| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Splitter på Nissan 200sx. Lyftkraft?
|
828 besök totalt |
|
Hej Funderar på att bygga en splitter på min Nissan 200sx. Fronten på Nissan 200sx av min årsmodell har lite speciell form. Fronten har ett överhäng jämfört med lägsta punkten på fonten. Hade tänkt att bygga en splitter som inte sticker utanför främsta punkten på fronten. En gammal bild som visar ögerhänget:
I mitten på fronten är det ett luftintag:
Tror ni att en sådan splitter skulle ge någon DF på min bil eller gör överhänget att krafterna nollas? Utan splitter så blir ju trycket under överhänget troligen inte så stort då luftan kan smita under bilen. Hoppas ni förstår mitt resonemang. _________________ Street Triple RS -18 |
|
En gissning från en amatör: En splitter under överhänget bör i alla fall kunna motverka de lyftkrafter du sannolikt har där idag, mycket mer nytta än så blir det nog inte. Nu har du ett visst övertryck under överhänget, med en splitter under får du samma tryck neråt mot splittern = tar ut vartannat. Hur trycket sedan ser ut under och bakom splittern tänker jag inte ge mig på någon gissning om, men det bör i alla fall bli bättre än i dag totalt sett.
_________________ Ulf Gunnarsson |
|
Helst ska ju splittern gå så långt att den går utanför stötfångaren fram då du gissningsvis har lyftkrafter på
undersidan av din stötfångare kika i länken nedan för tips https://rejsa.nu/info/aerodynamik.pd _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
828 besök totalt |