Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1628 besök totalt |
Körtid från Kiel samt stöldrisk
Så. Äntligen. Stena-färjan bokad. Hotellrum fixad. Bilen nytvättad. På fredag den 17:e bär det av för första gången på tio(!) år. Ett par frågor till rävarna på forumet. 1. Körtid de 59 milen Kiel-Ringen. Vad brukar ni ligga på? 2. Stöld- eller åverkan-risk i Nürburg? Kan man sova gott på nätterna med kärran på parkeringen eller brukar ni vidta vissa åtgärder för att få ha bilen i fred? /Erik _________________ Erik Ferrari Audi S4 avant V8- 2003 |
||
om man bor i Göteborg är det väl jättesmart att åka färjan till Kiel!? Jobba vanlig dag - glida ner till färjan och komma fram i Nurburg vid fyra tiden dagen efter pigg som en lärka!
Stöld - åverkan i Nurburg. Det är blandade erfarenheter. Själv har jag eller mina kompisar aldrig råkat ut för något trots nära 20 besök. Däremot går det en del historier om stulan bilar i byn. Det stölder jag har hört om har varit från parkeringen utanför hotel Am Tiergarten. Vet inte varför den skulle vara mera utsatt och det är mest rykten jag hört. Det har då oftast rört sig om "stora" helger typ oldtimer GP. Skadegörelse har jag aldrig hört talas om. Säker kan man väl aldrig vara. En del av de små hotellen har ju garage som går att hyra för små pengar. Det är dock begränsat med platser. Nåväl - jag är mer orolig när jag parkerar Porschen utanför Karlskoga Hotell eller Scandic i Linköping än utanför Zur Burg i Nurburg. Var skall du bo? _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Resan blev lite sent påkommen så pga bokningsläget så hamnade jag i en förort till Nürburg på Haus Bergfried vilket ligger c:a 500 meter från banan. Nu när jag letade upp dem på nätet såg jag att de hade garage för _5.
Vad gäller val av färdväg så passar färjan mig bäst av just den anledning som Anders nämner. Fick bara tag på en fyrbäddshytt dessvärre så nu gäller det att hitta tre medpassagerare på båten för att dela kostnaden. ![]() _________________ Erik Ferrari Audi S4 avant V8- 2003 |
||
Nurburg har inga förorter! :-) Bergfrieden ligger på en återvändsväg 200 meter in i skogen - perfekt om du vill ha lugn och ro för bilen. Ett trevligt ställe och billigt - har bott där ett par gånger. Enda nackdelen är att det är grusväg in till hotellet och så här års kan den nog vara lite lerig.. Garagen är nog från 30-talet men du kan nog få plats där om du tycker det behövs. Jag tror dock inte du behöver oroa dig för stöld - risken för att någon skall köra in en lastbil där och lasta upp din dyrgrip (för det är tydligen så det brukar gå till) är nog noll! Hotellet har bara frukost-restaurant så kvällarna blir nog på Fuchsröhre och Pistenklause! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Fick lära mig något nytt idag:
När jag kom fram vid 3-tiden så fanns inget rum till mig. Föreståndaren såg helt oförstående ut när jag dök upp och menade på att jag var väntad igår. Han menade på att om man bokar 18-19 oktober så skall man dyka upp den 17:e. Mitt rum var således uthyrt. Nåväl, han var inte sämre än att han erbjöd sig att ringa runt till diverse ställen och till slut fick han napp. Bor nu lite längre bort hos fam Loosen. Någon som ni varit med om? Det lönar sig nog alltid att vara övertydlig. Annars, vädret är perfekt, banan är lite hal (enligt "the locals") och det är ganska tomt på folk. Har hunnit med några varv. Ser fram emot morgondagen. _________________ Erik Ferrari Audi S4 avant V8- 2003 |
||
Som Lennart skrev.
Jag är alltid övertydlig med datum och dag, även fast jag har bott hos samma dam dom senaste fem gångerna. Engelska, Svenska och Tyska är ju inte samma språk ![]() Fast om du är nere nu så borde det inte vara några problem att få ett nytt rum.. Pelle _________________ Pelle Mattsson Btg: 9:04:8 Scuderia Hanseat våren -09 |
||
Körde av färjan 09:25. Framme i Nürburg strax efter 15. Ett tankstopp och en p-paus. Några stop-and-go köer men annars flöt det ganska bra. _________________ Erik Ferrari Audi S4 avant V8- 2003 |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1628 besök totalt |