Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bläster med bakpulver..bra eller dåligt ?
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (31303 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Vi funderar på att köpa en blästringsutrustning.
Det som verkar vettigast är den som används tex. i Amerikanska bilbyggarprogram.

Det är väl bakpulver som används..??

Är det någon som känner till hur dessa funkar.....miljöpåverkan...ekonomi...mm ?

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007

Brukar dom inte använda nötskal till tex karosser?

Edit:
Hittade lite info om soda blästring http://www.problastusa.com/sodablasting.htm

Edit 2: Hittade en lång lista på olika blästermedia http://www.kramerindustriesonline.com/blasting-media.htm

Edit 3: Man kan väll säga så här. Det beror ju väldigt mycket på vad som ska blästras. Ska man ha bort rost, alltså mer än väldigt lätt ytrost verkar det inte finnas så många alternativ till aluminium oxid eller sand. Soda tar bort de mesta utom rost och påverkar underlaget minimalt samt ger ingen uppvärmning. Det är miljövänligt, men kom ihåg att de man tar bort sällan är miljövänligt, tex färg.
Valnötskal är också skonsamt mot underlaget men tar inte heller bort rost.
Soda verkar dock rekomenderas till smutsade saker och om fett och sot finns på delarna.

hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

ojoj... det finns jättemånga material att välja på som bläster media

några är nämnda, men det finns också plast, glas, "stålkulor" "stålklipp"

Själv har jag kört stålkulor, glas o sand

Hemma har snålisen (jag) kört sand pga priset dvs gratis då man tar lämplig sand nånstans o silar genom ett durkslag. Funkar bra, men dammar då kristallerna snabbt slås sönder o är dålig till punktbläster efetsrom dammet snabbt sätter igen påsen. Sätter gärna igen munstycket också när kompressorn inte klarar att ge torr luft. Fördelen är att man kan sopa ut dammet genom garagedörren utan att skämmas

Saker som sitter inne i en motor skall man inte blästra med annat än mjuka material, då de hårda lätt bäddar in sig i ytan, undantaget stålkulor då (de är som pyttesmå hagel)

Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

hauge skrev:
Fördelen är att man kan sopa ut dammet genom garagedörren utan att skämmas

Nja...nu funderar jag på blästring i lite större skala.

Nu bor mina grannar flera hundra meter bort....men jag tror inte dom skulle bli så glada om deras fönsterbläck såg ut som det snöat...mitt i sommaren.

Det är sodablästring som är intresant för mej..... På TV står dom i kortärmat och blästrar ute på gården.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

FSRacing skrev:
Soda tar bort de mesta utom rost......

Vaa....det har jag missat. Använd det bara för att stippa bort färg då...?

Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007

Re:

ButterflyRacing skrev:
FSRacing skrev:
Soda tar bort de mesta utom rost......

Vaa....det har jag missat. Använd det bara för att stippa bort färg då...?

Ja dom brukar köra med soda först för att ta bort färg. Sedan om rost mot förmodan skulle dyka upp i carlifornien, så kör dom med sand eller alu-oxid för att få bort rosten.

Själv har jag bara erfarenhet av glas i skåp, samt alu-oxid i friblåsande bläster. Främst för att jag fått skopa upp gratis hos en firma som bästrar lastbilssläp samt att jag skopat upp lite från ett gatubygge då dom brukar isolera asfalt med alu-oxid där det är problem med kärle. Dom la om garageytan utanför mina föräldrars hus (ca 1500kvm) och la säkert 30cm alu-oxid som isolerande skikt på hela ytan. Då var man ivrig med spaden :P

Måste ju påstå att de krävs framförallt en enorm kompressor för att kunna blästra hela bilar och ett bra matningssystem för blästermediat. Att blästra med en stor (för hemmagarage bruk) kompressor är döfött. För hela karosser behöv stoooor kapacitet, bra avfuktare och bra matning av media.

Har haft tillgång till rätt stor kompressor men haft stora problem med fukt då den får gå konstant. Sätter igen munstycket då mediat bli fuktigt eller blir kondens på ytan.

NallePuh
Bromma
Här sen Nov 2006

Min bror höll på med blästring ett tag.
Han pratade om att det var viktigt med rätt sand för att inte riskera silikos.
Jag minns inte om all kommersiell blästersand var ofarlig , eller om det fanns olika sorter.
Kan kanske vara lurigt om man silar "vanlig sand" för att använda för blästring.

Z3M Coupe -98
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

Re:

ButterflyRacing skrev:
På TV står dom i kortärmat och blästrar ute på gården.

över there står dom ju även och lackar i shorts och bar överkropp och liknande.. dom har inte uppfunnit det där med personlig skyddsutrustning än

Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

^MeTaNOLiC^ skrev:
över there står dom ju även och lackar i shorts och bar överkropp och liknande.. dom har inte uppfunnit det där med personlig skyddsutrustning än

Jo...det är sant. Men miljöreglerna är mycket hårda...så står dom ute....så kan det inte vara specielt farligt.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

ButterflyRacing skrev:
^MeTaNOLiC^ skrev:

Jo...det är sant. Men miljöreglerna är mycket hårda...så står dom ute....så kan det inte vara specielt farligt.
Miljöregler och personligt skydd behöver inte sammanfalla, det blir ju inget utsläpp till omgivningen även om du riskerar silikos (dammet lägger sig ju och är rätt ofarligt när det blivit lite fuktigt).
Däremot skulle jag gissa att utsläpp till mark/luft/vatten är noga reglerat (förmodligen mer än här hemma där avfettning på bilen utan oljeavskiljare nära en vattentänkt inte höjer många ögonbryn).
Som kemist har man sett mysko prioriteringar hos kollegor på den sidan Atlanten, men det personliga skyddet verkar mest vara drivet av vad man kan lyckas stämma arbetsgivaren för, prejudikaten är det som styr.

Men blästring med nåt mjukt media är väl lättare att få till än doppning/elektrolys. Det går ju åt många kar som tar rätt stor plats (och tid att få igång och hålla koll på). Blästring kan ju dessutom avslutas halvvägs utan att karossen försvinner helt.

Av ren nyfikenhet, hur stora mängder media går åt vid helblästning av en stor kaross (stor europeisk dvs )?
Skulle man kunna bygga ett "blästerskåp" stort nog (tält med tätt golv) för att underlätta mediahanteringen (det skulle ju damma mindre till resten av gården)?

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

^MeTaNOLiC^ skrev:
ButterflyRacing skrev:
På TV står dom i kortärmat och blästrar ute på gården.

och man ser många bil- och hojbyggarprogram där de sitter och svetsar kortarmat. Jag har en marinblå overall som var helt ny, satt och svetsade ungefär 10 timmar. Hela framsidan och delar av armarna är ljusblå ! nu. Skönt att inte mitt skinn fick den uv-strålningen.

Umeå
Här sen Dec 2007

Re:

Niklas Falk skrev:

Av ren nyfikenhet, hur stora mängder media går åt vid helblästning av en stor kaross (stor europeisk dvs )?

Blästrade hela min bil (BMW 1602) hos en tillverkare av lasbilssläp. Han stod utomhus på gården och använde en riktigt stor bläster ca 2-2.5" slang. Tog ca 3-4 timmar och det gick nog åt ett par hundra kilo alu-oxid. skulle gissa på 200-400kg

Sword
Svartsjö
Här sen Jul 2005

Ett inte så välkännt alternativ om man ska ta bort färg och underredsmassa, men inte rost är att blästra med kolsyreispellets! Har blästrat en del grejor till jobbet på detta sättet, och vi fick bort pulverlack utan att skada gulkromateringen under!!! Har även sett en gammal veteran Merca som de hade blästarat hela underredet på. Underredsguckan borta, men grundfärgen oskadad.

Rävlanda
Här sen Feb 2006

Re:

FSRacing skrev:
Niklas Falk skrev:

Blästrade hela min bil (BMW 1602) hos en tillverkare av lasbilssläp. Han stod utomhus på gården och använde en riktigt stor bläster ca 2-2.5" slang. Tog ca 3-4 timmar och det gick nog åt ett par hundra kilo alu-oxid. skulle gissa på 200-400kg

Varpå 100 kilo stannade kvar i karossens alla skrymslen och vrår...

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Franzén skrev:

Varpå 100 kilo stannade kvar i karossens alla skrymslen och vrår...

Ja...fy fan. Det rasade sand om Novan i flera år...

Citera
Hool
Göteborg
Här sen Jun 2006

Man ska inte anta att amerikaner vet vad de pysslar med..

Finns de som svetsar tig i tischa..

Finns tom en som försökt skjuta bort hjulmuttrarna från sin oldsmobile med hagel thumbs up Kan förvisso varit slugs med.. Han fick dock åka plingplångtaxi till plåsterhuset ändå för givetvis slutade det med en rikoschett i foten..

Skaffa en blästerhuva med nån form av enklare rening... för att inte glömma bort boxershorts.. Så slipper man sand i håret, lungorna och i skrevet............. Iaf om man ska blästra mycket..

Kör svart E34 touring och svart E30 touring med plast från www.specialsvarv.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007

Re:

NallePuh skrev:
Min bror höll på med blästring ett tag.
Han pratade om att det var viktigt med rätt sand för att inte riskera silikos.
Jag minns inte om all kommersiell blästersand var ofarlig , eller om det fanns olika sorter.
Kan kanske vara lurigt om man silar "vanlig sand" för att använda för blästring.

Jag arbetade som bergsprängare i yngre da'r och risken för silikos (i vårt fall;"stendammslunga") var ständigt närvarande, filter och senare friskluftshjälm var våra motmedel.
om det skiljer på olika typer av sand kan jag varken bekräfta eller dementera, har för mej att det främst är kvarts kristallerna som är problemet (vilket är en grundkomponent i gnejs/granit). Har svårt att tro att silning får bort de farliga kristallerna då de är mer som damm.
När det gäller silikos risken så är det inte de partiklar som man ser som är de farligaste, utan de man inte ser och dessa osynliga "hänger" i luften betydligt längre. Minns att det snackades om timmar i fria luften!
En friskluftshjälm (naturligtvis med filter) brukar funka bra. Om man använder en hjälmmodell med fläkt i nacken så kan man ibland få nackproblem p.g.a draget från fläkten.

Angående bakpulver; Låter "mjukt" men hur besvärlig blir rengöringen efteråt?

Thompa
haninge /sthlm
Här sen Jul 2008

www.freezit.se blästrar med torris (kolsyra) vilket verkar riktigt smidigt?? då det "försvinner" efteråt tror det är mkt skonsamt mot det som blästras oxå??

Karlskrona
Här sen Jun 2005

En enkel version av sodablaster.
http://www.aircooledtech.com/tools-on-the-cheap/soda_blaster

Undrar om detta fungerar, men det ser så ut på bilderna, i alla fall på aluminium.

kallinge
Här sen Jul 2005

wow... bara måste prova detta.. var hittar man bakpulver i storförpackning???

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Michael Th skrev:
wow... bara måste prova detta.. var hittar man bakpulver i storförpackning???
Sockerkaksbagare här bor i staden...

Men vid helkarossblästning med några hundra kilo media så blir det ju inte i kilospaket och med lite mer ändamålsenlig bläster.

"Baking soda" (bikarbonat) är nog enklare att få tag på säckvis än bakpulver (som ju är en mix med nåt annat "jäsmedel").
För blästring så spelar förmodligen korstorlek och hårdhet dessutom stor roll, inte bara kemiskt innehåll.
Men förgasaren såg ju vacker ut efteråt. thumbs up

Skruva banåkabil
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (31303 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande