Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
"Vanlig" hyrbil på ringen inte populärt
2815 besök totalt
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare

Nu har jag fått erfara vad dom stora hyrbilsfirmorna (Europcar i mitt fall) tycker om att man kör deras bilar på nordslingan. Jag tog en nöjestur i samband med en tjänsteresa i början av april, utan problem kan tilläggas. Givetvis är detta ett medvetet risktagande då villkoren vanligtvis undantar nordslingan, man får ju köra därefter.

Nu har det visat sig att jag blivit fotograferad och att Europcar har noterat detta. Hur detta gått till kan man ju fundera på... Hur som helst är jag f.n. svartlistad på Europcar i Tyskland

Så numera är jag kund hos Hertz (ska till Österrike imorgon och åka bräda)

Man kan ju misstänka att dom andra firmorna har liknande "system". Kan vara bra att veta...

BMWSC #719
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re: "Vanlig" hyrbil på ringen inte populärt

lofstrom skrev:
Nu har jag fått erfara vad dom stora hyrbilsfirmorna (Europcar i mitt fall) tycker om att man kör deras bilar på nordslingan. Jag tog en nöjestur i samband med en tjänsteresa i början av april, utan problem kan tilläggas. Givetvis är detta ett medvetet risktagande då villkoren vanligtvis undantar nordslingan, man får ju köra därefter.

Nu har det visat sig att jag blivit fotograferad och att Europcar har noterat detta. Hur detta gått till kan man ju fundera på... Hur som helst är jag f.n. svartlistad på Europcar i Tyskland

Man kan ju misstänka att dom andra firmorna har liknande "system". Kan vara bra att veta...

Det där var väldigt intressant. Jag har själv medvetet valt Europcar, ser man över deras "finstilta" står INGENTING om turistkörning på nordlingan

Turbo²

Här sen Jan 2003

I sixts kontrakt står det heller inget. Då kan de inte klaga. (Jag har inte haft några problem iaf)

Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Mats Thur skrev:
lofstrom skrev:

Det där var väldigt intressant. Jag har själv medvetet valt Europcar, ser man över deras "finstilta" står INGENTING om turistkörning på nordlingan

När vi var nere i höstas så reagerade inte tjejen vid Europcars disk överhuvudtaget när jag nämnde Adenau och Nürburg. När vi lämnade tillbaka bilen så stod det en skylt på disken att körning på Nordslingan var absolut förbjudet. Skylten stod inte där när vi hämtade bilen. (Nu kördes ju bilen aldrig på Ringen så inget "regelbrott" begicks. )

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Maxx skrev:

När vi var nere i höstas så reagerade inte tjejen vid Europcars disk överhuvudtaget när jag nämnde Adenau och Nürburg. När vi lämnade tillbaka bilen så stod det en skylt på disken att körning på Nordslingan var absolut förbjudet. Skylten stod inte där när vi hämtade bilen. (Nu kördes ju bilen aldrig på Ringen så inget "regelbrott" begicks. )

Det är märkligt det där med hyrbilsföretagen. För 3 år sen poppade det plötsligt upp en massa skyltar på flygplatsen i Hahn där det stod att man absolut inte fick köra på Nürburgring. Såna skyltar stod hos merparten av biluthyrningsfirmorna där nere. När jag vara sist i höstas fanns där emot inga såna skyltar alls. Om nu hyrbilsfirmorna inte vill att man ska köra där förstår jag inte varför det inte lägger in det i kontraktet. Vill de vara på den säkra sidan räcker det ju för dem att skriva att all körning på Nürburgring Touristenfahrten är förbjuden.

Wahlström
Lidingö
Här sen Aug 2004

Jag är inte heller önsvärd hos Europcar på Hahn, de har inte presenterat något bevis men sa "you have been driving on a racetrack" så jag fick gå över till Avis för att få en bil.
Så oavsett det finstilta, behöver du verkligen en hyrbil boka på ett bolag där du inte använt deras bilar på ringen.

Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare

Mats Thur skrev:

Jag har inte orkar kolla själv men tjejen i disken i München (där jag är nu) sa att det uttryckligen står något i kontraktet om racetracks. Hmm borde kolla upp det.

BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Re:

Wahlström skrev:
Jag är inte heller önsvärd hos Europcar på Hahn, de har inte presenterat något bevis men sa "you have been driving on a racetrack" så jag fick gå över till Avis för att få en bil.
Så oavsett det finstilta, behöver du verkligen en hyrbil boka på ett bolag där du inte använt deras bilar på ringen.

thumbs up Samma här fast jag gick till Hertz!

BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på hur det gått till!? Några möjliga teorier:

1. De samarbetar med någon av alla privata fotografer som hänger vid ringen och som säljer bilder på hyrbilar han råkar fånga?

2. Det finns en kamera vid infarten som fottar alla bilar och sen larmar för hyrbilar med hjälp av någon avancerad programvara (låter dyrt)?

3. ???

BMWSC #719
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

lofstrom skrev:
Jag är lite nyfiken på hur det gått till!? Några möjliga teorier:

1. De samarbetar med någon av alla privata fotografer som hänger vid ringen och som säljer bilder på hyrbilar han råkar fånga?

2. Det finns en kamera vid infarten som fottar alla bilar och sen larmar för hyrbilar med hjälp av någon avancerad programvara (låter dyrt)?

3. ???

De kanske använder denna tjänst som finns under fotolänkar

"Vet inte hur många som känner till denna sida där det räcker med att knappa in sitt regnr, hittade i alla fall 6 bilder på mig själv så det verkar funka hyfsat!

http://www.nurburgringphotos.com/index.php

Nürburgring
2815 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande