Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 244 TURBO -82
3563 besök totalt
M Pettersson
Örebro
Här sen Mar 2009
Inlägg: 4


Trådstartare
Hej!
Micke heter jag å tänkte visa upp min bil här i forumet
Är en 240 turbo från 82 som spårat ur som det säkert gjort för många andra
Första planen var vanlig gat racer med blygsam trimmning ni vet...
men det blir aldrig som man tänkt sig.
lite info
Motorn är en 2,3a nya kolvar H-profilstakar
531 topp portad m större ventiler
kkk k28-29 turbo
BMW M3 vxl låda
Coni ställbara dämpare fram ev även bak beror på hur det passar sig med bakaxeln
som är en 10 bultad cheva axel med planerad 4 länk
330mm skivor runt om med 4kolvs ok fram å bak (Volvo S60r)
Framtids planerna då
Prio #1 Montera bakvagnen,för övrigt håller jag på att samla info om just detta
har setat med 4link calculater men är inte hundra på vad som är optimalt eller
vad som ä bra för bana vs strippen
så om nån har tips å idéer så välkommnas detta
är för övrigt en hel del kvar att göra men hoppas bli klar till sommarn
tack för ordet!








_________________
Mikael Pettersson
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Spännade med Volvoturbo thumbs up
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kul bygge, inte för att vara messerschmitter etc etc men det har förts en del diskussioner ang 4-link och vanlig bakvagn här på forumet avseende om det bästa för bankörning / rallycross etc (nämner inte ordet raktframåka här ) sök så får du nog en hel del matnyttig info

En del har byggt så att de kan växla mellan 4-link och 3-link etc, fanns i en Mustangtråd tror jag.

Lite nyfiken på hur du har gjort för att få växellådan att passa mot motorn, har avverkat ett antal M90 på bruksvolvon och behöver snart sätta dit nåt bättre thumbs up

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



steffe skrev:

Lite nyfiken på hur du har gjort för att få växellådan att passa mot motorn, har avverkat ett antal M90 på bruksvolvon och behöver snart sätta dit nåt bättre thumbs up


Här kan du hitta adapter plattor

http://www.klracing.se/?subpage=kategori&kategori=30

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
M Pettersson
Örebro
Här sen Mar 2009
Inlägg: 4


Trådstartare
steffe skrev:
Kul bygge, inte för att vara messerschmitter etc etc men det har förts en del diskussioner ang 4-link och vanlig bakvagn här på forumet avseende om det bästa för bankörning / rallycross etc (nämner inte ordet raktframåka här ) sök så får du nog en hel del matnyttig info

En del har byggt så att de kan växla mellan 4-link och 3-link etc, fanns i en Mustangtråd tror jag.

Lite nyfiken på hur du har gjort för att få växellådan att passa mot motorn, har avverkat ett antal M90 på bruksvolvon och behöver snart sätta dit nåt bättre thumbs up


Jo jag har allt sett de inläggen var därför jag registrera mig här Google är bra ibland
kvarstår dock hur och var man ska plassera infästningen oavsett 3 el 4 länk
men ska kolla mustang länken
ang växellådan så är sprängkåpan från en Vovlo låda fastsvetsad på BMW lådan
inte det snyggaste på bilen men funkar

_________________
Mikael Pettersson
Citera
M Pettersson
Örebro
Här sen Mar 2009
Inlägg: 4


Trådstartare
Lägger upp en förfrågan här då jag inte vet om den riktigt platsar på skruva banbil
Har pillat en del med programmet 4 linkcalk för att få veta vart jag ska placera infästnings-
pungterna i karossen. Fästena i Axeln var redan svetsade på axeln när jag köpte den.
Känns som man bör veta vad man ska ta sikte på annars blir det som att försöka hitta en hare i djungeln
Finns en funktion som kallas "visa Dave Morgans förslag" antar att man ska ligga innom
den gröna ramenmen frågan är vart?
Någon som har använt samma program här?
Please Help


_________________
Mikael Pettersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 244 TURBO -82
3563 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande