Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Ändra spårvidd fram med spacer | 4043 besök totalt |
Vilka effekter får jag om jag ändrar spårvidden fram genom att montera tjocka spacers, alternativt bara bredda fälgen utåt? Jag tänkte mest på att jag flyttar ut hjulets centrum från spindelns rotationscentrum eller vad man ska kalla det. Alltså avståndet från däckets centrumlinje in till axeln som skär övre och undre spindelled, kring vilken hjulet rör när man svänger . Framvagnen vi pratar om är till en ascona A.
Jag skulle vilja bredda ca 25mm på varje sida. _________________ Jens Johansson |
||
Du kommer att få mindre understyrning/mer överstyrning om du endast breddar spårvidden fram.
Jag har 25mm spacer på sida på min bmw & den blev klart livligare i ratten efter den operationen. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
OK... det har jag redan hört något om. faktum är att jag har bytt bakaxel till en som är 25mm bredare på varje sida. Tänkte att jag skulle försöka kompencera med att bredda samma på framaxeln. dels för att det ska se snyggare ut.
Ingen som vet om det påverkar väghållningen negativt när man flyttar däckets centrumlinje ut från hjulspindeln? _________________ Jens Johansson |
||
Precis som Michael Bäck skriver så blir det mer oroligt med ökas skrubbradien.
På en dö bil kan det vara ett + men på en vinglig ett - På en FWD brukar det inte vara någon hitt pga att vid ax rycker det mer i ratten. _________________ Johan Sjölinder |
||
ok... men vad jag förstår så är det folk som har gjort liknande operationer och det måste alltså inte vara negativt. svårt att säga hur bilen beter sig nu då jag inte kört så mycket ännu. dessutom skall jag byta till hårdare bussningar i bakvagnen samt sänka bilen mera bak.
_________________ Jens Johansson |
||
Bilen blir lite bångstyrigare du känner mera i ratten vad hjulen har för sig på bana är det men på gatan är det med tanke på kvaliten på vårat vägnät _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Precis så har jag hört snacket gå om det. Så frågan är hur spacers påverkar hjulgeometrin och om det då drar iväg till det sämre även om det "känns" bättre. _________________ Mattias Stahre |
||
Sen är det en fråga hur mycket man spacar ut, 10, 15 eller 100mm
Fram är en FWD mycket känsligre än en RWD bil. FWD bil blir gärna ryckig i ratten vid ax med mycket skrubb. Bak är det mer okänligt då man inte styr där, hmm som oftas i alla fall Fram skull jag nog föredra att hålla skrubbradien under 50mm. Mindre på en FWD. Spacra ut ger också högre balstingar på hjullagren, detta gäller både bak och fram. _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag kör ju 25 mm per sida fram med ET20 på fälgarna så det blir -5 i ET fram
bak är det 20mm per sida med samma et på fälgarna så där blir det ET 0 Bilen som är en bmw 3-serie från -90 har 10 mm bredare spårvidd fram än bak så nu är det lika fram och bak. Jag upplerver att den går som på räls i kurvoena mot tidigare samt att man känner vad hjulen håller på med. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
I mitt fall handlar det i sånna fall om att exprimentera med spacers på två st Mazda MX5or. En som är i raceutförande och går i långlopp och den andra som är helt orginal men som går på r-däck vid bankörning.
_________________ Mattias Stahre |
||
Skruva banåkabil Ändra spårvidd fram med spacer | 4043 besök totalt |