Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Går det skarva bränslerör på ett bra sätt, hjälp !
24 besök senaste veckan (19626 totalt)
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Halloj, är mitt uppe i bakvagnsarbete. Rätt som det va så började det droppa i ett bränslerör efter att jag stålborstat på det . När jag sedan böjde lite på det började det pissa och jag var tvungen att slang ur 55 liter soppa, kul

Problemet är att rören är flera meter långa och trasslar sig upp i motorrummet och upp ovanför tanken mao väldigt bökiga att byta. Så vad tror ni, går det skarva returröret med "vanliga" stålrörsskarvningsmetoder ? Hur skulle ni gjort ?

Röret läcker i böjen där det är som brunast. Förutom det där området är rören helt perfekta, vilket är irriterande...

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

Eltejp ?

skämt åsido så hade jag inte hetsat upp mig o letat efter nån exklusiv lösning, utan hade helt sonika tatt o ersatt med en bit bränsleslang

Vänersborg
Här sen Maj 2003

bränsleslang och slangklämmor..

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Det kanske duger då, känns lite illa att byta fint stålrör mot gummirör , men det borde ju fungera på returen. Men om man vill byta på trycksidan, vad behövs då ?. Pumpen ger 6 bar..

Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005

Re:

Cédric skrev:
Det kanske duger då, känns lite illa att byta fint stålrör mot gummirör , men det borde ju fungera på returen. Men om man vill byta på trycksidan, vad behövs då ?. Pumpen ger 6 bar..

Slangen är specad till 10, och tål ännu mer. Jag hade också satt dit slang+klammer.

Laggar
Stockholm
Här sen Jul 2008

jag skulle ha tagit pex rör snabbt och lätt och slang klämmor

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

jol skrev:
Cédric skrev:

Slangen är specad till 10, och tål ännu mer. Jag hade också satt dit slang+klammer.

Dock brukar lösningen slang och slangklämmor sällan greja högt tryck i praktiska livet med lite livslängd. Är röret friskt så borde 'skärkantskopplingar' och sedan rör eller en slangstump med riktiga kopplingar ge god nattsömn och fin funktion i många år.

Sthlm
Här sen Apr 2005

Alla mina efter renoveringen blev i plast och det funkar fint.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag var less på att bränslerör läckte hela tiden på min 318is så had rev ut alla metallrör och drog vanlig 10-bars hummislang från tanken till motorn. Det har funkat.

Iofs. är bränsletrycket 3 bar och du kör CIS på 7 bar. I värsta fall kan du köpa en rulle med kopparslang på Biltema och bocka nya?

Göteborg
Här sen Jan 2005

Re:

Rolle Scirocco skrev:
jol skrev:
Cédric skrev:

Dock brukar lösningen slang och slangklämmor sällan greja högt tryck i praktiska livet med lite livslängd. Är röret friskt så borde 'skärkantskopplingar' och sedan rör eller en slangstump med riktiga kopplingar ge god nattsömn och fin funktion i många år.

Lösningen slang och slangklämmor som skarv sitter orginal på vissa bilar och brukar leva rätt länge (säg 15 år och 20 000 mil i alla fall) så jag tror nog de ska fungera Så länge man inte köper nån billig skitslang utan kanske skaffar en av lite bättre kvalite!

Bl a Kadett E har en skarv mitt under, undra om inte min Audi 100 har de också... Omegan är jag osöker på, dock har den ju några dm slang i motorrummet samt bak vid pumpen, filtret och tanken!

Regards, Johan Eriksson.
Citera
makeba
Tranemo
Här sen Jul 2006

Vid fabriksskarvar med slang och klammer, brukar inte rören ha en "svulst" så slangen inte kan glida av? Gjorde nya rör (utan "svulsten") på min gamla Bmw 323 E21 och lyckades skjuta isär det 2 gånger och tom tank båda gångerna. Så gör det noga, för soppatorsk är aldrig roligt. Tror det blev dubbla slangklämmor sen.

Göteborg
Här sen Jan 2005

Re:

makeba skrev:
Vid fabriksskarvar med slang och klammer, brukar inte rören ha en "svulst" så slangen inte kan glida av? Gjorde nya rör (utan "svulsten") på min gamla Bmw 323 E21 och lyckades skjuta isär det 2 gånger och tom tank båda gångerna. Så gör det noga, för soppatorsk är aldrig roligt. Tror det blev dubbla slangklämmor sen.

På Kadetten som jag fått byta slangen på efter en dikes visit så var de inte några svulster, dock satt slangen kanske 3-4cm in på röret åt båda håll!

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Tack för svaren, lösningen blir denna:

Fick bockat nya rör:

Tilsammans med en sån här, med klämringar eller vad dom nu heter:

Nu ska det väl ändå bli tätt. Och förhoppningsvis ska dom inte ploppa av

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Cassius skrev:
makeba skrev:

På Kadetten som jag fått byta slangen på efter en dikes visit så var de inte några svulster, dock satt slangen kanske 3-4cm in på röret åt båda håll!

Nu i och för sig olja i röret istället. På vår racebuss hade de skarvat oljeröret till turbon med 10 bar slang och dubbla slangklämmor. Troligen en nödreparation då man är tvungen att demontera ganska mycket skräp för att kunna byta röret.

och så klart läcker det, när vi köpte och provkörde bussen var det ok men några hundra mil senare börjar det läcka och sedan läcker det mer.

Ett riktigt rör löste problemet och nu läcker det inte mer.

24 besök senaste veckan (19626 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande