Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1 besök senaste veckan (10108 totalt) |
Min racingkarriär började som 15-årig mekaniker åt min gode vän och teamkompis Kent Nilsson.
Kent körde bilen i SSK samt DM södra 2000-2008. Efter en hård smäll i höstas behövde bilen en genomgående reparation och vi passade även på att gå igenom hela bilen med skrapa och färg m.m. Jag hade vid den här tiden (okt -08) nyligen avecklat BMWn, och kände att jag ville börja köra räserbil aktivt. ( Gamla bilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Licensen togs som 17-åring 2003, så det var kanske på tiden... ![]() Tanken är att jag ska köra så många SSK-tävlingar som ekonomin klarar och Kent ska försvara titeln som DM-mästare. ![]() SSK Raceweekend -05 ![]() Muren -08 ![]() Nerplockad ![]() Spisen är en balanserad B23E, ca 165hk. Räcker till, men en diff hade dratt ner varvtiderna rejält. ![]() Enkelt chassi, R-sport med korta rallyfjädrar. (Enligt reglemente) ![]() Tillbaka från lack, 1 vecka innan första testet. ![]() ![]() ![]() Passar på att tacka våra partners och familjer för all hjälp och stöd. -Team CaWalli -Cliffton -Bilcity Landskrona -Takboxspecialisten.se -Bosse's Glas & Bilrutor HBG -Katta -Lena -Kerstin _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||
Snidade till ett kamerafäste idag:
![]() Imorgon blir det vagnboks-besiktning hos Lennart i Kågeröd. Skall bli kul att se lite andra byggen i vårsolen! _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||
Nej, faktiskt inte. Har plockat bort original höfläkt och monterat dit en elfläkt istället. Avgaset är 2,5tums med SBF-kat och en ljuddämpare. _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||
Igår blev det klart med en ny sponsor, takboxspecialisten.se i Åstorp.
Ser fram emot ett gott samarbete med Fredrik & co! Till helgen så är det tävlingsdebut för mig som gäller, då det ska köras SSK-premiär på Kinnekulle. _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||
Kul bil.
Hur hårda är framfjädrarna ni får använda? Finns liknande till 740? Letar hårdare fjädrar till min bil, men vill ha nått smidigt som passar rakt av. _________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||
Trevlig bil! Jag är lite intresserad av motorn då jag å brorsan försöker trimma en B23. Er motor måste innehålla "orginaldelar" om jag förstår det rätt? Delar som satt på nån B23 typ och som är omodifierade?
om du har till skulle jag gärna vilja veta vad som är gjort med motorn? Topplock är det en orginal 531? oportad och orginalkomp? Ventiler är det orginal, säten osv? Sitter det en K eller H kam i kanske, ställbart kamdrev? orginal insug, avgas? Insprutning. Anledningen till att jag undrar är att många folkrejsåkare får ut ganska blygsamma effekter fast dom har tillgång till modifierade toppar, stort urval av kamaxlar, extraktorgrenrör och andra insug. Samtidigt får VOC åkarna ut effekter som ligger på 50 % mer än orginal fast dom är hårt begränsade i vad dom får göra. Vi kommer inte bli konkurrenter så du behöver inte vara orolig ![]() /Karl _________________ Karl Vestgöte |
||
Här är en länk till VOC. Där står allt om vad man får och inte får göra.
http://www.volvooriginal.com/main.ht 140hk lämnade ju b23E med H-kam. Håller med om att det är lustigt att en renovering ger 20 hk för motorerna måste hålla volvos orginal toleranser så kompen är bara marginelt höjt. oscar har du ombyggda länkarmar bak? Du har inte lust att lägga upp bilder på det i så fall? fjäder är på 36n/mm finns en på 37N/mm till 740 båda säljs av http://www.rallyboutique.com/ _________________ Jonas Bjerkemo |
||
Nu har jag läst lite i reglerna, det står att styrpinne för kamaxeldrev får ändras så att det går att kompensera för planing. Kör folk med lite kam-advance för mer effekt?
Det står också att ventilerna får slipas på anläggningsytan och ventilsäte får fräsas, det borde gå att göra en hel del flöde där. Åker ni med orginal eller är det fixat för mer flöde? _________________ Karl Vestgöte |
||
Det stämmer som du säger att det är H-kam, resten är endast balanserat samt öppnade andningsvägar. Motorn byggdes på flång nya delar så det kan ha en del med effekten att göra, dock så tog det ett antal race innan motorn var inkörd och kunde lämna max effekt. Bärarmarna bak är standard men momentstagen är kortade 10mm. _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||
I helgen så körde jag min första tävling, SSK-premiären på Kinnekulle, bilen kändes bra med nya A048:or, men bättre dämpare fram hade känts ännu bättre.
Nu hade det nog inte gjort jätteskillnad på mitt resultat eftersom jag var grön, men det krängde ändå rätt bra. Jag hade inte förväntat mig att hänga med överhuvudtaget men det gick bra och även om jag var långsamast av alla VOC-bilar så lyckades jag hålla en och annan grupp-n bil bakom mig och jag vann (!) klassen 240 Classic. (Att jag var enda startande kan vi utelämna.... :P) Bästa tid: 1.07.879 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||
På onsdag-morgon drar vi till Kinnekulle igen för fyra dagars rejsande.
Då även rallybilar är inbjudna så är startfältet nästan dubbelt så stort som tidigare tävlingar i år, kul! Några sista justeringar och tvätt görs idag och sen är bil och (förhoppningsvis) förare redo. Ses på Kullen! _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||
Raceweek avklarat, det gick ungefär som jag hoppats på, jag körde jämnt med rallybilarna.
Jag och Fredrik Egeland hade några härliga duster (film läggs säkert upp i hans tråd snart) och stundtals liknade det nog mer drifting än racing. ![]() I andra racet så blev det en smäll i första böjen med många bilar inblandade och jag blev olyckligt påkörd bakifrån. Inga direkta kaross-skador men avgassystemet trycktes in och slog hål på tanken så jag har lite garagevistelse framför mig. Som det ser ut nu blir det nog bara lite tester resten av året då pengarna måste räcka till annat här i livet. Bland annat ny bruksbil som säkert kommer att dyka upp här med. ![]() Tack till Jan, fam. Jonsson, Zandy, Fredrik och alla andra för alla tips, råd och trevligt sällskap! Lite bilder: ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1 besök senaste veckan (10108 totalt) |