Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
audi 80 quattro eller audi a4 tq till banbil?
5334 besök totalt
pär_j
Hällevadsholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare

Hej på er alla galna race folk.
Fall man ska välja bil mellan audi a4tq eller en audi 80 quattro, vad för bil ska man utgå ifrån och det gäller bara dom här bilmodellerna.
Vilken av dom kan man göra mest inställningar på och vilken har bäst väghållning?
och hur mycket skiljer det i tyngd på dom här bilarna, allså balansen i bilen?
Hoppas att det är kunnit folk som svarar på dom här frågorna och inga som tros kunna om allt, som sagt va ett ärligt svar vill jag ha.
och bilaran gäller audi 89 b3 och b4 karossen och audi a4 gäller b5 modellen.
Jag har redan försökt på nordic audi men bara en massa kalle anka svar.
Tack på förhand för en mycket bar sida.
Mvh pär j

Gävle
Här sen Dec 2004

a4an har betydligt bättre hjuluphängningar, med en variant av dubbla A-armar både fram och bak. 80an har väl samma relativt enkla framvagn som 100an, med krängare som oxå utgör länkarm och en enkel bakåtriktad länk. Bakvagnen har jag tyvärr inte 100 koll på men är förmodligen lika som S2/S4/S6. Inte dålig men långtifrån lika bra som a4.
Justeringsmöjlighterna är ganska begränsade på både a4 och 80, men a4an är betydligt enklare att bgga om med justerbara länkarmar etc.

Mitt tips alltså a4. thumbs up

Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

audi 80 har hela motorn framför framvagnen nästan, men finns vissa (inklusive mig själv) som försöker få dessa att gå fot på bana... thumbs up

för att få en lite roligare 80/s2/rs2 (nu pratar jag quattro) att bli roligare så kan man börja med detta iaf.

rs2 krängare fram + whiteline/neuspeed bakre krängare ( få med förstärknoingsplattorna till krängare bak!, annars spricker bakvagnsbryggan snabbt.

alu busnningar i bryggorna + något värre i länkarmar är väl standard på dom flesta ban-bilar..
staget mellan krängare och fjäderben (droplinks) är gjorda i plast på 80/a2, metall på rs2. jag själv ska göra dessa i sömlöst rör + uniball.

sen om man vill ha mer är det camber/caster justering jag skulle bötja pilla med, och då drar ombyggniationen iväg, bak övre nya länkarmar, fram får man använda KW's bultar för mer camber, eller som jag, ny topplagring.

lite info om 80 iaf : thumbs up

Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Re:

Enzo Molinari skrev:
a4an har betydligt bättre hjuluphängningar, med en variant av dubbla A-armar både fram och bak. 80an har väl samma relativt enkla framvagn som 100an, med krängare som oxå utgör länkarm och en enkel bakåtriktad länk. Bakvagnen har jag tyvärr inte 100 koll på men är förmodligen lika som S2/S4/S6. Inte dålig men långtifrån lika bra som a4.
Justeringsmöjlighterna är ganska begränsade på både a4 och 80, men a4an är betydligt enklare att bgga om med justerbara länkarmar etc.

A4 bättre hjulupphängning? Bak är ju samma som Audi 80 B4. Fram ärd et den där hemska skiten som ramlar i bitar hela tiden. Kan det bli enklare än McP? Betänk att man troligen vinner fler rejs om bilen håller ihop än den marginella skillnaden dubbla a-armar vs McP gör på dessa bilar.

Bakvagn - well, B3 har ju McP bak, B4 och B5 (dvs A4) har ju samma, en variant på dubbla a-armar. S4 och S6 (vi bratar C4 derivat här) har ju nån konstig skit som hängt med sedan typ 44.

Ang bärarmar fram - det är endast T44 och C4 som har den där konstiga framvagnen där halva bärarmen fram består av kränghämmare.

Valet stod alltdå mellan A4 och 80. Svårt val... Du borde ange vad du vill ha för typ av motor i din bil.

B3 har ju enkla hjulupphängningar, dvs inga överraskningar, McP ben runt om. B4s bakvagn har ju det positiva attd en är lika som S2 och RS2 - dvs det finns mycket bra grejjer att köpa, tex bussningarna. Beroende på hur mycket mos du vill ha så kanske det kan vara intressant med rejäla drivaxlar bak - 82mm lager är enkelt att få dit på B4/B5 då det finns modeller som hade det. På B3 är det lite jobbigt, man får tänka lite och sbarva om nav och lite annat. Fravagnen... B3 har ingen caster, B4 har ett par grader och B5 vet jag inte. Däremot så känns B5 framvagnen som den inte riktigt kommer tycka om hård lörning på bana - men jag kanske är färgad av alla stag jag bytt genom åren... Nu kommer ju alla "experter" att kalla mig bonde som tycker McP är bäst här - men vadå, bara för att det principiellt är rätt så betyder inte det att man ska plöjja ner ett par månadslöner i att få skiten att funka. Bevisligen går det ju att åka fort med McP trots att de är sååå dååååliga.

Växellåda? Spelar ingen roll, 01A och 01E går ju att skruva i alla bilarna. Dock - växellådsfästen kan vara luriga att få tag i för att skruva i 01E, Rs2 för B3 och B4 och S4 för B5 gäller. Växellänkage till B5 med 01E är lätt att ordna, ta ett från S4. För B3 och B4 är det värre, men S4 funkar faktiskt på dessa också. Bolt on är ju RS2 men med lite tanke går det att dra dit ett S4 - köp ett med pottan med (du fattar när du ser grejjerna!).

Bakaxel - A4 har begåvats med första generationens cost-cut axel. Små lager och benig diff. B3 och B4 har samma stadiga grejjer som suttit sen URQ. B4 och B5 axeln har samma mont punkter, så att hänga i en B4 diff i en B5 funkar - du vet väl antagligen att V8 bakdiffen är en Torsen och attd en passar rakt i B4 axeln.

Viktfördelning - är lika illa på alla dessa bilar. Kan vara att lådan sitter aningens aningens längre bak på B5 i förhållande till framaxeln men det vette tusan om Audi vågade göra så då.

Summa... Well, vad ska du ha för motor? Rak femma och turbo --> B3 eller B4. 1.8T --> B5, men det funkar ju i B3 och B4 med. V6/V816vt... B3 eller B4.

Jag skulle köpa en B4 - de är billiga, ser vettiga ut och det finns mycket beggat bra från RS2 och S2 som funkar. A4 är för dyr och krånglig tycker jag, gillar man looken och vill köra 1.8T så är ju A4 givet, men annars vette fan.

Jag skulle försöka hitta en 80 Competition. Lätt, snygg, hyfsad i pris. I med en 01E när 01An gett upp. Behåll 4-bult, enklare att hitta bra fälgar. Motor - behåll 16v men kläm på turbo. Finns mycket billigt även till dessa och insug går ju att bygga av tex ett AAn insug. Byt alla bussningar. Ragga tag i beggade RS2 KW-ben runt om. Går säkert att få ner kring 1100kg och 300hk lätt - kommer funka kanon.

och tyvärr är NA inget bra forum.

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
pär_j
Hällevadsholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Hej igen på er som har svarat.
Jag tackar och bugar så hemskt mycket för dom svaren jag har fått,jag bara hoppas att ni kan hjälpa mig med lite saker.?
I så fall vilken ska jag välja mellan, mellan en b3 eller b4?
Vilken motor ska man välja, jag ska bygga på turbo i så fall separat i så fall.
Jag hade tänkt mig 300hk och lätt vikt.
Ska man ha 4cyl eller 5cyl?
Jag har haft en audi s2 cupe innan, men den var väldigt framtung.
Så jag vill satsa lite på en sedan nu denna gång, men dock ingen s2 sedan.
Jag ska bygga budget banbil på någon av dom här karossena.
Så hoppas att jag får ett så snabbt svar så möjligt från er.
Tack på förhand för alla ifo jag har fått från er.
Tack.
Mvh pär j

Karlstad
Här sen Apr 2008

no offence, men alla b4 modeller är framtunga, thats it

Fjällbacka
Här sen Nov 2006

nje

det finns minst en b4 som inte är så framtung längre:)
till b4 finns det inte så mycket plast o få tag på då du bara ska ha 300 hk så misstänker jag du ska jaga vikt.

Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

racefan, jotack jag vet

men vanligtvis då

Borås/Aplared
Här sen Feb 2006

Re:

-- skrev:
Enzo Molinari skrev:

A4 bättre hjulupphängning? Bak är ju samma som Audi 80 B4. Fram ärd et den där hemska skiten som ramlar i bitar hela tiden. Kan det bli enklare än McP? Betänk att man troligen vinner fler rejs om bilen håller ihop än den marginella skillnaden dubbla a-armar vs McP gör på dessa bilar.

Bakvagn - well, B3 har ju McP bak, B4 och B5 (dvs A4) har ju samma, en variant på dubbla a-armar. S4 och S6 (vi bratar C4 derivat här) har ju nån konstig skit som hängt med sedan typ 44.

Ang bärarmar fram - det är endast T44 och C4 som har den där konstiga framvagnen där halva bärarmen fram består av kränghämmare.

Valet stod alltdå mellan A4 och 80. Svårt val... Du borde ange vad du vill ha för typ av motor i din bil.

B3 har ju enkla hjulupphängningar, dvs inga överraskningar, McP ben runt om. B4s bakvagn har ju det positiva attd en är lika som S2 och RS2 - dvs det finns mycket bra grejjer att köpa, tex bussningarna. Beroende på hur mycket mos du vill ha så kanske det kan vara intressant med rejäla drivaxlar bak - 82mm lager är enkelt att få dit på B4/B5 då det finns modeller som hade det. På B3 är det lite jobbigt, man får tänka lite och sbarva om nav och lite annat. Fravagnen... B3 har ingen caster, B4 har ett par grader och B5 vet jag inte. Däremot så känns B5 framvagnen som den inte riktigt kommer tycka om hård lörning på bana - men jag kanske är färgad av alla stag jag bytt genom åren... Nu kommer ju alla "experter" att kalla mig bonde som tycker McP är bäst här - men vadå, bara för att det principiellt är rätt så betyder inte det att man ska plöjja ner ett par månadslöner i att få skiten att funka. Bevisligen går det ju att åka fort med McP trots att de är sååå dååååliga.

Växellåda? Spelar ingen roll, 01A och 01E går ju att skruva i alla bilarna. Dock - växellådsfästen kan vara luriga att få tag i för att skruva i 01E, Rs2 för B3 och B4 och S4 för B5 gäller. Växellänkage till B5 med 01E är lätt att ordna, ta ett från S4. För B3 och B4 är det värre, men S4 funkar faktiskt på dessa också. Bolt on är ju RS2 men med lite tanke går det att dra dit ett S4 - köp ett med pottan med (du fattar när du ser grejjerna!).

Bakaxel - A4 har begåvats med första generationens cost-cut axel. Små lager och benig diff. B3 och B4 har samma stadiga grejjer som suttit sen URQ. B4 och B5 axeln har samma mont punkter, så att hänga i en B4 diff i en B5 funkar - du vet väl antagligen att V8 bakdiffen är en Torsen och attd en passar rakt i B4 axeln.

Viktfördelning - är lika illa på alla dessa bilar. Kan vara att lådan sitter aningens aningens längre bak på B5 i förhållande till framaxeln men det vette tusan om Audi vågade göra så då.

Summa... Well, vad ska du ha för motor? Rak femma och turbo --> B3 eller B4. 1.8T --> B5, men det funkar ju i B3 och B4 med. V6/V816vt... B3 eller B4.

Jag skulle köpa en B4 - de är billiga, ser vettiga ut och det finns mycket beggat bra från RS2 och S2 som funkar. A4 är för dyr och krånglig tycker jag, gillar man looken och vill köra 1.8T så är ju A4 givet, men annars vette fan.

Jag skulle försöka hitta en 80 Competition. Lätt, snygg, hyfsad i pris. I med en 01E när 01An gett upp. Behåll 4-bult, enklare att hitta bra fälgar. Motor - behåll 16v men kläm på turbo. Finns mycket billigt även till dessa och insug går ju att bygga av tex ett AAn insug. Byt alla bussningar. Ragga tag i beggade RS2 KW-ben runt om. Går säkert att få ner kring 1100kg och 300hk lätt - kommer funka kanon.

och tyvärr är NA inget bra forum.

Henka. Du vet möjligtvis inte vilka B5 lagerhus bak som S2:ans lager passar i? Mvh Johan

Audi A6 3.0 TDI Quattro -06
Audi A4 1.8 TQ-97
Audi A4-95

Johan Nilsson
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Snabb-koll i ETKA säger mig att alla Avanter har 82mm lager bak. Borde vara funkis med S2/RS2 grejjer i dem då.

EDIT: Insåg just att om du menar S2C så är det ju förljdaktligen B5 sedan du är ute efter. De har 75mm.

Lite nyfiken på vad du är ute efter dock.

Citera
Johan.N
Borås/Aplared
Här sen Feb 2006

Re:

-- skrev:
Snabb-koll i ETKA säger mig att alla Avanter har 82mm lager bak. Borde vara funkis med S2/RS2 grejjer i dem då.

EDIT: Insåg just att om du menar S2C så är det ju förljdaktligen B5 sedan du är ute efter. De har 75mm.

Lite nyfiken på vad du är ute efter dock.

Jo, jag har gått och klurat på ett bygge baserat på en A4 med S2/custom delar i framvagnen, 6 växlad, och A4/S4 B5 delar i bakvagnen.

(såg på AD-centers sida att det verkar vara samma lager där bak till alla B5. 1.8 och RS4 skulle ha lika lager bak,kan det stämma?)

Audi A6 3.0 TDI Quattro -06
Audi A4 1.8 TQ-97
Audi A4-95

Johan Nilsson
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005

A4 har bra mycke bättre ban egenskaper std, bra dämpare och fräscha bussningar så går de att åka duktigt fort faktiskt.
80/90 S2 är framtunga och börjar hasa med framändan ganska fort. Kräver en del jobb att få till

Å andra sidan så tål dom gamla nästan hur mycke spö som hälst och A4 inte mer än nån annan modern skitbil.. Min A4q höll inte ens för trimmad dieseleffekt >

Sen är de ju ganska kul med en femma på 7500rpm...

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Re:

Johan.N skrev:

(såg på AD-centers sida att det verkar vara samma lager där bak till alla B5. 1.8 och RS4 skulle ha lika lager bak,kan det stämma?)

Ja, det kanske verkar konstigt - men ja, det är samma, iaf kombi. Vet inte hur de tänkte, men kombi har 82mm bak, pss RS4. RS2 och S2 Avant hade 82mm - men S2 Sedan hade 75 - motivera det du!?!!!??

Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Re:

plutten skrev:

Å andra sidan så tål dom gamla nästan hur mycke spö som hälst och A4 inte mer än nån annan modern skitbil.. Min A4q höll inte ens för trimmad dieseleffekt >

Sen är de ju ganska kul med en femma på 7500rpm...

Nä, 01A lådan är väl inte direkt jättestabil. Men, jmf med andra så är den ju inte så tokig - typ Ford eller Subaru har ju lådor som håller sämre än 01A....

Citera
J.Eriksson
Piteå
Här sen Nov 2008

Re:

pär_j skrev:
Hej igen på er som har svarat.
Jag tackar och bugar så hemskt mycket för dom svaren jag har fått,jag bara hoppas att ni kan hjälpa mig med lite saker.?
I så fall vilken ska jag välja mellan, mellan en b3 eller b4?
Vilken motor ska man välja, jag ska bygga på turbo i så fall separat i så fall.
Jag hade tänkt mig 300hk och lätt vikt.
Ska man ha 4cyl eller 5cyl?
Jag har haft en audi s2 cupe innan, men den var väldigt framtung.
Så jag vill satsa lite på en sedan nu denna gång, men dock ingen s2 sedan.
Jag ska bygga budget banbil på någon av dom här karossena.
Så hoppas att jag får ett så snabbt svar så möjligt från er.
Tack på förhand för alla ifo jag har fått från er.
Tack.
Mvh pär j

Jag skulle utgå från b4.
Bättre bakvagn
Dom ser bättre ut

Ingen större prisskillnad.
Motor skulle jag utan tvekan välja 4cyl 16v turbo, rolig motor med bättre viktfördelning än femman.

och just nu finns det ett _PERFEKT_ objekt på blocket att bygga banbil av.

http://www.blocket.se/vi/20712828.htm?ca=1_11_s

Hade jag haft plats / tid hade jag hämtat upp den direkt.

Audi S6 2.2 20vt - 1996
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008

Ett par år senare..

Jag hade kört på B5 alla dagar i veckan.. S2or och annat är väldigt svårt att få ordning på av egen erfarenhet. McP är lätt att sortera ut men asså sedan är det inge kul med camber osv på en s2. Räkna med att flytta tornen 10cm.
Delarna till b5 är idag väldigt billiga. Till motorn finns det otrolig med saker man kan köra med och ett chip trim idag är väldigt billigt. Har kört på b4 och b5 och jag upplever otrolig skillnad. Grejjerna håller, att dom inte skulle hålla undrar jag vart de kommer ifrån. Kört b5 or riktigt hårt i alla år.

gällande camber så finns det extra hål i subframen samt att man köper ett par justerbara övre armar för inget på eBay.

Släng ut all inredning ALLT. Gå igenom 1.8T motorn och släng i ett par billiga h-profil. se över kylning av olja. Kör på eBay k04 turbo (dom håller bättre än många tror, kommer rasa men är sjukt billig) och E85. Kör billig eBay pump den fixar det. Ladda på som fan 1.5 bar med bra IC kyl och STOR DP för att få ut värmen ur den lille skit turbon. Sedan 3" rakt bak. Sätt i en racestol och ett par bra bälten. såga upp hjulhusen köp fender flares och popnita på.. På med 10" fälgar och beganade slicks sedan ska du se på fan.. det lovar jag. Kan nog behöva en liten vinge bak då dom studsar lite när dom e lätta. Du kommer köra om S2or så det skriker om det. Riktigt bra grejjer... Tycker det annars är svårt att hitta en bättre audi att köra bana med för billig peng.. Eller så köper man en BMW men det kör ju alla andra med.. uhh..

Helt Banänas änna
Citera
90q20v
Halmstad
Här sen Jul 2010

oxå :)

Också intresserad av hur det gick
Har en 90 quattro 20v - 89 som jag kör klubbträffar med på bana.
Haft den i 19 år. . Så det bara blir så...
Men, jag har även andra Audi.
Bla en A4 banracingbil.
Den står utan motor, ska i någonting de närmaste åren

Tills dess blir det Audin och vår golf banbil .

Mvh Emil

Audi Club Sport
Citera
Skruva banåkabil
5334 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande