Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 3839 besök totalt |
Porsche kanske bygger bilen som vi tjatat om i GT-R-tråden
Det finns hopp för Porsche ![]() ![]() Låter dock riktigt dåligt att de bara skulle erbjuda flintapinne. Varför inte en riktig växellåda? Porsche readies hardcore Cayman A lightweight Porsche Cayman Clubsport is being prepared by the German sports car company, Autocar has learned. The stripped-out Porsche Cayman Clubsport goes on sale in the UK in october. It marks the first time that Porsche has offered a hardcore version of the Cayman, which is intended to meet demand for a version suitable for track days and competition. Porsche is expected to use the car to establish a new one-make race series. Prices have yet to be confirmed, but a £4k premium over the £44k Cayman S looks likely. At the heart of the Porsche Cayman Clubsport is a package of weight-saving measures, including a stripped-out interior, lightweight body panels, simplified lighting system and forged alloy wheels that together shave up to 100kg off the kerb weight. The tradition of previous Clubsport models like the 968CS is to keep the engine and gearbox standard, so expect the Cayman Clubsport to use the new 320bhp 3.4-litre flat six, now with direct injection, from the Porsche Cayman S. A six-speed manual gearbox and limited-slip differential will be standard. Thanks to the lower kerb weight, performance will be slightly better than the Cayman S's 171mph and 4.9sec 0-62mph. other changes will include a unique body kit with deeper front and rear bumpers and a fixed rear spoiler to replace the retractable unit used on the standard Cayman. Buyers will be able to order the Clubsport in either standard trim or in race spec - the latter adding a six-point harness, roll cage and fire extinguisher. http://www.autocar.co.uk/News/NewsAr |
||||||
Re:
Eller tappa kunder till en annan biltillverkare som redan har tekniken som efterfrågas.. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
Re:
En Lotus då eller? ![]() Finns det fler bilar med mittmotor med DSG-liknande låda? F430, Gallardo, R8...? Men de ligger lite i en annan division. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Re:
Nej, det finns väl ingen direkt konkurrent just nu som har mittmotor och dsg i den prisklassen. Men det finns bilar med fler ponnys och dsg i samma prisklass. Dock med baksäte. Tekniken finns, ogillar tillverkare som tjuvhåller på tekniken. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
Re:
Det finns väl inget tillverkare som ens är i närheten av Ferrari F1 växelådan när det gäller hastighet att skicka i nästa växel. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Hoppas den kommer med DSG, givetvis kommer det, men när
![]() Jag har bara 4 växlar samt en liten, liten knapp mitt på växelspaken som är en överväxel på min(5), dock känns det inte som om den växlar snabbt ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Re:
Är det skrotbilsrace på gång? ![]() Elektriska överväxeln på volvo är väl äldre än 23 år dessutom. Svagt minne av samma knapp på farsans 245 glt han köpte ny 1980 ![]() _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
Re:
Detta börjar bli förvirrande, måste ni ha samma avatar! ![]() ![]() Lycka till med er nya värsting... ![]() För att återknyta till tråden tror ni denna nya Cayman kommer under 8 minuter? Min gissning blir ja ![]() |
||||||
Elektriska överväxeln på volvo jag nu snackar vi amazon typ 60 tal ?När de nya växellådorna m30, m31, m40 och m41 introducerades med 1961 års modell
hade karossen försetts med större kardantunnel för att ge plats åt de nya lådorna. Samma år in- troducerades Laycock de Normanvilles överväxel av typ d tillsammans med m31 och m41. m31 var tillval endast på 121 och m41 var tillval endast på 122s. 1961 är enda modellår med över- växel i kombination med b16 motorn, eftersom b18 motorn kom 1962. Även m31 försvann ef- ter endast detta enda modellår. När top of the line modellen 123gt introducerades 1967 gick överväxel inte längre att få som tillval på 122s. Överdrive återfinns endast på 123gt mo- dellåren 1967 √ 1970. Undantaget 123gt hade alla bilar med överväxel ett emblem på bagageluckans vänstra sida, i höjd med nummerplåten. Från och med chassinummer 84601 på p130 monterades ett nytt overdrive emblem, dvs. från och med årsmodell 1965. Med årsmodell 1969 introducerades b20 motorn även på Volvo Amazon och överväxel åter- fanns som standard endast på de fåtal 123gt som producerades 1969 och 1970. Laycock de Normanvilles överväxel var nu av typ j. Skillnaderna mellan typ d och typ j är i grova drag att typ d har en högre varvtalsreducering (0,756:1 eller c:a 24%), men att den samtidigt är lite klenare och mer benägen att gå sönder. Tidiga overdrive-emblemet, 1961 √ 1964 Sena overdrive-emblemet, 1965 √ 1966Typ j är mer robust och tåligare, men har en lite lägre varvtalsreducering (0,797:1 eller c:a 20%). Typ j har dessutom ett förbättrat hydraulsystem vilket ger smidigare in- och urkoppling och är mindre känsligt för föroreningar då det förutom förfilter även finns ett finfilter i tryck- ledningen. Typ d återfinns i kombination med b16 och b18 (årsmodell 1961 √ 1968), typ j en- dast tillsammans med b20 (årsmodell 1969 √ 1970). Typ j följde med långt in på 1980-talet och återfinns i bl.a. Volvos 700-serie. Man kan utifrån särskilja en typ d från en typ j genom att solenoiden sitter på lådans vänstra sida på typ j och på dess högra sida på typ d. vad då flinta pinne ?? kan man köra bil eller inte pdk är för frisörer och nybörjare ![]() _________________ Ma ts Till man |
||||||
Re:
Nu blir det väääldigt OT, men till en dylik sportvagn så finns det självklart instruktioner från tillverkaren själv om hur man trimmar överväxeln att växla snabbare. ![]() _________________ Magnus Häggström |
||||||
Nya GT3. Lite mer mos men ingen PDK.
http://www.worldcarfans.com/9090129. 20hk mer och lite bättre aerodynamik gör den lite snabbare än den gamla. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Klippt från autopower
"Test av TV. Varvtider, acceleration och förbrukning Tid runt Nürburgrings Nordslinga Carrera S: 8:02 Carrera S facelift manuell: 7:58 Carrera S facelift PDK: 7:50 Acceleration 0-100 km/h (sekunder) Carrera: 4,9 Carrera PDK: 4,7 + Sports Chrono Plus: 4,5 Carrera S: 4,7 Carrera S PDK: 4,5 + Sports Chrono Plus: 4,3" Säger rätt mycket om vad PDK gör för varvtiderna och acc-tider. De som gillar flintapinne kan ju fortsätta köra med det, vi som tycker det är roligare att åka fortare väljer snabb växellåda ![]() 8 Sekunder är jäkligt mycket.. Har porsche råd att inte slänga in detta i gt/gt3 omgående? Borde ta igen rätt mycket tappad mark till GT-r.. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
Re:
Här ska man vara medveten om att det satt MPSC på PDK-bilen och vanliga PS2 På den manuella så jämförelsen haltar ganska mycket... I övrigt får vi snart se vad som är möjligt med flintapinne när gt2rs kommer. Pratas om 580hk och 150-170kg lättare än nuvarande gt2. Påminner lite om när dom gjorde 993 gt2 evo med 650hk... ![]() _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||
Re:
Men helvete vad svårt det ska va att presentera jämförbara tester då. Om det satt mpsc på så måste ju PDK'n vara rätt värdelös ![]() _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 3839 besök totalt |