Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona-80 Buford T. Justice Racing
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (41508 totalt)
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Denna legend https://www.youtube.com/watch?v=uN3c64j2DPE behöver mer uppskattning här i världen
Så för att hedra honom kommer vårt 5-papp+ projekt att heta så. I alla fall tills dess att en fullbetalande sponsor dyker upp ( till GE-grabbarna).

Det började redan när Fredrik presenterade planerna för det första 24h-racet. Jag har alltid velat testa långlopp och kompisen Douglas är alltid entusiastisk över totalt hjärndöda ideer. Oscar tyckte inte heller han hade nog att göra med att finjustera 75:an samt att förbättra pappsens Cadillac, så han var på också.

Men sen, av någon anledning, så sansade vi oss plötsligt... Ekonomin sa stopp, och våra resurser vad det gäller transporter, husvagnar och annat som var viktigt på ett vinterrace är väldigt små, så det fick vara.
Ända tiills dess att Hr Skoghag, den ormen, råkade skriva att det var dygnslopp på G i Växjö. Då brast alla fördämningar, vi måste bara vara med!

oscar och jag tänker ungefär lika underligt, så vi utarbetade ett par teorier. Antingen skulle vi ha en GTi-bil och hoppas på att överleva på den inbyggda sportighet som en gång fanns. Eller skulle vi investera i en stor, stabil familjeräser och lätta den maximalt. Då skulle bromsar, hjulställ osv få mycket mindre att jobba emot och överleva längre.

Jag propagerade hårt för en 740GLT 16V, men Dogge tvärvägrade. Det var bara raggarslyngel som körde 740... Jag påpekade att i den takt det importeras japsar just nu så var nog Evos och liknande på väg dit också inom 5-10 år eller så. Jag fick inget svar Sen missade vi en Alfa 155 i Västervik som med små medel hade kunnat göras till en killer, och Dogge fick nys på en Swift GTi. Vi andra stod tvivlande, skulle verkligen en liten 1300cc motor orka igenom allt det? Ett par 318iS dök upp, varav en t.o.m. var inom budget (pga dikesvisit), men nappen uteblev. Dogge framhärdade att Sukin var en vinnare och ren desperation började vi äldre, visare män skicka blocket-länkar till varandra, kvällarna igenom. CX 25 GTi, 280SE, Chrysler Le Baron, Lada Niva, allt, allt, allt betades av och Nissan Primera verkade plötsligt rätt vettig.
Särskillt efter det att det konstaterats att en Swift är dyrare i reservdelar än både en GTV6 och en 944 Sen en kväll noterade jag en Opel-annons och avfärdade den ungefär lika fort. Nää, inte en sån, inte allvarligt...

Dagen efter väntade en annonslänk ifrån Dogge när jag slog igång jobbdatorn. Där var den igen, en flerfärgad Ascona B... Jag lyfte luren och sa till honom att ringa på den. Var den kexfri borde det kunna vara något, rätt hållbar mekanik och med massa rallyprylar väntandes i buskarna borde det ju kunna funka.
oscar bara fnittrade när jag ringde och frågade om hans inställning: Jaja, 18-årsrevival kan ju vara kul...
och det ligger onekligen lite humor i att köpa en sån här



Fortsättning följer...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



thumbs up thumbs up för teamnamnet


_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Innan vi kom fram till vad vi skulle ha tvingade jag igenom en sak: Den skall vara apfelgrun http://toybox100.bizland.com/images/S/02654.jpg

Men nu funderar jag mer i termer brunmetallic, med tattarkromade fälgar och kofångare. Givetvis med saftblandare på taket

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
D0GG3
Kalmar
Här sen Apr 2007
Inlägg: 73



Ja det är ett spännande projekt det här. Jag svabbade igenom hela bilen med fönsterputs (ja man tar vad man har) och endå luktar den endå sopor från föregående ägares lilla incident. Vi har även konstaterat att vi väckte nästan halva byn där bilen stod i tisdags kväll så avgassystemet måste ses över. Dessutom är bakvagnen den lynnigaste jag någonsin vart med om

Fler uppdateringar kommer nästa vecka!

_________________
Douglas Richardson
Mazda Rx-7 FD3S (såld)
Nyinköpt Rx-7 Re amemiya
Suzuki Swift GTI (brukis)
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Jo, så fort lönen dyker upp så...

Ungefär samtidigt som Opeln dök upp på radarn lokaliserades en 325iX i norra stockholm. Visserligen var priset 7 tusen, men en djärv prutplan togs fram (vi tar med egna däck och fälgar om vi får den för fem...) och en spanare kontaktades. Jodå, kolla om den gick framåt kunde han ju göra. Men ungefär samtidigt dök teammedlem nr fyra upp, Jeremia, som är uppfödd på ris-diet och bryskt deklarerade att nån sån tung klump skulle det inte rattas. Hade jag haft pengar just då hade jag antagligen åkt och handlat en 740 på ren pin tjiv

Nåväl, Dogge fick i uppdrag att ringa och fråga (han är ju trots allt bilnasare) och återkom snart med en del intressanta saker. Dörrar och skärmar var kexiga, bottnen uppsvetsad, den var aga-diffad och utrustad med 2,2-liters Rekordsnurra. Startbar men långt ifrån besiktigad. Det var titt-läge med andra ord. Så vi raggade tag på vår polare Jonas, som av en händelse är Opel-mek, och åkte ner i lördags.
om ni åker E22 nån gång så komer ni se en stor, hög verksatd precis på länsgränsen. Där, bland folkracebilar och rostiga Lincolns levde och frodades Bettan... Hon startade lätt när man tryckte in startknappen och vred på nykeln (investering ett, en startknapp...), mullrade tryggt ur tvåtums-systemet (investering två, avgassystem, det finns inte en chans att 90 dB hålls...) och luktade död och förintelse invändigt. Säljaren mumlade något om glömd soppåse i tre månader, och eftersom det varit hans vinterbil kan jag bara gissa vilka det var Jonas kollade snabbt över de normala rosthärdarna och hittade för det mesta frisk plåt och efter en snabb provkörning (som jag glatt lämnade över, kom ihåg soppåsen...) kunde Dogge berätta att den i alla fall går framåt, att bromsarna drar åt olika håll och att bakvagnen verkar vara fastsatt med gummiband. Skulle vi verkligen inte köpa Swiften istället?

Jonas ryckte då in och försvarade sina färger och förklarade i myndig ton att det finns bara en sak som rostar mer än gamla oplar, och det är 90-talsjapaner. De ser ofta rätt OK ut, men jisses när man börjar gräva. Här var ju felen ärliga i alla fall. Så vi prutade... 3500 senare var vi överens och hämtning bestämdes till dagen efter.

Den ursprungliga planen innefattade lånade hjul, då de som satt på var 20 år gamla vinterdäck, så hårda att de inte ens fått bromsplattor när den bogserats 200m med fastlåsta bakbromsar Tack och lov visade den första vi ringde om lån även ha ett bilsläp som bara stod. Ville vi låna? Jodå, det skulle nog underlätta en hel del. Så, återigen engagerades Jonas och hans 9-5:a. Nämnas kan att oscar passerade i flygande fläng på väg hemåt precis när vi hade lastat, men han hade annat att tänka på eftersom passagerarsätet för en gångs skull var fyllt jag är inte heller helt säker på att hon hade förstått visheten och humorn i vårt köp

Detta var en långrandig inledning på att säga att bilen nu är hemma och vi har provkört lite mer. Varvillig är hon inte... faktum är att över 4000 ungefär tar det stopp. Och växellådan låter lite supertouring på trean, och det är ju inte heller något positivt... Dessutom fick jag reg-handlingarna idag. Jisses, vi har gått på en mina... Det är en 1,2 vi har köpt Hur i helsicke han har fått 2,2-motorn genom besiktningen fattar jag inte, bilen är ju reggad för halva effekten av vad den har Eller hade, kanske jag skall säga. Skulle haft, är nog allra ärligast. Nåja, skall den besiktigas med bur nån gång får vi väl fixa till motorbytet också... Inte undra på att frambromsarna såg små ut när vi tittade igår.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Haha vilka historier. thumbs up
Alltid lika kul att läsa.

Lycka till!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jaja, jag sa ju att ni skulle ta en E30, gevalian ni köpt verkar ju inte ha alla hästar hemma och bromsar ni två gånger så är förmodligen ett byte av belägg nödvändigt

Men lycka till och det kommer jag förmodligen att få äta upp när vi står och mekar KebabII och KebabIII och ni bara rinner på varv efter varv

Det finns en potent 320 touring med rätt grejer dvs skivor runt om och en stryktålig motor att köpa för nästan (drygt alltså) 5kkr men om ni värderar lättmetallfälgarna till 3kkr så är ni hemma med god marginal thumbs up thumbs up

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Yeah right... köpa er avdankande reservdelsbil... vilda planer på omegabromsar och förstärkningar smids just nu för fullt. Annan bakaxel hämtades också hem idag.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Freddas_ascona
Umeå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 54



2.2 liters motorn och 1.2an ser i princip likadana ut, bilprovningen bryr sig föga mkt kan jag lova.

Angående bromsar så har du rekord 2.2 ok och skivor som passar rakt
Lr så kör man med volvos 4 kolvsok och honda civic VTi skivor man får Fila lite på hålen och spacera ut skivan 8 mm sen är det bult på.. blir rejält bett..

Lr omega skivor och borra om hålbilden..

Allt går

Bakbromsarna är det audi 80 bromsok och Opel omega a skivor som passar fint..

_________________
Fredrik Lindgren
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Låter ju buskul, då får vi konkurens i 5papp+, Kebaberna står ju mest i depån...
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Björn skrev:
Låter ju buskul, då får vi konkurens i 5papp+, Kebaberna står ju mest i depån...


Men de tar flagg och fler varv och snabbare varv och fler armcon

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
jeremia
Kalmar
Här sen Mar 2004
Inlägg: 62



Freddas_ascona skrev:
2.2 liters motorn och 1.2an ser i princip likadana ut, bilprovningen bryr sig föga mkt kan jag lova.

Angående bromsar så har du rekord 2.2 ok och skivor som passar rakt
Lr så kör man med volvos 4 kolvsok och honda civic VTi skivor man får Fila lite på hålen och spacera ut skivan 8 mm sen är det bult på.. blir rejält bett..

Lr omega skivor och borra om hålbilden..

Allt går

Bakbromsarna är det audi 80 bromsok och Opel omega a skivor som passar fint..


Sådana här tips är underbart! För kunskapen om Opel är inte på topp! Tips på vilka vxl-lådor som passar å bakaxlar vore trevligt att få reda på med. Helst vad de har för olika utväxling med!

_________________
Jeremia Gadd

Honda civic VT
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Följande tips kom ifrån Jonas som hjälpte oss med köpet:

"Tror att "de flesta Opellådor" som sitter på 1,8liters motorer och större passar. 4cyl då alltså.
Opel har ju delat in sina 4cyl motorer i "låg effekt" och "hög effekt"
1,0 till 1,6 liters cylvolym är låg effekt och har samma bromsar, koppling, startmotor, generator, avgassystem, växellådor, bakaxlar, fjädrar, bärarmar, styrväxlar, kulleder osv.
1,8 liters har större bromsar, större generator, kraftigare koppling, bättre växellåda, starkare bakaxel, grövre kardan, grövre bärarmar osv.

Rekord 2,2 är "top of the line" från det fina 80talet och har begåvats med ännu större bromsar än dom vanliga 1,8/2,0 bilarna, dessa ska passa bolt on på alla 70-80tals oplar mig veterligen.
Rekorden finns ju även med rak 6a på 2,5 och 3,0 liter och då är det än större doningar, dock blir det då 5 bultat i naven.

Så det enklaste är nog att jaga reda på rekord (1983-86) 2,2 bromsar för det är jag nästan helt hundra på att det passar utan problem.

Från årsmodell 89 när vectra/omega/calibra och dom där bilarna kom ändrades det ganska mycket, tror inte något från 89 eller senare passar på tidigare bilar utan större modifieringar då blir nödvändiga."

Låter väldigt smidigt. Hade vi haft plats hade det ju bara varit att köpa ett gäng reservdelsbilar och plocka ut godbitarna. Hmmm, har jag inte sett något sånt, liknande nånstans...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Freddas_ascona
Umeå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 54



Opel CIH motor.. 1.2 upp till 2.4 från omega a..

omegans 2.4 ligger på ca 120 hästar och går riktigt fint..
Ta tråg och motorfästen ifrån 1.2an så passar den..

_________________
Fredrik Lindgren
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Freddas_ascona skrev:
Opel CIH motor.. 1.2 upp till 2.4 från omega a..

omegans 2.4 ligger på ca 120 hästar och går riktigt fint..
Ta tråg och motorfästen ifrån 1.2an så passar den..


1,6 cih och 2.4 cih är i stor sett samma, men 1.2L är av annan art.
Det är jättestor skillnad utsendemässigt mellan 1.2 och 1,6-2.4 cih.....

min favorit i repris vore en ascona b med 2.4L cih, med manta b,'s kam, och en 4.56:1 (stora diffbromsen) utäxlad bakaxel...
+extraktor och bilstein dämpare runtom....

oj vad jag saknar den! men den var för rostig för att behållas!

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Rent hypotetiskt, hur svårt är det att få i en en C20XE? Antar att tråg och sprängkåpa kan bli knepigt...

(För oroliga konkurenter: det är ett framtida projekt, om, eller rättare sagt när 2,2:an lämnar in...)
Ingen som har en hygglig växellåda liggande? Det är ett mer akut problem.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Leta reda på en femväxlad låda. Den är lite längre så man får ta kardanaxel från samma bil och så får man skära upp ett nytt hål för växelspaken och göra ett nytt växellådsfäste, men den är bra mycket trevligare och jag har för mig att den är lättare.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Eric Josefsson skrev:
Leta reda på en femväxlad låda. Den är lite längre så man får ta kardanaxel från samma bil och så får man skära upp ett nytt hål för växelspaken och göra ett nytt växellådsfäste, men den är bra mycket trevligare och jag har för mig att den är lättare.


stämmer!
Skaffa en rekord 2.2i utan abs!
(då får du rätt bromsar, dvs ventilerade skivor + rätt ok)
ta låda, kardan och ev bakaxel om den är "diffad"
och sen håller man koll på resultatservice, efter resten...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

lindgren skrev:
Eric Josefsson skrev:
Leta reda på en femväxlad låda. Den är lite längre så man får ta kardanaxel från samma bil och så får man skära upp ett nytt hål för växelspaken och göra ett nytt växellådsfäste, men den är bra mycket trevligare och jag har för mig att den är lättare.


stämmer!
Skaffa en rekord 2.2i utan abs!
(då får du rätt bromsar, dvs ventilerade skivor + rätt ok)
ta låda, kardan och ev bakaxel om den är "diffad"
och sen håller man koll på resultatservice, efter resten...


Nu verkar det kopieras friskt från ett framgångsrikt 5papp+ team på hur verksamheten ska dras i mål och det utan att ens ha fullföljt ett race

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Växellådan följde nog med när motorbytet skedde en gång i tiden för fempetat och svetsat i kardantunneln är det. Och efter att ha sett hur låååång orginalspaken är, så är jag tacksam för det.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator


_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona-80 Buford T. Justice Racing
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (41508 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande