Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Regler för bur i gammal bil
1508 besök totalt
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Fråga angående godkänd SBFgodkänd bur.

Svetsade in en i Alfa 75tsLL Scuderia GGG. Läste boken om och om igen. Grundburen inget problem sedan kom homologiserad efter xx-xx-xx ska ha Toyotastaget, Homologiserad efter XX-XX-XX ska kors i taket osv.

Men min gamla bil är inte homoligiserad före 1990 och bågen är inte heller homologiserad så min tolkning är att alla dessa rör inte behövs!

Är det rätt uppfattat?

Sedan att vissa rör kan vara bra för egen del är en annan sak.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Toyotastag ja! (om bilen inte är gatreggad och faller på frigången mot ratten på 10cm eller om den inte fyller ngt syfte i konstruktionen. dvs liten vinkel på nedre knäcken på framåtsträvan)

Kors i taket nej!

Allt enl Erik Emanuelson på SBF.

Anders Bisting
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Varför i hel...e står det inte så i boken för? Hjälmkrossarstag, kors i taket osv. är ju inskrivet på samma sätt!!! Inte ditt fel Dude. > Ursäkta har ätit taggtråd till frukost.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Det finns ju bilder på "minspec", resten är fritt enligt reglementet du skall köra.
Jag håller med dig, det är helt idiotiskt skrivet. >

BMW 330i -05
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Enligt dom bilderna ska det vara två dörrsträvor men sedan finns det bild och hänvisning till den att man bara behöver en dörrsträva? Hur fan ska de ha det.... Skall man ha två dörrsträvor eller inte.

och ska man ha röret från infästningen av bakåtsträvorna i karossen och fram till nederkant av huvudbågen?

De får allt bestämma sig man ska ju kunna läsa sig till vad som gäller. Det står ju både och på flera ställen.
Citera
kriller78
Mantorp
Här sen Jan 2007

Hej!

Är det racing som du ska köra så är minsta kravet enligt någon av de tre bilderna under första stycket
TR 5.8. ( [url] http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf [/url] )
Sen kan man få dispans för toyotastaget och rören bort till fjäderbenstornen behövs inte om bilen inte har torn.[/url]

Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Jag blir bara lite less på att en organisation som SBF som har anställda inte klarar av att skriva raka tydliga regler. Det är ju ganska lätt.

Tex. står det att kör man tävling utan co-driver behövs inte dörrsträva på passagerarsidan. Det står även tydligt att att man bara behöver en dörrsträva osv. Men allt som står som förklaring gäller inte utan en bild i början är den man ska bygga båge efter..... .

Ska dom vara ett seriöst förbund kan man åtminståne kräva en tydlig regelbok när det gäller säkerhet thumbs down

Jag förstår att det inte blir några nya som börjar med racing och rally när det inte ens står tydligt så enkla saker. Dessutom är det nästan hopplöst att hitta blan reglerna. Jag öppnade nog 5st PDF filer med förstasidor innan jag hittade rätt.
Citera
Skruva banåkabil
1508 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande