Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 6980 besök totalt |
Rekordförsök Land RSR slutar med krasch
Igår försökte Christian Wolff slå rekord på nordslingan med den Land RSR-Porsche han kör i VLN. I första loppet för i år körde han ihop med Mattias Ekström och Marc Basseng, men de kom aldrig till skott eftersom Wolff kolliderade med en långsammare bil och fick bryta redan under första stinten. Målet med gårdagens körning var att komma under den magiska 7-minutersgränsen, något som Sabine Schmitz var hyfsat nära att göra i Frikadelli-Porschen i höstas då hon under en RCN-tävling körde 7.07. (Jürgen Alzen körde förvisso 7.00 den 20 september 2008, men det var med en turbo-Porsche). Kl. 11:57: Land Motorsports 911 RSR står i depån startklar. Tio dagar efter olyckan i VLN är bilen nyuppbyggd, nyvaxad och redo för ett nytt rekord. Kl. 12:14: Wolff kör ett uppvärmningsvarv med en Cup-Porsche. Kl. 12:43: Wolff kör ett varv med RSR:en, men kommer direkt in i depån. Han klagar på att bilen inte är optimalt inställd, den är giftigare på gränsen än i förra tävlingen. Kl. 12:58: Nytt försök, återigen in i depån efter ett varv. Nu är det däcken som inte är bra. Audi är där och testar R8 GT3 och oroar sig för att dagens testprogram måste ställas in om Wolff kraschar och banan måste stängas av. Wolff skämtar och säger: "Rekord eller Adenau" med syftning på sjukhuset i Adenau dit Niki Lauda fördes 1976 efter sin krasch. Kl. 13:33: Wolff gör ett tredje försök, meningen är att han ska stanna ute 3 varv. I bilen är 3 kameror monterade, tidtagningen är igång. Kl. 13:48: Redan första varvet avverkas på 7.05,641, Sabines tid är slagen. Men Wolff vill mer och ökar till 7.03,289 på andra varvet. Nytt rekord! Kl. 13:57: Wolff kommer in i depån och grattas av mekaniker och stallchefen. Kl. 15:06: Efter en paus ska en ny 3-varvskörning göras. Vädret är på topp och Wolff tror sig kunna knäcka 7-minutersvallen. Kl. 15:22: Rödflagg! Wolff har fått punktering höger bak i 268 km/h i Fuchsröhre och bilen kanar 300 m innan den stannar. Han kan gå ur bilen själv, men förs direkt till sjukhuset. Med svår hjärnskakning och ett antal blåmärken kan han senare lämna Adenau och flyga hem till Wien med flygambulans. Skrotet fraktas bort: ![]() Fritt översatt och återberättat från 3 tyska källor. Lär väl bara vara en tidsfråga innan onboard-filmerna kommer ut på youtube. _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
_________________ Bård Halg BMW E39 540iS |
||||
Re:
Jag skulle vilja säga att med samma typ av bilar fast med dagens teknik vore tiden redan slagen. |
||||
Re:
Helt klart fel ställe att få punktering på! ![]() Tur att det gick så pass bra ändå ![]() Apropå Bellofs tid på 6.11 så tror jag inte att den kommer att slås. Inte för att det inte går utan för att de inte kommer att släppa ut såna monsterbilar som ändå krävs för att vara en minut snabbare än ovanstående bil. Det finns ju en anledning till att de förbjöd Formel 1 på Nordslingan och byggde GP-slingan istället ![]() |
||||
Re:
Vi får väl se hur snabba bilarna är om 5-10 år ![]() om man kan köra runt 7.30 med en kluns som nissans gtr idag vad låg snabba gatbilar på för 10 år sen så hur kommer det se ut om en 5-10 år _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Inte för att det rör sig om samma farter när en annan kör, men ens möjligheten att någon tekniskt kan haverera (som ett däck) vill man inte ens tänka på när man kör utan bur. Räcker gott och väl med halva den farten för att det ska bli riktigt illa i en standardbil. ![]() |
||||
Re:
Tittar vi exempelvis på 996 Turbo så gick den på 7.56 för snart 10 år sedan (Sport Auto 6/00) Visst går utveckligen alltid framåt men ju längre den kommer finns det oxå mindre å mindre å hämta... ![]() |
||||
Re:
15sekunder är visserligen massor men ändå inte mycket mer än så som skiljer deras tid med Porschen då och det snabbaste gat FWD du kan köpa idag R26R. Det är igentligen helt otroligt, börjar man dessutom fundera tider i förhållande till effekt och pris blir det... ![]() |
||||
Den här rekordhetsen på Ringen känns inte speciellt sund tycker jag. Det är väl en sak med racebilar men rekordslakten med gatbilar är jag rädd för kommer sluta illa. Får en Nissan GTR punka på samma ställe blir nog inte utången lika rolig.
Men det är klart, vissa röker och andra satsar sitt liv i rekordslakt på Ringen. Jag föredrar i.a.f. dom sistnämda ![]() |
||||
Nu ligger kraschen ute på Youtube. Ser ju, trots allt, relativt odramatiskt ut. Man ser ju tydligt att 6-punktbälten, en riktig stol etc verkligen skyddar.
http://www.youtube.com/watch?v=aOQ_6 |
||||
Re:
Läste du inte hela tråden? ![]() ![]() |
||||
Re:
![]() Hur som, håller med dig angående att det ser relativt odramatiskt ut i synnerhet i förhållande till hastigheten ![]() ![]() |
||||
Krasch, bom, bang!
Slår av strömmen, kopplar loss sig och kliver ut med lite suckar. Ännu en dag på jobbet när prylarna inte funkar, som om pappret fastnade i printern eller nåt. Själv hade man ju låtit som en Neandertalare.... _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Re:
Det bär respekt med sig. Men jäklar va snabbt det gick _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 6980 besök totalt |