Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318csn -90
<<   1, 2, 3, ... 17, 18, 19   >>
20 besök idag (119326 totalt)
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Här fanns ju lite info ang stoppa dit en E36 servostång...
http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=66247


_________________

Rice and shine
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Alujumjumbracketen är kanske kombinerat fäste för generator och pump?

Minns inte riktigt hur det såg ut på min holk när jag kompletterade med servo, men det är å andra sidan fel motor

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Folxam skrev:
Alujumjumbracketen är kanske kombinerat fäste för generator och pump?

Precis vad jag funderade på... Har inte hunnit grotta ner mig i det ännu... Kikade lite närmare på E30 servoracket som vi fick med bilen, hade tänkt stoppa dit det så länge. Det visade sig att det bara var sopor så jag väntar med att rota i det hela tills vi hittat ett E36 rack som inte har samma kilopris som guld.

(Hur mycket är det vettigt att pröjsa för en 15-20år gammal 30000-mila kuggstång på skroten)



_________________

Rice and shine
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Vad med racket var sopor?

Jag skulle personligen inte betala mer än en femhundring till en tusing för ett E36-rack om ens det, men det är ju jag

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Folxam skrev:
Vad med racket var sopor?

Jag skulle personligen inte betala mer än en femhundring till en tusing för ett E36-rack om ens det, men det är ju jag

Sopor och sopor... Det verkar kärva och glappa när man vrider det förhand... Kanske går att renovera/justera (har gjort det förut på Volvo-rackar(e) ), men packningar och jox kostar väl som ett beg E36.
Det verkar som om skrotarna ska klart mer än 500-1000...

_________________

Rice and shine
Citera
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006
Inlägg: 234



Lars Falk skrev:
Folxam skrev:
Vad med racket var sopor?

Jag skulle personligen inte betala mer än en femhundring till en tusing för ett E36-rack om ens det, men det är ju jag

Sopor och sopor... Det verkar kärva och glappa när man vrider det förhand... Kanske går att renovera/justera (har gjort det förut på Volvo-rackar(e) ), men packningar och jox kostar väl som ett beg E36.
Det verkar som om skrotarna ska klart mer än 500-1000...


Tror jag gav runt 500-700:- för ett E36-rack till min is. Håll utkik på autopower, förr eller senare dyker det upp nåt.

_________________
Klas Eriksson
Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Klas Eriksson skrev:
Håll utkik på autopower, förr eller senare dyker det upp nåt.

Jag tror Junior har en på gång faktiskt. Han fick lite tips från en fellow rejsian... thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator



15mil på Sviestad i måndags tog ut sin rätt...
Blev för Junior att smyga hem, lätt på foten.

thumbs up




Det är aldrig fel att ha koll på beläggstatus, eller att ha med sig reservgrejer...

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator






_________________

Rice and shine
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Lars Falk skrev:






Personlig skylt, det vill väl Vägverket ha 6000 kr för?

Eller var det Transportstyrelsen?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Sörpan skrev:


Personlig skylt, det vill väl Vägverket ha 6000 kr för?


Med CSN budget gör man en egen skylt och tar ut det gottaste ur beläggen thumbs up

Niklas, kul att träffas på Sviestad.

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Lars Falk skrev:
Detta uttalande förskräcker när det kommer frän en CSN-avlönad yngling. Gissa vem som får skruva och pröjsa merparten av soppan...


Är det inte det man har pappor till?

Grattis till egen kärra Nicke

_________________
Martin Öberg
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



obizzz skrev:
Lars Falk skrev:
Detta uttalande förskräcker när det kommer frän en CSN-avlönad yngling. Gissa vem som får skruva och pröjsa merparten av soppan...


Är det inte det man har pappor till?

Grattis till egen kärra Nicke

+1

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Vad fin den ser ut på banbilderna. Bra puts och fixad skada på vänster sida va?

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Jörgen (Jet) skrev:
obizzz skrev:
Lars Falk skrev:
Detta uttalande förskräcker när det kommer frän en CSN-avlönad yngling. Gissa vem som får skruva och pröjsa merparten av soppan...


Är det inte det man har pappor till?

Grattis till egen kärra Nicke

+1


+1

Kommer du ner till Mantorp Niklas?
www.bmwsc.com

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465


Trådstartare
BTG skrev:
Kommer du ner till Mantorp Niklas?
www.bmwsc.com

Nej, tyvärr.
Jag är anmäld till Challenge dagen efter, så det blir lite tight.
Dessutom tillåter inte min CSN-baserade budget så mycket bankörning heller.

_________________
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Funderar på att smälla dit E36-racket rätt snart (när/om tiden medger). Jag har inte haft möjlighet att titta på bilen hur det ser ännu utan bara kikat lite på de lösa grejerna. Försöker förbereda mig lite så att jag inte blir hängande mitt i operationen p.g.a. att jag missat nå'n detalj...

Nå'n som har gjort detta och har tips på vad som måste fixas?

Jag har ett E36 rack som jag har försett med E30'ins styrleder, inre och yttre.

*Hur mycket plats finns det, kan kylslingan på E36-racket sitta kvar? E30-servot har ju ingen, så jag antar att den ska bort.

*Kan man knöla ut/in racket på plats utan att lyfta motorn eller så?

*Hur tjocka ska spacerna vara mellan rack och balk? Nå'n sa 13mm?

*Hur känsligt är det det med rackets placering på E30'in (höjden) med tanke på bumpsteerförändringar?

*Det verkar som att E36-rackets splinesaxel är ca 20 mm längre an E30'ins. Måste man modifiera (korta?) rattaxelknuten, eller passar det ändå?

*Vilka slangar mellan racket och behållaren passar? E30 eller E36 (eller en mix därav?) Ansluningarna sitter ju på olika ställen på ventilhuset på E36 resp E30 racken.

*Kommer man åt att montera dubbelremskivan på vevaxeln utan att riva bort kylaren?

*Nåt annat jag missat...?

Kikade lite här http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=66247 där jänkarna joxar, men blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag läser...

Tacksam för tips & idéer...

_________________

Rice and shine
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Lars Falk skrev:
Funderar på att smälla dit E36-racket rätt snart (när/om tiden medger). Jag har inte haft möjlighet att titta på bilen hur det ser ännu utan bara kikat lite på de lösa grejerna. Försöker förbereda mig lite så att jag inte blir hängande mitt i operationen p.g.a. att jag missat nå'n detalj...

Nå'n som har gjort detta och har tips på vad som måste fixas?

Jag har ett E36 rack som jag har försett med E30'ins styrleder, inre och yttre.

*Hur mycket plats finns det, kan kylslingan på E36-racket sitta kvar? E30-servot har ju ingen, så jag antar att den ska bort.

*Kan man knöla ut/in racket på plats utan att lyfta motorn eller så?

*Hur tjocka ska spacerna vara mellan rack och balk? Nå'n sa 13mm?

*Hur känsligt är det det med rackets placering på E30'in (höjden) med tanke på bumpsteerförändringar?

*Det verkar som att E36-rackets splinesaxel är ca 20 mm längre an E30'ins. Måste man modifiera (korta?) rattaxelknuten, eller passar det ändå?

*Vilka slangar mellan racket och behållaren passar? E30 eller E36 (eller en mix därav?) Ansluningarna sitter ju på olika ställen på ventilhuset på E36 resp E30 racken.

*Kommer man åt att montera dubbelremskivan på vevaxeln utan att riva bort kylaren?

*Nåt annat jag missat...?

Kikade lite här http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=66247 där jänkarna joxar, men blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag läser...

Tacksam för tips & idéer...


Vi har gjort det på Gabriels bil.
Men det är ju dock lite skillnad....då den har Volvomotor.

Jag bytte inga leder...utan bara skruvade det den.
Hur mycket blats det är framåt, mot tråget....vet jag inte. Vårt tråg sitter ju bakåt.
Som distans la jag någron/några M10.muttrar och brickor.
Bump-justering är dock inte utförd. Men jag har inte hört några klagomål.
Använder du bara brickor....så går det ju att flytta runt dom.

Splinesaxlar hade jag en e30 ickeservo ock en e36 servo. Jag kapade något...och blandade, har jag för mej.... . Men det var inte svårt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545




_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Ledade delen plockas lämpligen från E30 med servo då passar det direkt.
Som håkan säger använd brickor då kan man justera i fall det behövs.

Har inte testat att byta med motor på plats men det känns trångt & eländigt
mycket lättare när maskinen står vid sidan om

Jag kör även utan servo funkar fint inte speciellt trögt.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Michael Bäck skrev:
Ledade delen plockas lämpligen från E30 med servo då passar det direkt.
Som håkan säger använd brickor då kan man justera i fall det behövs.

Har inte testat att byta med motor på plats men det känns trångt & eländigt
mycket lättare när maskinen står vid sidan om

Jag kör även utan servo funkar fint inte speciellt trögt.



Varför ska man byta leder..???

Vi kör också utan pump.
Det var lite gnäll när Gabriel bytte till sommardäck....men nu har han väl tränat upp sillmjölken.


Jag hoppas att ingen använder metoden i länken...för att lossa konor...

Det är här man slår..!!

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318csn -90
<<   1, 2, 3, ... 17, 18, 19   >>
20 besök idag (119326 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande