| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Rengöring av filter KN-typ?
|
16 besök senaste veckan (6221 totalt) |
|
Hur kan man på ett enkelt sätt göra rent ett KN-filter utan mystiska KN-preparat? Jag har sökt men hittar inget entydigt svar... Törs man tvätta med typ bioavfettning och duscha på lite filterolja som farsan hade till endurohojen? Jag tror att den oljan är avsedd för skumplastfilter. I framtiden ska jag nog byta till pappfilter. De är ju lite enklare att hålla på med. _________________
|
||||
|
Re:
Diskmedel är ju grymt fettlösande, och skonsamt. Filterolja som filterolja jag kommer också använda det som är kvar från crossen _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||
|
Re:
Precis. Men det är ättika i diskmedel. Så långvarigt användande är inte bra. Det fräter. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
På den tiden jag skaffade ett K&N filter fick jag tipset från återförsäljaren (Jan o Lisa Motorsport) att sätta filtret i en burk med ljummet såpvatten (eller om det nu var diskmedel) och låta det stå över natten. Sedan är det bara att applicera filteroljan (och det är inget hokus-pokus där heller).
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
|
Re:
Det är ju bara tunna fibrer i filtret. Dessa går sönder och delas av tryckluften eller hög vattentryck. Sedan ligger de ju bara pressade mellan de tunna gallren och flyttar sig lätt. om de blir glepor i fibrerna är det öppen väg för damm , sand och annat in i motorn. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
Ah, men om man håller måttligt avstånd med "pistolen", borde det inte vara några problem(?), de flödar ju rätt bra när man står på fullgas också.
_________________ Johan, Nydell BMW 2002! BMW e30 4d 320/325 88 m3 88 diff BMW e30 2d 320/325 trimkam |
||||
|
Det finns ju original K&N rengöringskit att köpa, tycker nästan man känner att det luktar såpa när man sprutar på rengörningsmedlet?!
|
||||
|
Tack för tipsen!
Det fick bada en god stund i bioavfettning, sedan spolade jag inifrån med rikligt med ljummet vatten. Det måste vara schysst att spola mot luftriktningen, skiten kan ju inte åka igenom filtret. Efteråt tog jag "våt"-dammsugaren och sög bort vattnet från utsidan, för att sedan när det var torrt spreja på filteroljan. Nu ser det klart bättre ut. _________________
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
16 besök senaste veckan (6221 totalt) |