Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Första banåkandet, var bör jag tänka på?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9261 totalt)
Bimiss

Här sen Mar 2009
Inlägg: 63


Trådstartare
Hejsan!

Har nyligen(4månader sedan) köpt mig en första bil!

En Peugeot 106 XSI, ingen värsting bil precis, men duger som första bil.

Nu är det så att jag skall testa köra på bana första gången i mitt liv!

och med denna bilen!


Så vad bör man tänka på?

Alltifrån , vad man kan behöva ha med sig dit, till personlig utrustning!

Vad för bromsvätska är nödvändig?

Nödvändigt att byta bromsbelägg?


Nu skall jag bara testa på och köra lite, och ha kul!

Har lite skavanker på bilen, såsom att drivaxlarna knackar, lite då och då.

Men hur stora påfrestningar är det för drivaxlarna?

Banan det är tänkt jag skall köra på , är mantorp.


/Mvh Robin Nielsen
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Öhhh, mycket på en gång, men vätskor är ett bra ledord. Byt så många du kommer åt, och se till att de är på rätt nivå under dagen, både hos dig och bilen... Vare sig oljor eller bromsvätslor behöver vara något märkvärdigt, håll dig till märkesnamnen så bör det räcka till. DOT4 på på bromsarna och en 10W-40 syntet i motorn. Och vatten, mycket av det, in i dig. Börja dygnet innan. Du kommer springa som en inkontinent hanhund, men det hjälper mot hjärnsläpp och huvudvärk pga uttorkning. Bra med sömn dagarna inna hjälper också.

Drivaxlar har jag ingen koll på hos fwd-bilar, mer kunnigt folk kommer säker att svara.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Mozzarella
08 southside
Här sen Jan 2009
Inlägg: 141



Friska original bromsar (nyligen bytt DOT4 bromsvätska) och en allmänt välservad bil räcker långt.

Kör med oljenivån på översta strecket och öka däcktrycket till ca 2.5-3 bar kalltryck om du har std däck.

Kör lugnt och lär dig banan, bromsa kort o hårt inför kurvor istället för att ligga o värma skivorna halva rakan. Vingla inte i spåret, de som är snabbare ska köra förbi där det är lämpligt.

Be att få åka med ngn banräv o studera spårvalen och bromspunkter.

Var utvilad och färdigmekad innan bandagen.

Kör gärna ett lugnt avkylningsvarv vid avflaggning och stå inte still med fotbromsen anlagd i depån efter körningen.

Ha med vanliga handverktyg, ombyte. Extra olja etc behöver du inte ta med då statoil ligger nära mantorpbanan.

_________________
Tony Jonsson
Har 63 cylindrar sist jag räknade...
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Stressa inte skulle jag vilja sätta som No1 på listan. Ta det som ett se och lär tillfälle och som mozzarella säger ta gärna chansen att åka med någon räv eller/och låt någon instruktör åka med dig.

I övrigt finns det en extremt utförlig "att ha med sig lista" här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25932

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Den bilen borde passa för massor med kul både på och bredvid banan.

Som tidigare sagt, färsk bromsolja, friska bromsklossar runt om, byt olja i motor och växelåda om det var länge sedan och håll koll på motorolja och kylvatten under dagen. Det sliter en del däck så du bör ha min 3mm när du börjar, lite beroende på hur mycket du tänker köra.

om du vill spara på grejorna ta det lungt första varvet så det blir varmt och kyl av sista varvet tänk då mest på bromsar men även motor.

Var pigg och fräch själv, det är mång intryck första gången och kör fler korta pass än långa pass om du kan välja. Fråga om allt som dyker upp och du är osäker på. "Slow down in the cocpit" Jaga inte upp dig på banan och växla lungt kör "mjukt" inga ryck och slit samt tvära rörelser osv.
Citera
Bimiss

Här sen Mar 2009
Inlägg: 63


Trådstartare
tack för svaren, kommer med ett bättre svar senare och mer frågor .

Men en snabb fråga, har kört lite idag, peugeot träff i göteborg, så körde runt lite, blev lite svängar och gasandes.. Men efter en låång kurva (inte så skarp) så känns bilen "studsig" av sig..

Mjukare än innan dvs, svänga osv.. Beror det på att däcken blir varmare? Verkar gå jädra fort isåfall..
Citera
Mozzarella
08 southside
Här sen Jan 2009
Inlägg: 141



Bimmis skrev:
tack för svaren, kommer med ett bättre svar senare och mer frågor .

Men en snabb fråga, har kört lite idag, peugeot träff i göteborg, så körde runt lite, blev lite svängar och gasandes.. Men efter en låång kurva (inte så skarp) så känns bilen "studsig" av sig..

Mjukare än innan dvs, svänga osv.. Beror det på att däcken blir varmare? Verkar gå jädra fort isåfall..


Tippar på att dina främre stötdämpare inte är avpassade till körsättet alt. är utslitna.

_________________
Tony Jonsson
Har 63 cylindrar sist jag räknade...
Citera
Bimiss

Här sen Mar 2009
Inlägg: 63


Trådstartare
Mozzarella skrev:
Bimmis skrev:
tack för svaren, kommer med ett bättre svar senare och mer frågor .

Men en snabb fråga, har kört lite idag, peugeot träff i göteborg, så körde runt lite, blev lite svängar och gasandes.. Men efter en låång kurva (inte så skarp) så känns bilen "studsig" av sig..

Mjukare än innan dvs, svänga osv.. Beror det på att däcken blir varmare? Verkar gå jädra fort isåfall..


Tippar på att dina främre stötdämpare inte är avpassade till körsättet alt. är utslitna.


Borde väl kännas om man gungar, trycker ner vid fjäderbenstornen? låter inget, och de fjädrar tillbaka..


Jag kör på mina drivaxlar nu, eftersom jag aldrig kört bana tidigare.. så är de tveksamt om jag kommer köra så hårt för att de skal lbörja knacka.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Stötdämparen är ju en rörlig del med friktion. Friktion alstrar värme. Värme gör att saker och ting ändrar betende. Gunga på din bil som en galning i 30 minuter så får vi se vad som händer

Varma däck ger inte studsigt beteende, de tappar grepp.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Bimiss

Här sen Mar 2009
Inlägg: 63


Trådstartare
P.P. skrev:
Stötdämparen är ju en rörlig del med friktion. Friktion alstrar värme. Värme gör att saker och ting ändrar betende. Gunga på din bil som en galning i 30 minuter så får vi se vad som händer

Varma däck ger inte studsigt beteende, de tappar grepp.


Så då räcker de inte med att bara byta till sänkfjädrar.. synd.. Är det ens lönt att prova på bana nu, då?
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Självklart ska du pröva, du kommer ha buskul
Citera
Bimiss

Här sen Mar 2009
Inlägg: 63


Trådstartare
Björn skrev:
Självklart ska du pröva, du kommer ha buskul


Förstabilen som sagt, går och oroar mig över en massor utav saker!

Hoppas jag får det kul .


Men de där med att den känns gungig, kan inte ha med däcken att göra överhuvudtaget? Finns de något sätt att testa på om dämparna är kassa?

och de är endast fram dämparna?


Har iof olika dimensioner på däcken också.. Hmm..
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



www.bmwsc.com finns under "bankörning" lite tips både vad gäller dig och bilen samt även tips om körning på banan.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Bimmis skrev:
P.P. skrev:
Stötdämparen är ju en rörlig del med friktion. Friktion alstrar värme. Värme gör att saker och ting ändrar betende. Gunga på din bil som en galning i 30 minuter så får vi se vad som händer

Varma däck ger inte studsigt beteende, de tappar grepp.


Så då räcker de inte med att bara byta till sänkfjädrar.. synd.. Är det ens lönt att prova på bana nu, då?


Folk idag har, antagligen mycket tack vare oss inbitna nördar , uppfattningen att man måste åka Öhlinare, r-däck, 500hk och jättesnabbt för att ha kul. De kunde inte ha mer fel... Alla måste börja någonstans, och du och din hjärna kommer att ha fullt upp med att bearbeta alla intryck som kastas på dig de första gångerna du kör. Lär dig hantera det du har, fundera på om det är du eller bilen som frammanar de beteenden som uppkommer (under/överstyrning, bromsar som ger upp, däck som överhettar/slits lustigt, kramp hos föraren (du anar inte vad bara en lite felaktig sittställning kan ställa till med...) osv) och åtgärda sen om du känner för det och har råd.

Seså, ut och lek med dig nu

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Det som brukar brinna upp på en standardbil; 'är bromsbelägg och däck, men de är ju båda lätta att byta; så bränn upp s..ten, och köp bättre' till nästa gång.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Bimiss

Här sen Mar 2009
Inlägg: 63


Trådstartare
Eftersom det är min enda, och förstabil.. så tar jag det nog lite lugnare! Men visst fan skall det låta när jag kommer i kurvorna

Har inhandlat Motul RBF 600 bromsvätska, oljefilter, får ta olja någon annan dag..

Fungerar biltemas? Vill ju ändå vara rädd om det som finns kvar i maskineriet


Går det även att få hjälp här på forumet, hur man kollar läckage på trumbroms och , luftar bromsarna?


Testade nämligen gasa upp till runt 50-70km/h och bromsa, fick pressa VÄLDIGT hårt! för att däcken skulle nypa ordentligt..

Sen så har jag ett annat udda problem, att när jag dragit handbromsen, och sen släpper ner den för att åka iväg, så tar inte bromspedalen nästan något alls.. Den är liksom inte hård, utan sist höll jag på att åka in i baken på en bil.. För det finns ingen "kraft" (?) om man kan säga så.. Så längst ner i botten fick jag pressa pedalen och de blev lite tryck..

Sedan så är det som vanligt.. Att bromsarna tar vanligt igen! (OBS DÅLIGT)
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Grundkurs i bankörning här på rejsa: https://rejsa.nu/artiklar/Korteknik_Christian_Merheim.asp?1
Sitt rätt: https://rejsa.nu/artikel.php?t=6923
Lite sparade bra å ha trådar... https://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=17

_________________

Rice and shine
Citera
Mozzarella
08 southside
Här sen Jan 2009
Inlägg: 141



Dina specifika pegga 106 frågor tror jag du kan få hjälp med här:

http://www.peugeot-sport-club.com/


Edit: ser att du ställt en massa liknande frågor på det forumet.

Ang ditt läckage på bromstrumma bak så är det bara att handla nya bromsrör och hjulcylindrar, demontera och byta ut allt som är utslitet och läcker bromsvätska. Om rören till trumman inte är kass än så kommer du med 99% säkerhet att göra sönder dem vid demontering. Du hittar info om bromsluftning på PSC meka faqsidor. Troligen är det en läckande hjulbromscylinder/luft i systemet som gör din bromskänsla kass. Har bromsbackarna fått olja på sig är det bara att byta.

_________________
Tony Jonsson
Har 63 cylindrar sist jag räknade...
Citera
Bimiss

Här sen Mar 2009
Inlägg: 63


Trådstartare
Mozzarella skrev:
Dina specifika pegga 106 frågor tror jag du kan få hjälp med här:

http://www.peugeot-sport-club.com/


Edit: ser att du ställt en massa liknande frågor på det forumet.

Ang ditt läckage på bromstrumma bak så är det bara att handla nya bromsrör och hjulcylindrar, demontera och byta ut allt som är utslitet och läcker bromsvätska. Om rören till trumman inte är kass än så kommer du med 99% säkerhet att göra sönder dem vid demontering. Du hittar info om bromsluftning på PSC meka faqsidor. Troligen är det en läckande hjulbromscylinder/luft i systemet som gör din bromskänsla kass. Har bromsbackarna fått olja på sig är det bara att byta.


Haha, jomenvisst.. Är även betald medlem där, är ju med klubben jag skall köra på mantorp med!

Men känns som jag ställt föör mycket frågor där .

Tack för tipset, tror inte det läcker från bromsörören, de ser helt torrt hela vägen till trummorna.

Någon bra guide, hur man får lös trummorna bak, även byter bromsbackarna?

Tack för svaret!
Citera
Mozzarella
08 southside
Här sen Jan 2009
Inlägg: 141



Bimmis skrev:
Mozzarella skrev:
Dina specifika pegga 106 frågor tror jag du kan få hjälp med här:

http://www.peugeot-sport-club.com/


Edit: ser att du ställt en massa liknande frågor på det forumet.

Ang ditt läckage på bromstrumma bak så är det bara att handla nya bromsrör och hjulcylindrar, demontera och byta ut allt som är utslitet och läcker bromsvätska. Om rören till trumman inte är kass än så kommer du med 99% säkerhet att göra sönder dem vid demontering. Du hittar info om bromsluftning på PSC meka faqsidor. Troligen är det en läckande hjulbromscylinder/luft i systemet som gör din bromskänsla kass. Har bromsbackarna fått olja på sig är det bara att byta.


Haha, jomenvisst.. Är även betald medlem där, är ju med klubben jag skall köra på mantorp med!

Men känns som jag ställt föör mycket frågor där .

Tack för tipset, tror inte det läcker från bromsörören, de ser helt torrt hela vägen till trummorna.

Någon bra guide, hur man får lös trummorna bak, även byter bromsbackarna?

Tack för svaret!



Köp (och läs) en Haynes manual.

_________________
Tony Jonsson
Har 63 cylindrar sist jag räknade...
Citera
ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007
Inlägg: 329



Hej!
Det har skrivits en massa bra ovan. Jag kan fylla på med några av mina erfarenheter.
När du upptäcker hur galet kul det är att åka fort på asfalt, vill du snart uppgradera bilen. De åtgärder som förmodligen gör allra mest, både för varvtider och säkerhet, är bättre bromsvätska (hade du kanske redan, bra), bättre bromsklossar fram och bättre däck (sök begagnade r-däck). Det är de tre saker där du når gränsen först.
Det är varken kul eller säkert när bromspedalen går i botten och däcken blir överhettade = halkiga.
I nästa steg kan jag rekommendera en sitta-still-stol. Går att få tag på begagnat o ganska billigt. (Undvik tjingtjongkopior!) Poängen med en bra stol är att du sitter still i den, och kan koncentrera dig mer på körningen än på att hålla fast dig i ratten.
Lycka till, ha det så kul!

_________________
Erik Berg
"BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Första banåkandet, var bör jag tänka på?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9261 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande