| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Varför olika diametrar på bromscylindrar?
|
1004 besök totalt |
|
Den här frågan kanske nästan hör hemma under nybörjardelen, men jag kör: Att ändra diametern på huvudbromscylinder och/eller övriga cylindrar så att den "hydrauliska multiplikationen" ändras, det känner jag till. "Det du vinner i kraft förlorar du i väg" mao. Men...om jag har en uppsättning med några givna diametrar på både huvudbromscylinder och övriga cylindrar vid oken, där förhållandet är låt oss säga 1:9, dvs jag får en KRAFTÖKNING vid bromsoket med en faktor 9 mot vad jag trycker ned bromspedalen med. Än så länge solklart (tror jag) Men vad händer egentligen om jag sätter på BÅDE biffigare huvudbromscylinder OCH ok med större bromscylindrar MEN med samma faktor 9? om jag då trampar på bromspedalen med samma kraft i båda fallen så blir väl kraften vid oket densamma?
Är det helt enkelt så att större ok/belägg kräver större cylindrar bara för att kunna fördela ut kraften över en större yta? _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||
|
F=p*A
Given Fhs från foten på pedale med utväxling (hs=huvudsylinder) Ahs=pi*rhs^2 (r=radien på huvudsylinder) Nu kar vi ett phs=Fps/Ahs Trycket i systemet är konstant så trycket vi får på bromskolven(k=kolv) är samma. Vi kallar trycket för p istället för phs då det är konstant. p=F Fhs/Ahs=Fk/Ak om vi nu bytar arenierna mot pi*r^2 Fhs/(rhs^2*pi)=Fk/(rk^2*pi) pi kan förkortas bort. Fhs/rhs^2=Fk/rk^2 Då vi inte har något annat än förfållande så går det lika bra att använda diemteran i stället för radierna. Man kan nu dribla runt bäst fa... man vill med. Mer kraft på oket får man genom att minska rhs och öka rk. Nu gäller det bara att hålla tungan i rätt mun, med 1, 2, 4 kolvsok. om jag nu inte tänker helt jä... krokigt behövs det halva arian på kolvarna om man går från 1 till 2 kolvsok. ps, skrik om jag åker spark i frysen. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Tack, jag trooor jag förstod det mesta i dina uträkningar. Typ.
Men var det ett svar inbakat där nånstans på varför det på en och samma bilmodell kan skilja i diameter på BÅDE huvudbromscylinder OCH bromsok, om det ändå blir ungefär samma utväxling på bromskraften? _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||
|
Japp kraften på belägget(Fk) typ kan bli lika med ett oändligt antal kombinationer av utfäxlingar, huvudsylindra diametrar och kolvdiamrara
Fhs/rhs^2=Fk/rk^2 Vi kan lägga till utväxlingen(u) och F är kraften på pedalen. u*F/rhs^2=Fk/rk^2 Så nu är det bara börja kolla
En grej, går man ner i diamter på HS så kommer slaget i pedalen bli längre. Då arian ändas i kvadrat så kommer slaget också ändras i kvadrat. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Precis! Men då måste anledningen att gå upp i dia på BÅDE huvudbromscylinder och bromsokscylindrar vara en annan än att få ut mer kraft. En större okcylinder borde sprida ut kraften på en större yta. Om belägg mm också är större så verkar väl det logiskt... Det var mer att jag hade hoppats på att någon här som byggt eget kunde förklara varför man väljer det ena eller det andra.
Yep! Mekanikens Gyllene Regel igen
_________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||
|
om du ökar HBC-arean och bromskolvsarean i motsvarande grad; 'kommer hydraultrycket att minska, men pedalkraften' att vara oförändrad.
Slaglängden; 'beror främst på imperfektioner i systemet (packningars, bromsvätskans och brombeläggens kompressibilitet...) och är svår att förutse. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
att man behåller storleksförhållandet mellan ok och huvudcylinder borde ju rimligen bero på att man inte vill riskera att huvudcylinderns slaglängd inte räcker till när bromsvätska och slangar försämras (alternativt att man inte vill försämra bromsförmågan om man nu skulle minska kolvstorleken för oken).
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
|
Re:
Aha! HYDRAULTRYCKET minskar! Det måste vara det som det handlar om. Mao, större grejor (ok, belägg) osv behöver mer kraft för att röra sig och "nypa", och för att inte få för HÖGT HYDRAULTRYCK så ökar man på diametern på cylindrar (och kanske även ledningar och oljevolym?). Förstod jag det rätt då?
_________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1004 besök totalt |