| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad tycks om denna framvagn? (A-armsdesign)
|
2890 besök totalt |
|
Tjena! Vi har konstruerat en framvagn i Casim till vår kadett c med volvo 164 spindlar. Det har lagts ner många timmar på att söka fakta och läsa böcker men nu har vi räknat ut en som vi tycker verkar bra! Men eftersom det är våran första framvagn så vill vi gärna ha lite av era erfarna synpunkter på den. Behövs det fler data-bilder så går det fixa.... Bilen ska användas både till bana och gata, men tyngdpunkten ligger på bana och stripp-körning. Vi har funderat lite över camber-vinkeln på 2grader kommer det bli för mycket på gatan? (Däckslitaget) Den kommer köras max 200 mil per år på gata så det kan väll inte vara så farligt? Ny Simulering och A-armsdesign längre ner Tar gärna emot förslag och funderingar
[/b]
_________________ Markus Johansson |
||||||||||||
|
CASIM vars kan man få tag på ett sådant program?
Det enda som jag tyckte man skulle vilja förbättra (vet inte om det går) är cambern vid krängning, man vill ju inte tappa cambern på ytterhjulet i kurvorna... _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||||||||||
|
Kolla på http://www.superseven.se/
_________________ Gerhard Petersson |
||||||||||||
|
Re:
Du får gärna utveckla ditt svar! vi har försökt efter våra kunskaper få till en passande framvagn för vår bil och användningområdet som står i början av tråden.. du får gärna komma med komentarer och kritik men ditt inlägg blir man inte särskilt mycket klokare av! _________________ peter johansson |
||||||||||||
|
Re:
om man tittar på fjärde bilden som är en normal kurva så har den fortfarande negativ camber.. går ju kanske att få bättre men då får massa annat lida av det.. ganska svårt att få det riktigt bra. _________________ peter johansson |
||||||||||||
|
Re: Vad tycks om denna framvagn? (Casim uträkning)
Jag behöver en sidovy (för att kunna se hur mycket Anti Dive ni har). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||
|
Re:
I brödtexten; 'säger ni att ni skall köra bana och fort-rakt-fram, samt att ni vill ha sparsamt med statisk camber. Den framvagn ni har konstruerat; 'kommer (om ni inte bygger in ohyggligt mycket Dive) att ha stor obalans mellan Pitch och Roll, vilket gör den olämplig för bankörning. Dessutom saknar den Camber Gain; vilket tvingar er att använda väldigt mycket statisk camber. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||
|
En sidovy går att fixa, men det tar en stund för jag får rita upp det hela i autocad då...
Men det verkar dumt att kompensera en dålig geometri med att blanda in Citat: "ohyggligt mycket dive" (<- menade du Anti-Dive?) Vad menas med pitch? är det när bilen t.ex niger vid en inbromsning och reser sig vid acceleration? Har kollat både i Chassis engineering och High-Performance Handling Handbook och det ordet används inte där...
Hur mycket jacking kan man acceptera? En annan fundering som jag kanske har fått helt om bakfoten... När man svänger hjulen får man ju en viss camber och på fliken "setup car" kan man se "Camber change outer wheel 10 deg Steering angle: -0,75" Bilen kränger ju inte förräns man svänger på ratten så kan man lägga till den negativa camber som 10 deg steering angle ger? eller är dom redan medräknade? isåfall har man ju nästan typ -0.80 i camber vid roll Är det korrekt uppfattat att balansen mellan pitch och roll ligger i att ha ett stabilt RC i X-led? såg att det rör sig rätt ordentligt.. Kanske ska förtydliga vilka kriterier vi använde när vi byggde framvagnen, vi ville ha ett stabilt RC både i x-led och Y-led (märkte att det blev knas med x-leden nu) och liten spårviddsförändring. Sen fick cambern bli som den blev bara den inte var positiv på ytterhjulet i roll, det är 225 framdäck så det borde väll finnas fäste... Mycket frågor blev det...
||||||||||||
|
Re:
Det tycker jag också.
Nej.
Nej, balans mellan Pitch och Roll; 'har man då vänster framhjul befinner sig i samma läge under maximal inbromsning, som under maximal högersväng.
Varför då? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||
|
Re:
Går väl iofs att kompensera en del med krängfjäder. RC i marknivå är väl inte så väldigt ovanligt? _________________ William Ekström |
||||||||||||
|
Så nu har vi kanske lyckats bättre
Skrev ut resten i en pdf eftersom det blev dålig upplösning på bilderna http://kronobergsdreverklubb.se/Casi Angående antidive funderar vi på att bygga så vi kan justera efteråt, eftersom vi inte har koll på vikterna i bilen än eller vad tycker ni? Har en sidovy ifall det behövs.... _________________ Markus Johansson |
||||||||||||
|
Re:
ofantligt mycket bättre. Jag skulle nästan kunna sträcka mig till att säga att det ser bra ut.
Ja tack, gärna det. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||
|
Hehe! jo det var nästan lite pinsamt att se den gamla överst
Kan säga att Görans Väghållnings Bok är väldigt väl investerade pengar!
Här är en bild från sidan, vet inte riktigt vilka mått du är ute efter så jag gjorde den blank... Den är gjord i autocad så det går att måttsätta...
||||||||||||
|
Eftersom upphängningen verkar vara bra så har vi gått vidare och skissat på a-armarna vad tycks om denna modellen?
Ute vid spindeln blir det spindeled från Volvo 164 och inne vid chassiet egenbygd "Del a Lum" Bussning http://www.globalwest.net/Del-a-lum_suspension_Bushings_by_Global_West.htm Vyn är sedd rakt ovanifrån ner på bilden är framåt, rektangeln i mitten är motorn (sitter långt bak )...
Röd arm är övre och blå undre
||||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2890 besök totalt |