Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 9 besök senaste veckan (86890 totalt) |
Min blivande racebil som byggs för BMWCup Modifierad.
Planer: Kaross: E30 -86 delvis 88-> stuk, svetsade plåtskarvar, lättad, 3mm lexanrutor Bur: 10-punkts av 45/40mm rör. Förbunden med A & B stolpar, byggd efter egna ideer om vridstyvhet.. Motor: M20 2,5 liter som så småningom ska trimmas... (drömmer om egentillverkade seperata spjäll och Megasquirt insprut mm ![]() Drivlina: 5vxl Sportlåda (dogleg), 4,10 alt. 3,64-diff med ca 40% broms Hjul: 205/50-15" Kuhmo V70A R-däck på 15x7" alufälg Inredning: Bakflyttad förarplats i övrigt så lite som möjligt. Framvagn: McPherson ben med uppflyttade spindlar, justerbara camberplattor, justerbara Koni racing-dämpare och justerbar kränghämmare Bakvagn: Justerbara vinklar a' la Grp A, Avo-coilovers och justerbar kränghämmare Bromsar: original 325 ventilerade fram, 325ixT ventilerade bak. Styrning: kortade "styrhävarmar" för att uppnå ca 2,5 rattvarv mellan ändlägena. Bränsletank: original med catchtank-anordning Övrigt: Singeltorkare, batteri bakåtflyttat.. Vikt: Målsättningen är under 950kg. Bilder ![]() När jag köpt den: ![]() Bilen demonterad och underredsmassa tas bort (blev 26kg): ![]() M20b23 som satt i när jag köpte bilen, den kommer troligen att bli reservmotor eftersom jag ska bygga på en 325-spis.. ![]() Buren under byggnation och instrumentbräda provmonterad: ![]() Buren klar och taket kapat för att bytas ut mot ett utan taklucka: ![]() Nya taket på.. ![]() ![]() Har gjort ett "kaross-ställ" för att enkelt kunna komma åt underidan när man ska förstärkningssvetsa och pula med hjulupphängningar (även bra för att hitta CGH på karossen ![]() _________________ /Arne Lindgren |
||||
mycket intressant.
Jag är oxå ute efter en vikthysteri i min e30! Som man säger "vikt är fortåkarens värsta fiende". Har du någon koll på följande: Hur mycket väger din bur? Hur mycket lättare väger det att inte ha takluckan? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
ryyyser bara när man tänker hur mycket jobb det ligger i det byget!
men det blir säkert ett roligt vinterprojekt ! ![]() |
||||
Buren väger ca 57kg inkl fästplattor ![]() Vet faktiskt inte vad luckan kan väga (kanske 10kg), tomkarossen väger iaf 190kg. _________________ /Arne Lindgren |
||||
okej, jag ska ju också ha en bur, kan också bygga den själv då jag inte ska tävla med den. Vad har du för material? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Rör från http://www.svetsosmide.se/ Var dock inte riktigt nöjd med layouten så jag bockade om en del av rören.. _________________ /Arne Lindgren |
||||
min svets och smide bur är nästan klar nu. Inte riktigt lika avancerad som din men ändå en klar förbättring från orginal. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Gissning 1: Bromsvåg Gissning 2: (om inte ovanstående är rätt) Justerbar kränghämmare... Snyggt gjort iaf ![]() |
||||
så vad du försöker göra är att få vänster bild att bli till höger bild då
![]() http://w1.131.telia.com/~u13122579/o fint bygge du har, önskar man vore så händig ! =) _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
Kan det vara infästning till bakre länkarmarna? _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
And we have a winner!! Niklas du får en
![]() Andreas N hade delvis rätt ![]() Det är delarna som krävs för att bygga om till M3E30 Grp. A bakvagn... Återkommer med bilder när det är ditsvetsat på bärarmarna.. _________________ /Arne Lindgren |
||||
|
||||
Ähh, va du e känslig... ![]() Eftersom jag visat skisserna för dig så vore det lite väl enkelt. Fick förresten uniballs och ledlager idag ![]() _________________ /Arne Lindgren |
||||
Skisser och ritningar...
Har för mig att vi bollat mer fram och tbx än bara att du visat mig skisser och ritningar. ![]() ![]() ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 9 besök senaste veckan (86890 totalt) |