästa nivå av Rallybil. VOC etc är ju ofta reggade som Standardrallybilar och enda begränsningen är att du skall ha en aktuell tävlingslicens från SBF för att få köra på allmän väg, det ska vara helt grönt att åka och handla med den.

Kan hålla med om att det är en lite korkad benämning från Vägverket. Bättre hade varit "Fordon för motorsport" eller "motorsportbil" för att lättare se att det inte bara är i rally man kan köra!

Ingenjören jag snackade med trodde även att man kunde få fortsätta använda bakre sittplatserna om man byggde buren på rätt sätt (krocksäkerheten). Kanske kan gömma stagen nere, till huvudbågen, under mattan och övre delen upp över innertak.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag tror (eller är ganska säker på...) att Vägverket "glömt" skriva in att en standardrallybil bara får användas på väg i samband med tävling/träning. Det finns ganska starka krafter som vill ha det så.

Men tills vidare är det ju en möjlighet, för vissa. Faktiskt större möjlighet än jag hade för mig...

/Gustaf

Citera
Calder
Hörby
Här sen Jan 2009

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Jag tror (eller är ganska säker på...) att Vägverket "glömt" skriva in att en standardrallybil bara får användas på väg i samband med tävling/träning. Det finns ganska starka krafter som vill ha det så.

Men tills vidare är det ju en möjlighet, för vissa. Faktiskt större möjlighet än jag hade för mig...

Tror faktiskt att dom inte glömt det, eftersom det står med i delen om "riktiga" rallybilar. Standardrallybil-delen, är nog mer tänkt till bilar som går på strippen och konbanor och för folk som vill köra på banträffar fast gärna vill ha lite mer säkerhet om det går åt helvete! Det är ju så pass lite man får ändra på Standardrallybil så den är ju fortfarande gatvärdig... Med undantag på avgasljud (100dB) och Co-värdet (4,5%)!

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Tja, vi får hoppas att du har rätt men bli inte förvånad om reglerna ändras framöver.

/Gustaf

Citera
Calder
Hörby
Här sen Jan 2009

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Tja, vi får hoppas att du har rätt men bli inte förvånad om reglerna ändras framöver.

Jo, man vet aldrig med myndigheter! ;-)
Får hoppas att SBF motarbetar en sån utveckling, eftersom man på detta sättet inte behöver köpa en extra bil bara för att åka på bana - utan kan använda sin vardagsbil. Och då är där fler potentiella medlemmar som börjar köra!

Är det någon som vet om det går att få en dispans för att ha kvar 3p-bältet när man kör på allmän väg? Då kan man ju ha avtagbara bakåtsträvor för att kunna ha passagerare bak...

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Calder skrev:
therealpinto skrev:

Jo, man vet aldrig med myndigheter! ;-)
Får hoppas att SBF motarbetar en sån utveckling, eftersom man på detta sättet inte behöver köpa en extra bil bara för att åka på bana - utan kan använda sin vardagsbil. Och då är där fler potentiella medlemmar som börjar köra!

Är det någon som vet om det går att få en dispans för att ha kvar 3p-bältet när man kör på allmän väg? Då kan man ju ha avtagbara bakåtsträvor för att kunna ha passagerare bak...
SBF verkar aktivt ogilla idrottsredskap som är gatreggade generellt så jag skulle inte hoppas på alltför mycket hjälp från den organisationen som helhet (det finns vettiga guldkorn).
RF verkar ju inte ha så stora problem att Tävlingslöparskor säljs/används av olicensierade utövare (motionärer)...

3p ska ju inte vara monterat vid reggning och är inte det primära bältet (men att du skulle bötfällas för att köra utan bälte om du monterat tillbaka 3p och använder det vid Poliskontroll ser jag som osannolikt). Det finns många som undvikit böter med 6p fast 3p är det som skall användas.
Men att hoppas på nåder är ju inte så roligt alla gånger.

Skruva banåkabil
1 besök senaste veckan (3025 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande