| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Nördfrågor om kylsystemet
|
8 besök senaste veckan (2164 totalt) |
|
Gjorde en termostatkoll igår, dvs kollade vilken termostat jag skall ha då mitt motorrum är så trångt så motorn kan jobba på rätt arbetstemperatur ändå. Då inträffar följande: Motorn kokar efter ett tag. Jag har ett slutet system med både övertrycksventil i kylare och i expansionskärlet. Och efter ett tag så stod det en stråle ut från kylaren och pyste vatten genom locket på expansionkärlet. vattentempen var över 100 C på mätaren. Aha, den öppnade inte tänke jag och lät bilen svalna och bytte till en 72 C termostat. I med vatten och startade motorn. Nu körde jag med locket av på expansionskärlet för jag ville se vad som hände. Inte en krusning på ytan i expansionskärlet tills motorn nådde ca 80 C på mätaren, då kom det som en gejser, och det var bara att stänga av igen. Nu till frågorna - Skall en cheva 350 ha ett slutet kylsystem med övertrycksventil, och isåfall när skall den öppna? - När den tömde sig på vattnet uppfattade jag det som att det aldrig tog slut Är det för att motorn är så varm så att det skapas gastryck i blocket som trycker ut allt vatten eller vad?
- Jag har nu lyft av ena toppen då jag trodde att jag fick komp i kylsystemet, då jag också hade vatten från denna sidans sidepipe då jag startade efter ett tag. Då ser jag på packningen att kylhålen i packningen är typ 3 mm i diameter men hålen i topp och block är ca 25 mm i diameter. Skall det vara så? - Sista frågan, tittar man på hur ett kylsystem på en 350 är konstruerat så skall vattnet efter att ha cirkulerat i block och toppar pumpas upp i termostathuset för att kopplas mot övre del på kylaren. Tittar man på termostaten så öppnas den nedåt i huset dvs mot vattentrycket/rörelsen. Skall det vara så, eller spelar inte det någon roll, man kan ju tänka sig att trycket stänger termostaten kanske
Lite grunningar som ni gärna får glänsa med kunskap runt, bara jag lär mig något samtidigt
Glad påsk _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||||
|
Re: Nördfrågor om kylsystemet
Kan jag inte tänka mig att det ska. Tanken är väl att vattnet ska gå genom motorn där det tar upp värme och vidare till kylaren där det avger värme. Högt flöde borde ju vara att föredra (tillsammans med en så stor kylande yta som möjligt förstås). Vet inte riktigt hur det fungerar i bilar, men antar att vattenpumpen trycker i ena änden och suger i andra. Med en strypning skulle man ju isf kunna få undertryck på sugsidan vilket skulle leda till lägre kokpunkt. Är mer van vid kyl/frysskåp än motorkylning, det kanske inte är helt analogt... _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
|
Re: Nördfrågor om kylsystemet
De flesta topplockspackningar har 'inbyggda' restiktorer för att få snabbt flöde och genom hela motorn. Att hålen är större i topplock och block är delvis gjuttekniska. Skär man ur packningen så försvinner helt plötsligt flödet på 2-3 cylindrar och vattnet kyler resten för bra. _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
8 besök senaste veckan (2164 totalt) |