| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Regler för swirlpot + soppa pumpar mm
|
1100 besök totalt |
|
har sök lite men inte hittat nått direkt vad reglerna sägar om plasering av pumpar soppaledningar samt swirlpot reglerna ang tanken säger ju att den ska sitta avskiljt från kupeutrymmet detta gäller även påfyllningsröret men vad säger reglerna om soppa pumparna ledningarna samt en ev swrilpot?? visst logiskt borde det ju gälla samma saker som för huvudtanken men har man fina stålomspunna slangar samt riktiga kopplingar så borde det ju inte utgöra nån risk?? även en swirlpot som är av krafitgare model borde ju vara ok?? och om man nu får ha en swirlpot även felaktigt kallad catch tank i kupen hur stor volym får den ha ?? över huvudtaget hur stor får man ha ?? man får ju bygga en egantillvärkad huvudtank på 30l får man bygga en swirlpot på 30 liter?? i sånna fall skulle man ju kunna köpa sig en bra mkt mindre billigare fia tank
_________________ Thomas Pettersson |
||
|
En bra ide är ju att fråga om vilka regler?
Fia Sbf Bilprovningen 5papp Sfro etc etc Vilka menar du? Swirlpot och catchtank är ju inte riktigt samma sak, så att kalla det ena felaktigt är ju lite drygt
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||
|
Re:
Sant men det är SBF regler för racing jag försöker anpassa mig efter för att kunna få vagnbok på bilen .. ska ju köra drifting och än?? fins det inga riktiga driting regler ... men jag vill inte bygga bort mig allt för mkt då man kanske vill nytja bilen till annant oxå .. FIA reglerna hade ju vart roliga att få lite kalr het i oxå?? fast dom är nog änndå luddigare, stog och titta i en "cert-byggd"grupp N rallybil för ett tag sen (ny subaro) och där var tanken blottad i bak sätet mao inte i avskjilt utrymme ???? hehe jo det är ju det jag menar! att det inte är samma sak men dom flästa kallar gärna sin swirlpot för catchtank
||
|
Re:
Jag har försökt maila han men utan resultat ... men det börjar luta åt ett telsamtal igen .... börjar bli orolig att han ska ledsna på mig .... sen är det ju lite att krypa runt problemet .... säger ju sig själv att det bästa skulle vara att skilja bort allt från kupe utrymmet samt ha en lagom stor swirlpot har dock en ny plan på ungefär jag tänkt bygga då det är rätt skönt att slippa höra pumparna
||
|
Bränsleledningar får du dra igenom kupen men dom får inte vara skarvade utan måste vara hela hela vägen igenom.
Hittar inget om storleken på tanken men har för mig att det har varit max 1 liter tidigare iaf. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1100 besök totalt |