Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911E -73 (RSR 74)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (19455 totalt)
Melander
Piteå
Här sen Jan 2009
Inlägg: 31


Trådstartare
Ny på rejsa, så det är väl läge att presentera sig.

Efter ett par 924 Turbo och en 944 S2 så kom till slut den dagen man blev "RIKTIG" Porscheägare.
Det var egentligen inte planerat, men tillfället gör tjuven och en till synes harmlös annons överst på blocket utan bild och inget tel. nr fångade mitt intresse.
Jag mailade att jag köper bilen såtillvida att det inte var ett skämt.
Betalade osett via en kompis och åkte sedan ner för att hämta bilen.

Såhär såg det ut


Härligt den startade, vilket säljaren sa att den inte skulle göra


Väl hemma så såg det inte så dåligt ut



Sålde bort min 944 S2-91 och min 924 Turbo -79


sedan blev det shoppingrunda
öhlins



3,6a


G64

_________________
Fredrik Melander
Porsche 911T -71, banracer
Porsche 996 Cup
Porsche 968 CS race
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Mysig bil!
Men är inte G64 en AWD låda?

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Välkommen till Rejsa Fredde!

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Melander
Piteå
Här sen Jan 2009
Inlägg: 31


Trådstartare
Har jobbat endel med bilen under de månader jag haft den, bla. lagat rost i främre hjulupphängning, förstärkt tornen fram och svetsat dit stabiliseringsstag (tornstag).
Jag valde att börja fram och arbeta mig bakåt. Kommer att spara vissa tänkta förändringar för att kunna ha en körbar bil nästa sommar.
Jag har för avsikt att bygga en rolig bil för ban- och slalomåka och lämnar finishen till något senare projekt när jag får upp det ilet.
Planen är att motorn som sitter i ska få nya packningar och vara kvar i bilen i sommar.
Chassiet ska bli klart, och även invändigt där det blir en takbåge med ett par strävor. Bakre strävorna ska vara skruvade så att jag kan plocka bort dem när jag ska skjutsa omkring mina små pojkar.

frontplåt


renoverad styrväxel med turbons stag


förstärkning torn och förstyvning

_________________
Fredrik Melander
Porsche 911T -71, banracer
Porsche 996 Cup
Porsche 968 CS race
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723



Strålande med en biltråd här oxå thumbs up , var väl inte så farligt

MVH Lars G

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
SimonW
Kramfors
Här sen Dec 2008
Inlägg: 19



Underbar bil. thumbs up

_________________
Simon Välivaara
Citera
Trueracer
Örebro
Här sen Aug 2006
Inlägg: 329



Härligt med en Carrera till! Kommer följa den här tråden och stjäla ideer! Kör hårt! thumbs up

_________________
D Ekholm
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Kul att ditt projekt äntligen hamnade här!
Det kommer bli GRYMT!!

Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Team ARG
Västerås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 218



Det ser lovande ut!

_________________
Pär Eklund
Citera
northgrahn
Sollentuna
Här sen Feb 2006
Inlägg: 7



Rock on!
Vi ser fram emot fler "Upgrades"

/Danne

_________________
Daniel Grahn
Porsche 911SC -81
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480



Instämmer i allt ovanstående och har därmed lagt bevakning av denna tråd också!


_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
Melander
Piteå
Här sen Jan 2009
Inlägg: 31


Trådstartare
Har tyvärr haft lite dåligt med ork i veckan så det är en liten uppdatering från dagens övningar.

Fick mitt bussningskit med posten igårkväll. Kommer från Jon80 här på forumet. Snyggt och prydligt.
Han gjorde dem med lite bredare fläns på utsidan så att jag skulle få passa in det mot framvagnsinfästningarna. Jag fick svarva av ca. 4 mm på flänsen i främre fästet.


Sedan hängde jag i framvagnsbalk, styrväxel, bärarmar och fjäderbenen.


Eftersom att jag ska montera 996GT2 skivor från utsidan så fick jag modifiera hubben lite.


Såhär kommer det att se ut, nu är det bara provat dit:racesmile


Nu är det bara adapter till bromsoken som ska passas in och tillverkas, innan jag kan släppa ner framändan.

_________________
Fredrik Melander
Porsche 911T -71, banracer
Porsche 996 Cup
Porsche 968 CS race
Citera
Calle Wennborg
Habo
Här sen Nov 2005
Inlägg: 92





Hej Fredrik!
Trevligt med en tråd här med

Fin S2 på bilden där, så fin att jag betalade innan jag prov kört

Tråkigt att man inte han stanna och titta lite mer på bilen

_________________
Carl Johan Wennborg
* Mitsubitshi Starion TURBO-84 *
Citera
DME
Luleå
Här sen Jan 2009
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Härligt att se att det rör på sig i garaget, broder!
Kommer bli en höjdare
/Danne

_________________
Daniel Melander
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230



Blir ju kanon det där! och på hemmaplan dessutom thumbs up

_________________
Christian Lindén
Citera
Melander
Piteå
Här sen Jan 2009
Inlägg: 31


Trådstartare
Har så till slut fått delmål 1 klart. Har någon annan än jag kommit efter i tidsschemat? Ligger just nu 26 dagar efter, och tiden rinner iväg.
Nu är framvagnen klar, fick dit bromscylinder ikväll och har nu ställt ner bilen på framhjulen.

Kommer att ta ner motorn efter sportlovet och börja med modifiering av bakvagn.
Det blir Uniball i svärdet och Wasp Racing bussningar på innerfästet till bananen.

2,7 liters motorn ska få en översyn gällande oljeläckag, men inget mer eftersom att den ska ersättas av en 3,6 så småningom.




_________________
Fredrik Melander
Porsche 911T -71, banracer
Porsche 996 Cup
Porsche 968 CS race
Citera
DME
Luleå
Här sen Jan 2009
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Vackert!
Tid är ju som bekant hårdvaluta i dessa dagar....

Kör hårt

_________________
Daniel Melander
Citera
Regge
Malmö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 497



Trevlig bil! Vad menas med RSR?

_________________
Erik Regnell

Kör: Mx-5 -04

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-MX-5 -01
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
Melander
Piteå
Här sen Jan 2009
Inlägg: 31


Trådstartare
Efter ett härligt sportlov med lite snöskoteråkning är man tillbaka i garaget.
Fick uppgift om att det tar 20 min att ta ur en 911 motor. Efter en kamp mot klockan så hade jag hunnit ta loss drivaxlar och tappat ur oljan, kopplat loss oljetank på den tiden.
Det är troligen därför alla projekt drar ut på tiden, för man frågar experten hur lång tid det tar...
Nu kan jag säga att ensam som förstagångsmeckare gällande urtagning av 1 st 911E motor så tog det knappt två timmar. Jag kan tänka mig att det går att göra på 30 minuter om man är två st och inte behöver leta verktyg och pallningar mm.



Nu är den påväg ut ur bilen


Shit... nog måste man lossa jordflätan annars följer hela bilen med bakåt.



Sådär nu står den på golvet, ska då få lite nya packningar och stoppas tillbaka efter bakvagnsuppgraderingen.

_________________
Fredrik Melander
Porsche 911T -71, banracer
Porsche 996 Cup
Porsche 968 CS race
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480



Det är något visst med en FLAT-SIX på golvet, eller hur?

Lycka till, Melander! Kul tråd. Jag blir grymt sugen på bromsuppgraderingen.
Jag nöjer mig med gulkromatering av originaloken i år.

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
northgrahn
Sollentuna
Här sen Feb 2006
Inlägg: 7



Regge skrev:
Trevlig bil! Vad menas med RSR?


1972 så kom modellen RS (Rennsport)
Det var en lättviktsmodell av 911S 2,7
Modellen som hade utrustningsnivån M491 blev en strikt tävlingsbil som kallades RSR
Den hade bredare skärmar och en motorlucka i glasfiber med spoiler

/Danne

_________________
Daniel Grahn
Porsche 911SC -81
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911E -73 (RSR 74)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (19455 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande