Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lyfta innerhjul FWD
1153 besök totalt
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 512


Trådstartare
Lyfta innerhjul FWD

Jag har noterat att de snabba framhjulsdrivna bilarna som jag kör racing mot lyfter på innerhjulet bak.
Jag inser också att det inte bara är bilarna som är snabba utan även den som spakar.

Men det jag undrar är om det kan vara någon fördel att åka med innerhjulet i luften? Det ser ut som det understyr mindre för dessa bilar.

och om så skulle vara fallet, att det är en fördel. Hur gör man då för att få till innerhjulslyft?

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det är rätt enkelt. Idealet är när alla fyra hjulen har samma vikt att ta hand om genom kurvan. En framhjulsdriven bil brukar väga betydligt mer fram än bak.
För att framhjulen ska ligga i backen så lika som möjligt låter man bakvagnen som inte har så mycke last ta krängningen så mycket som möjligt och framhjulen får så jämn belatning som möjligt.
Då monterar man hård fjädring/krängningshämmare bak och mjukt fram.

Ideealet är när bakhjulet precis lyfter då är det perfekt för en "normal" framhjulsdriven bil.
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 512


Trådstartare
Har sett att vissa framhjulsdrivna bilar ser ut att vara lite lägre bak än fram, har det något med den här saken att göra?
Eller har jag bara sett i syne?

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7994



Det är för att flytta lite av tyngpunkten bakåt.
I och med att bilarna är lite framtunga och ofta lyfter bakänden vid tex broms eller krängning vill man kanske ha bilen lägre bak och få mer av viktfördelningen bakåt.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Jonaazz
Staffanstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 82



Fram kan ju sänkningen begränsas av att vinklar på länkarmar osv blir fel om man sänker för mycket men bak har man ju ofta någon annan form av upphängning som kanske tål mer sänkning så minskar man krängningen på bilen på det sättet. logiskt att sänka bak för att få mer fäste fram.

_________________
Jonas Bjerkemo
Citera
Allmänt banåkaforum
Lyfta innerhjul FWD
1153 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande