Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 TURBO 1975
4105 besök totalt
GoLio
Piteå
Här sen Aug 2007
Inlägg: 5


Trådstartare
Nu börjar det vara på tiden att jag lägger upp min bil här. Har hängt på forumet i ett drygt år och läst en hel del. Jag bygger på en 75as 242 där jag har en lite modiferad B23et under huven. Bilen är ombyggd till 81-84(?)ans front och bakdel.

Bilen är en allroundbil, körs mestadels konbana och is på vintern. Men nån repa på strippen har det blivit.

Såhär såg den ut dagen innan EDPS Piteå 2008



I höstas regbesiktade och kontrollbesiktade (med blanka papper, helt otroligt) jag bilen och den har fått följande undantag i papprena;

MOTOR: VOLVo B23TURBo (140kw)
VENTILERADE SKIVBROMSAR FRAM
BAKAXEL 1031
SKYDDSBUR
BAKSÄTE EJ GODKÄND FÖR PASSAGERARE
T31A MOTORN UTBYTT
T31EB KONVERTERAD TILL DRIFT MED ETANOLBRÄNSLE. (man måste ju köra miljöbil nu när det är tillåtet, hehe)

Tjänstevikten blev 1240 (ska putsas i vinter).

Jag har haft projekttråd på ett par andra forum, vet faktiskt inte riktigt varför jag aldrig gjort någon här, men bättre sent än aldrig. Bilen är iaf klar i någon form av första version. Jag köpte bilen nerplockad som rullande chassie kan man säga. Jag klipper och klistrar lite från mina andra forumsinlägg så ni får någon överblick över vad som är gjort.

Här är lite specifikationer på bilen:

Motor
Bottendel: Ballancerad/renoverad B23et mao. Smidd bofors-vev, smidda M-stakar och smidda Mahle-kolvar
Topp: 405 med tillsnyggade kanaler från B23et med orginal ventiler. (Natriumkylda avgas)
Kamaxel: K-kam (Lyft: 11.95, Duration: 268)
Insug: Från B230f med tps från volvo 850
Grenrör: Eget pulssplittrör med 42.5mm (ext) rör 58-60cm långa rör. Lindat med avgasbandage.
Wastegate: Kl-racing 50mm
Turbo: KKK K27 50mm in, 60 ut.
Intercooler: KL-racing 400*300*76mm
Avgassystem: 3" från Turbo med två små ljuddämpare
Dumpventil: 32mm öppen

Drivlina
Svänghjul: Volvos plana "b23"
Tryckplatta: Saab turbo-platta som trycker 710kg
Lamell: Sachs 4-puck sinter 215mm
Växellåda: M46
Bakaxel: 3.54:1 svetsad axel (snart torsen)

Tändning/Bränsle
Styrsystem: VEMS v3.3 med EGT och bredbandslambda
Trigger: Simpel tvåtandad på remskivan
Bränsle: E85 (Miljöbil)
Spridare: Bosch Motorsport 1600cc
Bränslepumpar: 2xBiltema 202
Bränsleledningar: 8mm prisolrör
Tändförstärkare: MSD 6A med Blaster II-spole
Fördelare: orginal
Tändkablar: orginal
Tändstift: NGK BP8ES

Chassi
Bur: GUSS, stumsvetsad i karossen.
Bussningar: Superflex (runt om)
Fjädrar: Lessjöfors sport/sänk-fjädrar 40/40
Dämpare: Gula Koni
Fjäderbenstag: OMP
Kräningshämmare: 23mm fram dubbla orginal bak
Fälgar: "Fake" BBS Splitt 15"
Däck: Toyo Proxes R888 195/50R15, M/T Dragradialer (235/60R15 till raktframåka). Pirelli isdäck.
Bromsar: orginal (totalrenoverade)

Interiör
Raidopower Race-stolar
orginal instrumentpanel med Kolfiberinlägg
5" varvräknare m. shiftligt
olje-tryck & -temp
2xLaddtryck -1 till 2 bar (en för mottryck)
Voltmätare
VEMS Display (blå)
Hastighetsmätare a' cykeldator
Dörrsidor och bagageskiljeplåt i Alu

Bilder säger mer än 1000 ord.

[img]http://golio.jge.se/242/070707_grenror_kollektor/grenror4.JPG
Grenrör punktat


helsvetsat



Lackerad invändigt


Början på instrumentpanel


Brytarpanel


Mätare


Intercooler på plats


Skiljeplåt


Påbörjad dörrsida


Nya skivor, klossar och renoverade ok.


Insprutningen


Trigger


Elfläkt från saab 900


Dubbel krängare bak


Bild på motorrummet precis efter uppstart.


Soppasystem


Första titten utanför garaget


Grovmappning på tapeten


Inlastad för lackering.


Epoxygrund lagd


3dje lagret av Volvo satin white


Bottendelen b23et


Koppling


Lindat grenrör


Dagarna innan regbes


Pannrum, blir små ändringar här i vinter


Cockpit


Mer aluinredning


Vadderad bur

Här är ett urval av bilder från bygget, för mer ingående info och byggbilder kolla in min tråd på sävarturbo: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0

Detta är lite vad jag tänker göra i vinter, kommer säkert dyka upp nya grejjer på vägen.

Plastrutor
Plast-huv och -koffert
Plast fuelcell
Racigare bromsbelägg
Stålomspunna bromsslangar
4p bälten.
Spacers till bakaxeln 4cm per sida för att få samma spårvidd fram och bak.

_________________
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

thumbs up thumbs up


Mycket fin bil.

Varför dubbla krängare bak? Funkar det bra? Jag provade med en liten på min men tog bort igen... Så du måste haft andra erfarenheter Eller är det för att få ut rumpan?

_________________
Daniel Steiner
Citera
GoLio
Piteå
Här sen Aug 2007
Inlägg: 5


Trådstartare
Efter reggningen i höstas blev det lite halt och bilen blev stående ett tag. Dålig motivation och dåligt fäste var väll huvudanledningarna. Men när isen lagt sig tjock och isbanorna plogats upp så blev man sugen. Min bakaxel blev tokslut i sommras. Så jag svetsade ihop en en ny axel och hängde dit. Köpte två uppsättningar isdäck, hällde i BF98 och begav mig ut på isen.

Fi satan vad kul! Har kört lite i bölebom och så på ebbenjarka-körningen med raceplats och det här är ju nästan roligare än på sommaren .

Blev filmat lite av en polare (steelneck) på ebbenjarka.

Pga att sanyo är riktigt dåliga så är formatet från kameran lite konstigt. Med vissa grafikkort i vissa spelare så ser man bara 1/4 av bilden. Det funkar dock i quicktime med samtliga grafikkort så ser ni bara 1/4 av bilden, installera quicktime (jag vet att det tar emot för vissa )

Här är länken till filmerna.

http://golio.jge.se/242/090221_ebbenjarka/

Efter körningen på ebbenjarka så dök ett par bekymmer upp. Dels spack en svets på grenröret samt att tanken började läka. En 18 liters fuelcell är inhandlad och monteras i dagarna. Avgassystemet är under ombyggnation nu när orginaltanken är borta då det finns det bättre om plats. Grenröret är demonterat och den gamla wastegateanslutningen är bortkapad (den som sprack). Nu blir det ombyggnation till wastegaten och den här gången blir det delat ända fram till ventilen så kanske man vinner lite respons där. Hoppas bli klar till helgen så kanske man får köra ett varv eller två

Ska försöka ta lite bilder på ombyggnationerna och lägga upp.

_________________
Citera
GoLio
Piteå
Här sen Aug 2007
Inlägg: 5


Trådstartare
Svartlock skrev:
thumbs up thumbs up


Mycket fin bil.

Varför dubbla krängare bak? Funkar det bra? Jag provade med en liten på min men tog bort igen... Så du måste haft andra erfarenheter Eller är det för att få ut rumpan?
Tackar, tackar.

Bilen är inte direkt utprovad än. Har kört lite konbana och lite is. Men jag tycker bilen känns väldigt neutral och fin. Har lång väg kvar innan det är bilen som är begränsningen om vi säger så. så efter sommaren kanske man kan uttala sig lite mer om chassie osv. men första prio är att få en hållbar bil så föraren kan utvecklas.

_________________
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Ack man minns den gamla Raceplats tiden. Ebbenjarka och Heden, det var tider

Fin bil thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
GoLio
Piteå
Här sen Aug 2007
Inlägg: 5


Trådstartare
Nu har jag kört en del med bilen i vinter. blivit ungefär 7-8 dagar på isbanan tror jag. Hur roligt som helst! Har hunnit rasa en m46a (oväntat?), den är bytt, nu är man lite försiktigare när man lägger i den växeln .

I övrigt så har jag satt dit en 18 liters fuelcell och en ny 32mm dump från kl-racing (hur fan kan man få ihop en dump, frakta den till sverige och sälja den med förtjänst för 250kr? ja den funkar bra iaf, tät och fin. lever om lite väl mycket.

Har även byggt om grenröret så nu är det delat ända fram till wastegaten. blev ganska bra vinst i respons, runt 500rpm tidigare ladd.

Ska försöka ta lite bilder på ombyggnationerna. men jag har ett litet filmklipp från jävrebodarna i lördags. även en bild på vattenläget i depån



En film från slutet på dagen, väldigt svårkört då det inte var plogat och det kommit ett par cm snö.

http://golio.jge.se/242/090314_javre/VCLP0479.MP4

Nu ska bilen börja göras iordning för vårträffen i maj!

_________________
Citera
GoLio
Piteå
Här sen Aug 2007
Inlägg: 5


Trådstartare
Nu har lite små ombyggnationer tagit fart inför vårträffen.

Har börjat montera dit en 25raders oljekyl, ska åka och fixa slangar imorgon sen är den på plats.

Flyttade luftfiltret till ett lite svalare ställe också, tidigare sög den in allt som grenröret och kylaren hade att erbjuda i värmestrålning.

Lite bilder (tyvärr tagna med mobilkamera)


En bild på maskinen i dagens utförande


Ny kommer luften från en våning ner.


Här i innerskärmen mynnar de 4" tjocka sugröret


Nya dumpen från kl-racing


Nu är det dubbla rör till wastegaten med delad kollektor hela vägen till ventilen.


18 liters fuelcell på plats, lite väl liten då man får tanka rätt ofta men den passa så bra där och jag slapp bygga kring pumparna, sen var priset rätt också.

Nu hoppas vi att vägarna håller sig is och snö-fria så det kan bli mappning i dagarna. Tanken är att försöka få kärran att sjunga ut till runt 1.3-1.4 bar.

_________________
Citera
påsen
Älmhult
Här sen Mar 2006
Inlägg: 238



Riktigt fin 242:a, många thumbs up

/Påsen

_________________
PÅSEN RACING

Robert Johnsson, Älmhult
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 TURBO 1975
4105 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande