Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Enklare resa till Nürburgring?
1, 2   >>
8095 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Jag har haft för avsikt att besöka Nürburgring nu i flera års tid men det har inte blivit av.

Jag har gått och klurat på om det inte går att göra besöket lite enkelare(första gången).

Tankarna har snurrat kring:

*Lågprisflyg
*Stanna 2-3 dagar, enkelt boende
*Hyra någon billig bil för att köra runt ett begränsat antal varv i sansad takt.

Låter det som en vettig idé?

Någon ringenräv som kan göra en budget vore det väldigt tacksamt.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Nästan alla biluthyrningsföretag har numera en klausul i sin avtal som säger att man inte får köra på ringen.

Annars ju inte idén så dum. Se till att åka ner en tid då några härifrån rejsa åker ner så kan du ta ett par passagerarvarv (och sedan kommer du, smittad av ringmask, springa till www.rent-racecar.de/gb för att ta ett par varv själv)

Just nu lutar det åt att vi kommer dra ner ett litet gäng över pingsthelgen.

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

BTG skrev:
Nästan alla biluthyrningsföretag har numera en klausul i sin avtal som säger att man inte får köra på ringen.

Det där är som vanligt en tolkningsfråga
Jag har de sista gångerna hyrt på Europcar i Hahn och där står ingenting uttryckligen om att du inte får köra på ringen. Om de ersätter bilen när du sitter i räcket? Tja, det vet du nog bara först efter en eventuell rättsprocess?
Ska du ta några lugna turistvarv skulle iaf inte jag oroa mig, men det avgör du själv.

Vill du vara på den säkra sidan och komma så billigt undan som möjligt så ska du hyra Swift på www.rent4ring.de jag hyrde där för 149 Euro, då ingår mil som täcker 5 varv. Väldigt prisvärt! thumbs up

Annars säger jag som Micke åk ner när andra svenskar är där och njut av atmosfären samt se till att få åka med några varv, hur kul som helst

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Mats Thur skrev:

Aha, jag trodde att det stod uttryckligen?

Ursäkta trådkapet!

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

BTG skrev:
Mats Thur skrev:

Aha, jag trodde att det stod uttryckligen?

Ursäkta trådkapet!

Nu har jag iofs bara hyrt på just Europcar de sista gångerna och där står ingenting om det iaf. På flygplatsen i Hahn hade förut en del skyltar på disken där det stod att man inte fick köra på Nordschleife. Det enklaste är ju annars att man begär att få ta del av alla villkor innan man bokar bilen och läser själv. De flesta firmorna har det ju dessutom på engelska thumbs up

lo918

Här sen Feb 2007

Namndispens
Namndispens

Tänkte bara förmedla hur vi gjorde efter MÅNGA års funderande på att åka ner.

Var själv första gången besökare hösten 2008.
Inget vi på något sätt ångrar.
Träffade många trevliga människor.

Jag och hustrun som åkte ner i lugnt tempo med egen bil.
Stannade en natt i norra Tyskland och forstatte sedan ner till ringen området i aningen högre tempo på Autobahn där det gick att köra något snabbare

Tittade i omgivningarna. Var b.la i Monchau (stavningen osäker) och naturligtvis runt banan.
Körde ett varv i mycket lugnt tempo, låg till höger och vart omkörd av allt och alla.
Men målet var att köra ett varv inte prestera en tid.
Förutsättningarna att köra fler varv fanns i och för sig men varför stressa ?

Atmosfären i området ÄR häftigt påverkande och ger mersmak.
Eller som en person sa "begär"

Efter hemkomst i höstas smides snabbt planer på en ny resa så snart som möjligt
Åker ner igen månad skiftet april - maj.

Ringen sugen
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Re: Enklare resa till Nürburgring?

ThomasT skrev:
Jag har haft för avsikt att besöka Nürburgring nu i flera års tid men det har inte blivit av.

Jag har gått och klurat på om det inte går att göra besöket lite enkelare(första gången).

Tankarna har snurrat kring:

*Lågprisflyg
*Hyra någon billig bil för att köra runt ett begränsat antal varv i sansad takt.

Någon ringenräv som kan göra en budget vore det väldigt tacksamt.

Låter som en utmärkt idé!

Ryan Air till F-Hahn och sen en billig hyrbil. Som någon sa, för ett par lugna turistvarv skulle inte jag vara så orolig. Billigt boende går att hitta i utkanten, t.ex. i Wimbach eller liknande.

Flera korta/billiga resor är aldrig fel

BMWSC #719
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Säger som en del andra, åk med någon som varit där förr. Vi är ett gäng som skall ner i början på september. Plats finns alltid i någon bil. Folk åker ju ner med jämna mellanrum hela året i stort sett så oavsett vilket lär du hitta någon att åka med.

Boende hittar du billigt i direkt anslutning till banan, du behöver inte åka längre bort än du orkar gå för att hitta boende till riktigt vettiga pengar.

Det viktigaste är att du åker för det är SÅ trevligt.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

johan sjöström skrev:
Säger som en del andra, åk med någon som varit där förr. Vi är ett gäng som skall ner i början på september. Plats finns alltid i någon bil. Folk åker ju ner med jämna mellanrum hela året i stort sett så oavsett vilket lär du hitta någon att åka med.

Boende hittar du billigt i direkt anslutning till banan, du behöver inte åka längre bort än du orkar gå för att hitta boende till riktigt vettiga pengar.

Det viktigaste är att du åker för det är SÅ trevligt.

Problemet för mig med att sitta brevid( i alla fall om det går lite fort) är att jag blir åksjuk direkt... thumbs down

Någon som vågar sig på en budget?

.

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Flygresa?
Hyrbil?
Soppa ?
Boende nära banan cirka 30 euro natten inkl. frukost (zimmer frie)
Dryck/frukt mm. under dagen 100:-
Lunch & middag exklusive bitburger 200-500
8 varvskort 145 euro eller 4 varvskort för 75 euro
Det brukar gå en bunke pengar på acessoarer såsom klädesplagg,dekaler osv.
Det brukar gå en bunke pengar innan/under och efter flygresan

Någon annan får fortsätta fylla på här..

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

ThomasT skrev:
budget

Flyg med Ryan TOR: 50-500 SEK, för kalkylens skull kan vi räkna med 250.
Enkel hyrgurka 2/3 dagar: ca 1000 SEK
Soppa: Fram och tillbaka HHN-Ringen + lite körning däromkring = 300 SEK
Boende: Dubbelrum inkl. frukost hittas lätt från ca 50 EUR/rum och natt. Enkelrum från 35 EUR/natt. För 2 nätter blir det sålunda någonstans kring 550/person

Baskostnaderna uppgår alltså till drygt 2000 SEK. Om du sedan livnär dig på överskattad "dyr" biff på sten på Pistenklause eller lika överskattad "billig" currywurst med pommes eller om du tömmer halva Eifel på Bitburger eller om du lägger en halv årslön på "fräna" must-have-souvenirer osv osv är ju helt upp till dig.

Ska det köras någonting själv på banan också så ligger 1-varvsbiljetterna på ca 250 SEK, 4-varvskort för drygt 800 SEK. Om det känns för osäkert/tråkigt att köra hyrbilen så är Mats förslag på en Swift från www.rent4ring.de svårslaget: Från 149 EUR för en kväll via 199 för en halvdag och 325 för en dag till 595 för en helg.

Skippar man egen körning (fast varför skulle man göra det?) och satsar på en ultrasnikvariant (som de 2 svenskar jag träffade förra året som sov i den V50 de åkt ner i, oj vad de frös när det nattetid gick ner till 4 grader i juli!) kan man säkert komma undan med mindre än 3000 totalt, uppåt finns inget tak...

Annars tycker jag personligen att Johans förslag är bra! Att åka med någon som varit där tidigare och kan leka ciceron är inte alls dumt, alla frågor som dyker upp besvaras direkt och ingen tid spills på att hitta hit eller dit osv.

EDIT: Johan var snabbare!

Der drüben
Här sen Dec 2002

Ditt problem med åksjuka lider jag själv av när jag åker, sist blev jag "tvingad" att åka 4 varv mer än planerat i en GT3, som tur var gick det inte så fort ( hej David )

Du får helt enkelt bunkra upp med effektiv åksjukemedicin

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

ThomasT skrev:
Problemet för mig med att sitta brevid( i alla fall om det går lite fort) är att jag blir åksjuk direkt... thumbs down

Har vi inte alla det problemet?
Jag blir visserligen (tack o lov) inte åksjuk men jag är så jävla skraj...

Budget att köra ner själv:
Soppa HK - TOR: 4000sek
Bro & Färja: 2000sek
Varv: 150sek / styck + soppa
Bira: ?sek
Mat: Äta ute i sverige.sek
Övernattning: 200-600sek/natt (billagast är zimmer frei som också är trevligast tycker jag, men smaken är som baken)

Jag räknar för egen del:
6000sek för resa TOR.
3700sek för 25 varv + 2000sek soppa
Mat och Bira: 1500sek
Boende: 1500sek

Tutti: ca. 15.000sek

Göteborg
Här sen Nov 2002

Gör inte för stor grej av det, sätt dig i bilen och kör ner. thumbs up
Gjorde så själv och det var kanon, obizzz hakade på och vi hade inte träffats innan och jag hade stämt träff med Grekiska Alfaklubben (!) på plats. Blev en extremt trevlig helg till slut.

BMW 330i -05
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003

Re:

MaZ skrev:
Gör inte för stor grej av det, sätt dig i bilen och kör ner. thumbs up
Gjorde så själv och det var kanon, obizzz hakade på och vi hade inte träffats innan och jag hade stämt träff med Grekiska Alfaklubben (!) på plats. Blev en extremt trevlig helg till slut.

Kan bara hålla med. Bara hoppa i bilen och åka ner. Boende kryllar det av. Allt från hotell till små rum att hyra.

Problemet är inte kostnaden för första resan.. Det är beroendet av Ringen som kostar...

Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005

Re:

[quote="Peppe Fröjd"]
MaZ skrev:
Det är beroendet av Ringen som kostar...

Huvudet på spiken! Det blir svindyrt när beroendet kickar in

Här sen Aug 2006

Som alla andra säger och skriver, Åk bara det löser sig och du kommer inte ångra dig.

Gjorde samma sak och ingen erfaranhet alls förutom ett par enkla frågor till Lennart J här på forumet och man kan ju säga att nervös var man men så här i efter hand undrar man om det var värt det att hoppa in i bilen och styra ner till ringen? Absolut!!! Alla gånger,
Planerar 2 resor ner just nu, en i Maj och en i Augusti. (Drabbad av ringen mask jag med)

Mvh

Här sen Aug 2006

Glömde bort att skriva budgeten;

1 Bil (Som drog massor med soppa) Körde ca 150mil enkel resa, Plus lite i området runt ringen och hem.
4 Personer
Mat dryck boende + lite sovenirer plus färga tur och retur
4 Varvskort

Summa 3000:- - 3500:- * 4 = Ca12000:- Sek

och då ingick massa Bit, Massor med Rb (Redbull) och lite inhandling av Perfymer på färgan som var onödigt utlägg, så man kan nog komma under det med en bra slant om man snålar tror jag.

och vi gjorde en micro tripp på 3dagar för just bara känna på atmosfären där nere och kan med handen på hjärtat säga att vi var sämst där nere pga att vi bara kännde på banan, men det ska man göra första gångerna innan man fått vetskap / Erfarenheten av på den!

Lycka till, Kanske ses där nere i sommar?

Mvh

Skene
Här sen Jun 2005

Hur långt är de egentligen till ringen om man vill åka själv ner å köra några varv????
Säg från Göteborg-ringen hur många mil???

MVH André

Finns de nåt mer man ska tänka å nåt speciellt!!!Elelr nåt man ska ha med sig????

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Vrid skrev:
Hur långt är de egentligen till ringen om man vill åka själv ner å köra några varv????
Säg från Göteborg-ringen hur många mil???

MVH André

Finns de nåt mer man ska tänka å nåt speciellt!!!Elelr nåt man ska ha med sig????

112 mil
Ett glatt humör och stor penningpung är allt du behöver thumbs up

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

ThomasT skrev:
*Lågprisflyg

Låter som en kanonidé på många sätt. Så har jag ofta gjort, och så tagit några varv när andan föll in.
Sedan fotograferat längs banan och bara njutit (eller frusit som fan) på parkeringen.

Nürburgring
1, 2   >>
8095 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande