Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 18 besök senaste veckan (19578 totalt) |
Ny på rejsa, så det är väl läge att presentera sig.
Efter ett par 924 Turbo och en 944 S2 så kom till slut den dagen man blev "RIKTIG" Porscheägare. Det var egentligen inte planerat, men tillfället gör tjuven och en till synes harmlös annons överst på blocket utan bild och inget tel. nr fångade mitt intresse. Jag mailade att jag köper bilen såtillvida att det inte var ett skämt. Betalade osett via en kompis och åkte sedan ner för att hämta bilen. Såhär såg det ut ![]() Härligt den startade, vilket säljaren sa att den inte skulle göra ![]() Väl hemma så såg det inte så dåligt ut ![]() Sålde bort min 944 S2-91 och min 924 Turbo -79 ![]() sedan blev det shoppingrunda öhlins ![]() 3,6a ![]() G64 ![]() _________________ Fredrik Melander Porsche 911T -71, banracer Porsche 996 Cup Porsche 968 CS race |
||
Har jobbat endel med bilen under de månader jag haft den, bla. lagat rost i främre hjulupphängning, förstärkt tornen fram och svetsat dit stabiliseringsstag (tornstag).
Jag valde att börja fram och arbeta mig bakåt. Kommer att spara vissa tänkta förändringar för att kunna ha en körbar bil nästa sommar. Jag har för avsikt att bygga en rolig bil för ban- och slalomåka och lämnar finishen till något senare projekt när jag får upp det ilet. Planen är att motorn som sitter i ska få nya packningar och vara kvar i bilen i sommar. Chassiet ska bli klart, och även invändigt där det blir en takbåge med ett par strävor. Bakre strävorna ska vara skruvade så att jag kan plocka bort dem när jag ska skjutsa omkring mina små pojkar. frontplåt ![]() renoverad styrväxel med turbons stag ![]() förstärkning torn och förstyvning ![]() _________________ Fredrik Melander Porsche 911T -71, banracer Porsche 996 Cup Porsche 968 CS race |
||
Har tyvärr haft lite dåligt med ork i veckan så det är en liten uppdatering från dagens övningar.
Fick mitt bussningskit med posten igårkväll. Kommer från Jon80 här på forumet. Snyggt och prydligt. Han gjorde dem med lite bredare fläns på utsidan så att jag skulle få passa in det mot framvagnsinfästningarna. Jag fick svarva av ca. 4 mm på flänsen i främre fästet. ![]() Sedan hängde jag i framvagnsbalk, styrväxel, bärarmar och fjäderbenen. ![]() Eftersom att jag ska montera 996GT2 skivor från utsidan så fick jag modifiera hubben lite. ![]() Såhär kommer det att se ut, nu är det bara provat dit:racesmile ![]() Nu är det bara adapter till bromsoken som ska passas in och tillverkas, innan jag kan släppa ner framändan. _________________ Fredrik Melander Porsche 911T -71, banracer Porsche 996 Cup Porsche 968 CS race |
||
![]() Hej Fredrik! Trevligt med en tråd här med ![]() Fin S2 på bilden där, så fin att jag betalade innan jag prov kört ![]() Tråkigt att man inte han stanna och titta lite mer på bilen ![]() _________________ Carl Johan Wennborg * Mitsubitshi Starion TURBO-84 * |
||
Har så till slut fått delmål 1 klart. Har någon annan än jag kommit efter i tidsschemat? Ligger just nu 26 dagar efter, och tiden rinner iväg.
Nu är framvagnen klar, fick dit bromscylinder ikväll och har nu ställt ner bilen på framhjulen. Kommer att ta ner motorn efter sportlovet och börja med modifiering av bakvagn. Det blir Uniball i svärdet och Wasp Racing bussningar på innerfästet till bananen. 2,7 liters motorn ska få en översyn gällande oljeläckag, men inget mer eftersom att den ska ersättas av en 3,6 så småningom. ![]() ![]() _________________ Fredrik Melander Porsche 911T -71, banracer Porsche 996 Cup Porsche 968 CS race |
||
Efter ett härligt sportlov med lite snöskoteråkning är man tillbaka i garaget.
Fick uppgift om att det tar 20 min att ta ur en 911 motor. Efter en kamp mot klockan så hade jag hunnit ta loss drivaxlar och tappat ur oljan, kopplat loss oljetank på den tiden. Det är troligen därför alla projekt drar ut på tiden, för man frågar experten hur lång tid det tar... Nu kan jag säga att ensam som förstagångsmeckare gällande urtagning av 1 st 911E motor så tog det knappt två timmar. Jag kan tänka mig att det går att göra på 30 minuter om man är två st och inte behöver leta verktyg och pallningar mm. ![]() Nu är den påväg ut ur bilen ![]() Shit... nog måste man lossa jordflätan annars följer hela bilen med bakåt. ![]() Sådär nu står den på golvet, ska då få lite nya packningar och stoppas tillbaka efter bakvagnsuppgraderingen. ![]() _________________ Fredrik Melander Porsche 911T -71, banracer Porsche 996 Cup Porsche 968 CS race |
||
Det är något visst med en FLAT-SIX på golvet, eller hur?
![]() Lycka till, Melander! Kul tråd. Jag blir grymt sugen på bromsuppgraderingen. Jag nöjer mig med gulkromatering av originaloken i år. _________________ Daniel Stenberg 3.2 Carrera -84 ![]() GEVALIA, ett snabbkaffe |
||
1972 så kom modellen RS (Rennsport) Det var en lättviktsmodell av 911S 2,7 Modellen som hade utrustningsnivån M491 blev en strikt tävlingsbil som kallades RSR Den hade bredare skärmar och en motorlucka i glasfiber med spoiler /Danne _________________ Daniel Grahn Porsche 911SC -81 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 18 besök senaste veckan (19578 totalt) |