| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur tar man hänsyn till gasspjällsaxeln ?
|
1105 besök totalt |
|
Hur tar man hänsyn till gasspjällsaxeln när man skall räkna ut tvärsnittsarean på gasspjället ?, vid full öppning alltså. Har faktiskt för mig detta tagits upp förut men sökfunktionen hittar inget för mig. _________________ Hans Hellström Så fort ekonomin å tiden tillåter blir det bana med Puggen ! :-) |
|
vaffö vill du veta det ... är ju tämligen maginellt.
normalt fräser man ju ned halva axeln på den del som sitter i venturin o fäster spjällplattan på den plana yta som blir då. Med gasen i botten så får du en projicerad area på: D*t för själva sjället D*d/2 för spjällaxeln (venturins dia gånger halva spjällaxeldian) sen får du lägga till för skruvskallarna om de inte är försänkte _________________ Mats Andersen |
|
Tackar för den infon :-)
Var som jag misstänkte. Varför jag vill veta ?, vill vara säker på att jag inte har mindre area en bit innan spjället än vad det är vid passagen förbi spjället. Har förstorat spjälldiam i ett monojetronic system, hade ju varit tämligen ogjort om arean runt spridaren precis innan spjället varit väsentligt mindre. Å de va den, vilket jag som sagt misstänkte. _________________ Hans Hellström Så fort ekonomin å tiden tillåter blir det bana med Puggen ! :-) |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1105 besök totalt |