Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320 -86 olanders E30 TURBObygge
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (7202 totalt)
Olander91
Knivsta
Här sen Dec 2008
Inlägg: 35


Trådstartare
Hejsan!
Mitt namn är Tobias och jag är 17 år och går andra året på målarlinjen i Uppsala.
Detta är mitt första projekt, men jag gör så gott jag kan för att detta inte ska bli ett oseriöst projekt (roligare för alla om det är liter seriöst ialla fall)
Eftersom jag inte har någe jobb så har jag där efter en budget som är lite klen, men jag tar åt mig alla jobb jag kan och säljer allt som går att sälja för att få denna bil som jag vill

Bilen som jag ska fixa på, som för övrigt blir min första bil, är en Bmw 320 e30 årgång 86
Här har ni lite framtidsplaner:

*Strippa karossen helt
*Skrapa bort all underredsmassa och rostlaga
*Fixa nya stötdämpare fram
*Byta bakvagnen
*Lacka karossen i samma färg
*Fixa någe dugligt att rulla på
*Göra en något seriös turbokonvertering

Sen så finns det ju massa småsaker som jag inte orkar skriva.
Här kommer lite bilder, ursäkta att dom är dåliga( mobilkamera)

Bilen när jag köpte den!

Efter ca 2-3 dagars meckande

Denna stol sak passageraren åka i, jag ska ha en värre;)

Gjorde affär med polare och han betalade i cash och turbosaker

WG

Btr och laddtrycksmätare

Mot sommaren så kommer jag att ta mig ann motorn, nu ser den ut såhär :/

_________________
Tobias olander
Citera
Olander91
Knivsta
Här sen Dec 2008
Inlägg: 35


Trådstartare
Har två frågor!
1: om jag ska köpa ny bakvagn med skivbromsar, vilken bmw modell ska jag ta från då?

2: Vad tror ni besiktningen säger om man kör med fuelcell? Får man ha det?

_________________
Tobias olander
Citera
SimonW
Kramfors
Här sen Dec 2008
Inlägg: 19



Alla 325 har ju skivor original, vill du ha 5-bult är det väl z3 eller m3e30 som gäller.

Ska passa rakt av, rätta mig om jag har fel.

_________________
Simon Välivaara
Citera
Olander91
Knivsta
Här sen Dec 2008
Inlägg: 35


Trådstartare
SimonW skrev:
Alla 325 har ju skivor original, vill du ha 5-bult är det väl z3 eller m3e30 som gäller.

Ska passa rakt av, rätta mig om jag har fel.

Jaha okej, tack så mycket. Får bli en 325 bakvagn då

_________________
Tobias olander
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Det räcker med ett par kompletta länkarmar från 325. Du får inte ha fuelcell, om den inte är i aluminium. Plast fuelcell är inte tillåtet.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



Cammo skrev:
Det räcker med ett par kompletta länkarmar från 325. Du får inte ha fuelcell, om den inte är i aluminium. Plast fuelcell är inte tillåtet.


Nu menar jag inte sticka ut hakan här, men plast eller aluminium spelar väl ingen roll, utan det är att den måste vara godkänd (krocktestad?). Sen kanske det inte finns godkända plastceller men...

Sen får man inte ha påfyllningen i bagaget heller, från och med 84 har jag för mig. Dessa regler finns att hitta i Vägverkets föreskrifter via SFRo...

_________________
Peter Sternersson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Du sticker nog inte ut hakan, men så är det. Man får inte ha en i plast. Jag har gjort första SRFo bes. på min bil och min egensvetsade i alu var inga problem, men jag fick inte ha en fuelcell i plast, det är inte tillåtet enl. VV. Reglerna är knepiga och jag vet inte hur dom motiverar detta, men så är det.

Man kan i princip svetsa ihop en egen av vilken plåt som helst och med vilken svets som helst. Men man får inte ha en FIA godkänd race tank i plast.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432



olander91 skrev:
SimonW skrev:
Alla 325 har ju skivor original, vill du ha 5-bult är det väl z3 eller m3e30 som gäller.

Ska passa rakt av, rätta mig om jag har fel.

Jaha okej, tack så mycket. Får bli en 325 bakvagn då


Finns även på 318is

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



Cammo skrev:
Du sticker nog inte ut hakan, men så är det. Man får inte ha en i plast. Jag har gjort första SRFo bes. på min bil och min egensvetsade i alu var inga problem, men jag fick inte ha en fuelcell i plast, det är inte tillåtet enl. VV. Reglerna är knepiga och jag vet inte hur dom motiverar detta, men så är det.

Man kan i princip svetsa ihop en egen av vilken plåt som helst och med vilken svets som helst. Men man får inte ha en FIA godkänd race tank i plast.


Detta innebär att jag kan få min bil helt godkänd med en egensvetsad tank i tex rostfritt med påfyllning ut genom originalhålet i sidan?

Såhär står det föresten i regelverket...

"7 § Bil av 1997 eller tidigare års modell skall ha bränsle-tank av metall eller plast och fylla kraven i 8 - 10 §§.
8 § Bränsletank för personbil av 1971 eller senare års mo-dell skall provas vid barriärkollission enligt SAE J850 Feb 1963 med en hastighet av minst 48,3 km/h. Bränsletanken skall vid provningen vara fylld till 90 % av sin totala volym med vätska som har ungefär samma viskositet och minst lika hög densitet som det bränsle med vilket fordonet skall drivas. Under provningen får högst 30 g vätska sammanlagt läcka ut från bränsletank, påfyllningsrör, lock, anslutningar samt ar-matur för bränslemätning. Läckaget efter provningen får upp-gå till högst 30 g/min.
Särskilda krav på plasttankar
9 § Plasttank på bil av 1984 till och med 1997 års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34.
10 § Plasttank på bil av 1983 eller tidigare års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34 eller ha tank av glasfiberarmerad härdplast med följande egenskaper.
1. Härdplasten bör utgöras av omättad polyester, epoxi eller annan härdplast med motsvarande egenskaper.
2. Halten glasfiber i härdplasten skall vara minst 25 och högst 55 viktprocent.
3. Glasfiberarmeringen skall vara av mattyp eller utgö-ras av fibrer för sprutning eller av lindad tråd.
4. Tankvägg skall ha en tjocklek av minst 2 mm och vara uppbyggd med minst två skikt glasfiberarmring.
"



"4 § Påfyllningsöppning eller annan öppning till bränsletank får inte vara placerad i förarutrymme eller i passagerarutrymme samt från 1984 års modell inte heller i bagageutrym-me eller motorrum."

Ursäkta trådkapning, men det kan ju vara värdefull information för dig också

_________________
Peter Sternersson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Ja det stämmer.

Jag har en Alu tank jag svetsat själv och har påfyllning genom bakluckan. Alltså GENOM jag behöver inte öppna för att fylla på. Detta är godkänt.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



olander91 skrev:
Hejsan!

*Strippa karossen helt
*Skrapa bort all underredsmassa och rostlaga
*Fixa nya stötdämpare fram
*Byta bakvagnen
*Lacka karossen i samma färg
*Fixa någe dugligt att rulla på
*Göra en något seriös turbokonvertering

Sen så finns det ju massa småsaker som jag inte orkar skriva.
Här kommer lite bilder, ursäkta att dom är dåliga( mobilkamera)


Ska det bli en seriös busbil för bana & man har begränsad budget är ju lättning
det första självklara valet. På min 318is som väger 1200kg från början väger in på
960 kg idag med full tank & förare på 80kg.

Prestande är idag 0-100 på 6.5 sec /0-402m på 14,3sec
Då är inte motorn trimmad utan har endast ett chip,luftfilter,större avgas är bromsad till 141 hk

Turbo om man ska få det att lira bra är ingen billig affär tyvärr enklast för dig för att få
mera kräm i maskin är att leta reda på en 325 motor. Detta går det dessutom att köra
genom bes med utan problem.

Nu vet jag inte vilken utv i bakaxeln du har då det fanns 3st till 320 -86 3.91 4,10 & 4,27
Vill man ha bra acc är den högre att föredra.

Eller så kan man byta till en låda med 1:1 på femma & köra 3,73 eller 3,91

Lämplig bakvagn är som nämnts tidigare 325/318 is

Grova krängare bak som passar kan du hitta på z3m bilar
grövsta e30 framkrängaren är 21mm & satt på cabarna

Fram krängaren kan enkelt modefieras genom att ta upp ett hål till i den för
att göra den styvare fram. Vill man ha ännu styvare så svetsar man öron
få fjäderbenet & kopplar krängaren dit som på m3.

Bak kan man enkelt göra infästningen på krängaren justerbar genom att fästa den
med en klämma runt hämmaren

När det gäller fjäderben fram kan det var fördelaktigt att montera 51mm benen från 325/is

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Jo... jag rekommenderar inte heller att bygga turbo på en E30 när man är 17 år. Men har börjat tröttna på att säga det till folk, så bygg bilen som du vill, men jag rekommenderar också att du skaffar en 325 motor och kör den som sugmotor.

Det är otriligt bra drag i en sådan. Såklart är det roligt att bygga bil och det blir ju mer konstruera med att bygga turbo, men jag skulle i din sits ha byggt bilen klar först och kört lite, sen kanske turbo konverterat. Vill du har bra tipps och mtycket hjälp ang. turbo konverteringen ska du kolla på www.autopower.se och www.pure-pf.com där finns all kunskap du behöver. Det är som ett uppslagsverk på BMW turbo.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Lyckas du få ner bilen till ca 1000kg & gör en lättare trimming av en 325 motor kommer
den inte att vara slö.

Lättare trim typ följade chip för att slipa varvstopp & någa pållar extra kan ge en 3-5 st
Extraktor grenrör & fritt avgas.
avskärmat luftfilter med matning av friskluft.

Med en så gammal motor som en M20 ska man inte förakta de hästar som kan hittas
genom att se till att allt är rengjort & tätt & funkar som det är avsett att göra.

En trimkam kan man kosta på sig finns hos www.koed.de för runt 3000:-

Med lite trixande är 190-200 hk inte omöjligt. då gör bilen 0-100 på runt 5-5,5 sec

om du ska köra bana är chassi & däck mycket viktigare än effekten.

Bra & billiga r-däck typ Toyo R888 205/50-15 på ett par 7*15 fälgar funkar fint

Riktiga fjädrar & dämpare är inte att förakta dock tickar kronorna snabbt iväg

Kika på denna länken vad min is kostade så får du ett hum om kostnaderna

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52266

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Olander91
Knivsta
Här sen Dec 2008
Inlägg: 35


Trådstartare
Tydligen så hade farsan en kompis som har en riktigt kraftig bläster med ett stort bläster skåp, så imorgon så ska jag höra med farsan om vi kan få låna hans grejor och blästra hela min kaross. Är det svårt att koppla tillbaka all el i bilen? Kanske får hyra in någon som kan sen

Tack så mycket för alla tips och sånt!

Så jag kan ha fuelcell och sen så svetsa på ett alu rör upp till tanklocket(org) så jag kan tanka där ifrån?

Sen så angående turbokonverteringen så är jag inte 100 till om jag ska göra det, slänga i en 325 motor skulle ju inte vara så dumt. Vi får se hur det blir, prio 1 är att få karossen 100% rostfri och lackad innan jag börjar pilla med motorn.

_________________
Tobias olander
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



olander91 skrev:


Så jag kan ha fuelcell och sen så svetsa på ett alu rör upp till tanklocket(org) så jag kan tanka där ifrån?

Sen så angående turbokonverteringen så är jag inte 100 till om jag ska göra det, slänga i en 325 motor skulle ju inte vara så dumt. Vi får se hur det blir, prio 1 är att få karossen 100% rostfri och lackad innan jag börjar pilla med motorn.


Ja om di fuelcell är i aluminium.

Bra tänkt. Kör på.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Olander91
Knivsta
Här sen Dec 2008
Inlägg: 35


Trådstartare
Har gjort ganska mycket på bilen denna vecka.
Farsan och jag har rostlagat, så nu är det bara bakdelen av bilen som är kvar (ca 2 dagars jobb)

Va till Biltema och köpte mig en tvinad ståltriss till vindelkapen, jävlar vad effektiv den va att ta bort underredsmassa med
Blev även klar till 98% med ett av hjulhusen, lite små skit kvar.

Farsan tog även på sig att göra en vagga i veckan, dom tillfällen han är i verkstaden.
För mitt sportlov har slutat


Denna modell av trissa använde jag mig av, 50kr på Biltema thumbs up

Hjulhuset

Rostlagning

Rostlagning


// Tobbe

_________________
Tobias olander
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728



Ser fint ut, bra att du gör det seriöst från början.

Vagga underlättar som sagt

Skippa turbo. Jag hade samma planer då jag var 17 och så länge du inte har riktigt gott om pengar så bör du prioritera andra saker före. Jag vet, effekt är kul, men det är roligare att köra ö.h än att inte köra alls.

Kämpa på!

Mvh

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Olander91
Knivsta
Här sen Dec 2008
Inlägg: 35


Trådstartare
pelko skrev:
Ser fint ut, bra att du gör det seriöst från början.

Vagga underlättar som sagt

Skippa turbo. Jag hade samma planer då jag var 17 och så länge du inte har riktigt gott om pengar så bör du prioritera andra saker före. Jag vet, effekt är kul, men det är roligare att köra ö.h än att inte köra alls.

Kämpa på!

Mvh


Vi får se hur det blir med turbo. Om jag kör med turbo så kommer jag att lägga ner minst 10 000kr till på turbo bygget, och jag har ju en del saker redan. Jag kommer inte vara ute efter att ladda på en jävla massa.
0,5-1bar ungefär. Men vi får se hur det blir, är ju i sommar jag börjar bygga på motorn.

_________________
Tobias olander
Citera
Olander91
Knivsta
Här sen Dec 2008
Inlägg: 35


Trådstartare
Jag ska lacka underredet på bilen snart och undrar vilken lack som passar bäst för detta?
Min morbror jobbar som Målare och jag frågade om han kunde fixa 2k epoxy att måla under bilen.
han sa att epoxyn blir STENHÅRD nästan som glas, och han trodde att den kanske kunde spricka om karossen rör på sig som dom gör. Jag ville ha epoxy eftersom det stänger ut all fukt, vilken underredsmassa inte gör!

Han trodde att hammarlack kanske skulle vara bra, för det stänger ut allt till 100.

Så ni som kan något om dethär kan väl skriva vad som passar bäst. Är det något av dom här två eller finns det fler altenativ?

OBS! Jag ska bara grunda, kör med någon annan lack sedan.

// Tobbe

_________________
Tobias olander
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



Hagmans CA-Primer. finns en ny vattenbaserad variant av den, men försök få tag på de starkare grejjerna (gul till färgen)

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Det finns ju epoxi grund som är gjort för fordon. Hur pass hård den blir vet jag inte, men den fungerar kalasbra.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320 -86 olanders E30 TURBObygge
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (7202 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande