Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Plast vs Aluminium
1079 besök totalt
noech
Björkå
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Plast vs Aluminium

Ska svarva bustningar till fram å bakvagn på min 190 2.3 16 så då undrar ja vilket material som rekomenderas?

Plast e ju otroligt lätt och smidigt att svarva i men de e ju aluminium med förutom att man slipper pressa in en rörbit i aluminiumet (beroende på vilken kvalite man använder)

Har svarvat 3 uppsättningar till mercedes förr i Delrin men har ingen aning om va materialet kostade då de va en beställnings grej å dom tillhandahöll materialet.

vem e mest ekonomisk å vem håller bäst?

blir det mer vibrationer med alu än plast?

Sponsor: www.TURBObanditen.se
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005

Hårdhetsmässigt kvittar det nog egentligen om du kör Alu eller plast, för båda är riktigt hårda, speciellt när de omgärdas av bärarm och monteringsfästen . Jag föredrar ju plast då man eliminerar risken att plasten "tuggar" material från bärarmar och fästen. Med plast så äts ju plasten upp och nöts ner istället. Metall mot Metall har en förmåga att skära dessutom, och aluminium (beroende på kvalite) är ju extra känsligt.

Vilka dimensioner material behöver du och hur lång stump? Har eventuellt bitar liggandes som vi använder när vi tillverkar bussningar, och du kan ju få köpa den för inköps pris om du vill (+ frakt då)? Kostar ungefär som aluminium om man räknar meter stång (och inte vikt).

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Till bärarmana fram skulle jag använda koniska hjullager.... För de flexar rätt bra där fram.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005

Re:

Jovani skrev:
Till bärarmana fram skulle jag använda koniska hjullager.... För de flexar rätt bra där fram.

Det lät knöligt? Bättre pressa i en lagerhylsa och i med ett ledlager då kanske? Beror på hur bakre infästningen ser ut så man inte får en massa axiella krafter på ledlagret. Ett koniskt hjullager är ju inte till för att vrida sig (som ett ledlager), utan kräver fortfarande att lagret sitter i linje med axeln.

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
noech
Björkå
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Jon80: ja vet inte hur mycke de gick åt när ja gjorde en uppsättning men ska försöka ta reda på det. hur mycke ha du å vilka dimentioner?

Sponsor: www.TURBObanditen.se
Citera
Skruva banåkabil
Plast vs Aluminium
1079 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande