| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Går det skarva bränslerör på ett bra sätt, hjälp !
|
24 besök senaste veckan (19626 totalt) |
|
Halloj, är mitt uppe i bakvagnsarbete. Rätt som det va så började det droppa i ett bränslerör efter att jag stålborstat på det . När jag sedan böjde lite på det började det pissa och jag var tvungen att slang ur 55 liter soppa, kul
Problemet är att rören är flera meter långa och trasslar sig upp i motorrummet och upp ovanför tanken mao väldigt bökiga att byta. Så vad tror ni, går det skarva returröret med "vanliga" stålrörsskarvningsmetoder ? Hur skulle ni gjort ? Röret läcker i böjen där det är som brunast. Förutom det där området är rören helt perfekta, vilket är irriterande...
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Det kanske duger då, känns lite illa att byta fint stålrör mot gummirör
, men det borde ju fungera på returen. Men om man vill byta på trycksidan, vad behövs då ?. Pumpen ger 6 bar..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Re:
Slangen är specad till 10, och tål ännu mer. Jag hade också satt dit slang+klammer. _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||||
|
Re:
Dock brukar lösningen slang och slangklämmor sällan greja högt tryck i praktiska livet med lite livslängd. Är röret friskt så borde 'skärkantskopplingar' och sedan rör eller en slangstump med riktiga kopplingar ge god nattsömn och fin funktion i många år. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Jag var less på att bränslerör läckte hela tiden på min 318is så had rev ut alla metallrör och drog vanlig 10-bars hummislang från tanken till motorn. Det har funkat.
Iofs. är bränsletrycket 3 bar och du kör CIS på 7 bar. I värsta fall kan du köpa en rulle med kopparslang på Biltema och bocka nya? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Lösningen slang och slangklämmor som skarv sitter orginal på vissa bilar och brukar leva rätt länge (säg 15 år och 20 000 mil i alla fall) så jag tror nog de ska fungera Så länge man inte köper nån billig skitslang utan kanske skaffar en av lite bättre kvalite!
Bl a Kadett E har en skarv mitt under, undra om inte min Audi 100 har de också... Omegan är jag osöker på, dock har den ju några dm slang i motorrummet samt bak vid pumpen, filtret och tanken! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Vid fabriksskarvar med slang och klammer, brukar inte rören ha en "svulst" så slangen inte kan glida av? Gjorde nya rör (utan "svulsten") på min gamla Bmw 323 E21 och lyckades skjuta isär det 2 gånger och tom tank båda gångerna.
Så gör det noga, för soppatorsk är aldrig roligt. Tror det blev dubbla slangklämmor sen.
_________________ Kent Ohlsson |
||||||
|
Re:
På Kadetten som jag fått byta slangen på efter en dikes visit så var de inte några svulster, dock satt slangen kanske 3-4cm in på röret åt båda håll!
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Tack för svaren, lösningen blir denna:
Fick bockat nya rör:
Tilsammans med en sån här, med klämringar eller vad dom nu heter:
Nu ska det väl ändå bli tätt. Och förhoppningsvis ska dom inte ploppa av
||||||
|
Re:
Nu i och för sig olja i röret istället. På vår racebuss hade de skarvat oljeröret till turbon med 10 bar slang och dubbla slangklämmor. Troligen en nödreparation då man är tvungen att demontera ganska mycket skräp för att kunna byta röret. och så klart läcker det, när vi köpte och provkörde bussen var det ok men några hundra mil senare börjar det läcka och sedan läcker det mer. Ett riktigt rör löste problemet och nu läcker det inte mer. _________________ Roland Johansson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
24 besök senaste veckan (19626 totalt) |