| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
S: Kompressor Vortech V5 G-trim till salu [TAS BORT!!]
|
2743 besök totalt |
|
Hej! Efter att ha planerat kompressormatning i min BMW sen flera år tillbaka har jag nu tyvärr fått reda på att kompressorn jag har inte hade den specifikation jag trodde den hade. Därför säljer jag den till någon med bättre passande motorvolym och effektmål. Kompressorn heter Vortech V5 G-trim och är gjord för lite mindre motorer med amerikanska mått.. 1,6-4,0 liter ungefär
Den är i bra skick, inga kännbara glapp över huvudtaget och inga märken eller annat på kompressorhjulet. Med följer 5st remhjul (kostar ca 600kr st) där en av dem är gjord för 4-ribbad rem och de andra är gjorda för 6-rib. Tre av hjulen har samma storlek, men de andra är olika. Sen har vi en passande dumpventil. Här har vi den på bild. (alla remhjul är ej med på bilden)
Den är ganska stor för att vara en "liten" kompressor
Ett antal fästpunkter finns att använda vid montering. Vill man vrida på snäckan är det inga problem
Som synes är kompressorhjulet i felfritt skick
Då så, till specifikationerna! Max power: 550hk Max flöde: 750 cfm eller 21238 l/min Max varv: 52000 rpm Max laddtryck: 1,02 bar http://www.vortechsuperchargers.com/ Kompressorn bör passa fint på nån motor där flödet stämmer och man nöjer sig med max 1 bars laddtryck
Exempel på motorer och varv för att ge 1bars ladd teoretiskt: 1,6l och max 13000rpm så kan du få 1 bar 1,8l och max 12000rpm så kan du få 1 bar 2,0l och max 10500rpm så kan du få 1 bar 2,3l och max 9000rpm så kan du få 1 bar 2,5l och max 8500rpm så kan du få 1 bar 2,7l och max 7500rpm så kan du få 1 bar 3,0l och max 7000rpm så kan du få 1 bar 3,2l och max 6500rpm så kan du få 1 bar 3,5l och max 6000rpm så kan du få 1 bar 4,0l och max 5250rpm så kan du få 1 bar Har du en större motor eller varvar mer än angivet för din motorvolym så kommer det naturligtvis att bli ett lägre laddtryck. Tar vi tex 4l motorn och varvar den 7000rpm så kan vi max teoretiskt få 0,50 bar Pris: bud mottages (nypriset är idag 25500kr + ca 3000kr för remhjulen men jag ska naturligtvis inte ha riktigt så mycket eftersom den är begagnad )
Finns i Göteborg, men kan skickas om så önskas. Mvh Nisse 0702205538 nisse977@hotmail.com _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||
|
Hej,
vet du någon som kört denna på M52 alu-block? dvs, 2,8l motorn? Tänkte köra E85 och kompressor då jag vet att den inte gillar laddtryck. eller klarar man sig på vanlig soppa och ändrad ECU? eller kanske VIPEC? Många frågor men jag är intresserad. Mvh Janne _________________ Janne Leinonen BMW Z3 Coupe 2,8 -00 BMW 523i Sedan -05 VW Karmann-Ghia -67 |
||
|
Re:
m52 helalu måste du helicoila alla gängor i blocket innan du överladdar och dom är ändå rätt känsliga för laddtryck, nu vet jag ingen om har helicoilat alla och laddat skiten ur en m52'a och se hur mkt dom tål med helicoil insatsgängor, men redan orginal drar gängorna i blocket med 192hk om den bara går lite för varm.. men helicoil använder tydligen jänkarna, men tror ingen (vågar) ladda mer än 1bar på en m52 med helicoil, men du kan ju bli pionjär
sorry nisse för ot men tänkte ge honom lite mer info, och hoppas på en vortech m52..
_________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||
|
Det är lungt, alltid bra med lite info!
Ett förslag är att kolla med PPF som de överladdat någon M52 motor
Å andra sidan har väl ESS i Norge överladdat ett gäng av dessa motorer med just kompressor, så de bör veta vad som krävs. Det står inget i beskrivningen att de gör nått med motorn innan överladdningen? http://www.esstuning.com Sen gissar jag att du inte tänkt ladda 1 bar? Eller hade du det? Det är ju rätt mycket om motorn är en modern sugmotor med högt komp. E85 är väl i och för sig dundermedicin men hör dig för innan du gör något dumt bara _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||
|
Re:
PPF tar inte i M52 blocken för det är stor risk för gängsallad och det inte håller för 800hk, dvs inte deras grej..
dom förespråkar alltid att byta till järnblocket, och hur kul är det med massa vikt fram?!
jag har alltid varit sugen på en m52 med s50 topp.. kanske lite mer borr och stroke?
jag personligen hade nog varit nöjd med 0.5 på en m52 med helicoil och sen ökat om det håller bra.. effekt är ju inte allt men 0,5-0,6 på en m52b28 med friare andningsvägar borde ju bli över 300sträcket på bakhjulen och det borde fan räcka..
_________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||
|
Lätt motor är inte fel, men de nya motorerna väger väl inte mindre än de gamla trots lättviktsmaterial?
S50 motor i gjutjärn verkar vara en riktigt trevlig maskin att överladda om man nu vill det. Redan 0,5 bar ger kraft i överflöd. De är dock känsliga för knackning i och med den höga originalkompen, men E85 gör susen. _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||
![]() |
SÄLJES
|
2743 besök totalt |