Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad använder ni för rör till burbygge??
2500 besök totalt
Ivanko
Halmstad
Här sen Mar 2006

Trådstartare

Jag skulle beställa sömnlösa kalldragna rör, men han sa det inte blir bra när man böjjer dom..

Godset försvagas för mycket på yttersidan..

Vad använder ni får några??

mvh Ivanko

http://www.garaget.org/Ivanko
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Det är kalldragna sömlösa rör du ska ha.

Texten nedan är från sbf:s regler om burar

"Kalldragna sömlösa olegerade stålrör, Innehållande max 0,3% kol"

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Vad använder ni för rör till burbygge??

Ivanko skrev:
Jag skulle beställa sömnlösa kalldragna rör, men han sa det inte blir bra när man böjjer dom..
Godset försvagas för mycket på yttersidan..
mvh Ivanko

Låt bli å böj dom, de e ett gott tipps.
mvh
Göran

Karlstad
Här sen Apr 2008

göran: jinte för att vara spydig eller så, men hur ska man få till en huvudbåge i kalldragna somlösa rör utan att bocka den?

mvh alexander

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Lind4hl skrev:
göran: jinte för att vara spydig eller så, men hur ska man få till en huvudbåge i kalldragna somlösa rör utan att böcka den?

mvh alexander

De e väl snarare jag som kan verka lite provocerande med mina ideer om rördragning som strider rätt mycket mot gängse sätt att bygga. Så, för att återgå till buren. Jag kan direkt säga att det används för mycket bjöda rör, och böjda rör i onödan. Antagligen ger böjda rör en känsla av "proffsigare tillverkning", eller att det inte ser så bra ut om rören är raka, typ "hade du ingen rörbocks" kommentarer. Som regel har man inte rör där man har hjälmen så rören kan mycket väl komma lite lägre eller kanske inte följa taklinjen överallt. I alla vinklar skall det trianguleras, på så vis fårma en MYCKET stabilare konstruktion, som böjda rör inte kommer inärheten av. I skydds zooner, som sido skydd mm där man eftersträvar kollaps möjlighet, är böjda rör använbara. Då splear dessutom en liten förtunning av materialet heller ingen roll, och man kan värma o bocka. Men tittar man på många huvudbågar så är dom många gånger böjda överallt, t.o.m nere vid trösklarna. Speedlab Corvetten har en del böjda rör i huvudburen, men det har sin speciella förklaring med att få den godkänd. (Vilkrt inte hade å göra med att rören var böjda i sig utan att vi behöll den delen av bilen). I övrigt finns inte ett enda böjt rör i bilen som jag har ritat in. Det skulle gå att använda raka rör även i huvudburen. Självklart finns det lägen där det är svårt att komma ifrån, men då får man dras med en sämmre konstruktion samt förtunnade rörpartier.

De burar som säljs till allmänheten att sättas i gatbilar blir nog knepiga att sälja utan snygga bockar som smyger in efter insidan av bilen i en snygg färg, det ger ju i alla fall ett bra rullarunt skydd. Men här pratar vi räserbilar och funktion där vridstyvhet är fundamentalt.
mvh
Göran

Karlstad
Här sen Apr 2008

jag håller med om att en båge utan rör är mycket stabilare, och jag håller med till fullo att en gatbil utan bockade rör skulle se dumt ut. Och vara onödigt komplicerat.

som vanligt, du har grymt bra svar på allt thumbs up

2500 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande