Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318csn -90 | << 1, 2, 3, ... 17, 18, 19 >> 20 besök idag (119326 totalt) |
Här fanns ju lite info ang stoppa dit en E36 servostång...
http://www.r3vlimited.com/board/show |
||||||
Alujumjumbracketen är kanske kombinerat fäste för generator och pump?
Minns inte riktigt hur det såg ut på min holk när jag kompletterade med servo, men det är å andra sidan fel motor _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
Precis vad jag funderade på... Har inte hunnit grotta ner mig i det ännu... Kikade lite närmare på E30 servoracket som vi fick med bilen, hade tänkt stoppa dit det så länge. Det visade sig att det bara var sopor så jag väntar med att rota i det hela tills vi hittat ett E36 rack som inte har samma kilopris som guld. (Hur mycket är det vettigt att pröjsa för en 15-20år gammal 30000-mila kuggstång på skroten) |
||||||
Sopor och sopor... Det verkar kärva och glappa när man vrider det förhand... Kanske går att renovera/justera (har gjort det förut på Volvo-rackar(e) ), men packningar och jox kostar väl som ett beg E36. Det verkar som om skrotarna ska klart mer än 500-1000... |
||||||
Tror jag gav runt 500-700:- för ett E36-rack till min is. Håll utkik på autopower, förr eller senare dyker det upp nåt. _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||||
Jag tror Junior har en på gång faktiskt. Han fick lite tips från en fellow rejsian... |
||||||
15mil på Sviestad i måndags tog ut sin rätt... Blev för Junior att smyga hem, lätt på foten. Det är aldrig fel att ha koll på beläggstatus, eller att ha med sig reservgrejer... |
||||||
|
||||||
Med CSN budget gör man en egen skylt och tar ut det gottaste ur beläggen Niklas, kul att träffas på Sviestad. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
Är det inte det man har pappor till? Grattis till egen kärra Nicke _________________ Martin Öberg |
||||||
+1 _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
+1 Kommer du ner till Mantorp Niklas? www.bmwsc.com _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Nej, tyvärr. Jag är anmäld till Challenge dagen efter, så det blir lite tight. Dessutom tillåter inte min CSN-baserade budget så mycket bankörning heller. _________________ |
||||||
Funderar på att smälla dit E36-racket rätt snart (när/om tiden medger). Jag har inte haft möjlighet att titta på bilen hur det ser ännu utan bara kikat lite på de lösa grejerna. Försöker förbereda mig lite så att jag inte blir hängande mitt i operationen p.g.a. att jag missat nå'n detalj...
Nå'n som har gjort detta och har tips på vad som måste fixas? Jag har ett E36 rack som jag har försett med E30'ins styrleder, inre och yttre. *Hur mycket plats finns det, kan kylslingan på E36-racket sitta kvar? E30-servot har ju ingen, så jag antar att den ska bort. *Kan man knöla ut/in racket på plats utan att lyfta motorn eller så? *Hur tjocka ska spacerna vara mellan rack och balk? Nå'n sa 13mm? *Hur känsligt är det det med rackets placering på E30'in (höjden) med tanke på bumpsteerförändringar? *Det verkar som att E36-rackets splinesaxel är ca 20 mm längre an E30'ins. Måste man modifiera (korta?) rattaxelknuten, eller passar det ändå? *Vilka slangar mellan racket och behållaren passar? E30 eller E36 (eller en mix därav?) Ansluningarna sitter ju på olika ställen på ventilhuset på E36 resp E30 racken. *Kommer man åt att montera dubbelremskivan på vevaxeln utan att riva bort kylaren? *Nåt annat jag missat...? Kikade lite här http://www.r3vlimited.com/board/show Tacksam för tips & idéer... |
||||||
Vi har gjort det på Gabriels bil. Men det är ju dock lite skillnad....då den har Volvomotor. Jag bytte inga leder...utan bara skruvade det den. Hur mycket blats det är framåt, mot tråget....vet jag inte. Vårt tråg sitter ju bakåt. Som distans la jag någron/några M10.muttrar och brickor. Bump-justering är dock inte utförd. Men jag har inte hört några klagomål. Använder du bara brickor....så går det ju att flytta runt dom. Splinesaxlar hade jag en e30 ickeservo ock en e36 servo. Jag kapade något...och blandade, har jag för mej.... . Men det var inte svårt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Ledade delen plockas lämpligen från E30 med servo då passar det direkt.
Som håkan säger använd brickor då kan man justera i fall det behövs. Har inte testat att byta med motor på plats men det känns trångt & eländigt mycket lättare när maskinen står vid sidan om Jag kör även utan servo funkar fint inte speciellt trögt. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Varför ska man byta leder..??? Vi kör också utan pump. Det var lite gnäll när Gabriel bytte till sommardäck....men nu har han väl tränat upp sillmjölken. Jag hoppas att ingen använder metoden i länken...för att lossa konor... Det är här man slår..!! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318csn -90 | << 1, 2, 3, ... 17, 18, 19 >> 20 besök idag (119326 totalt) |