| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsvätska & Bromsbelägg... ???
|
927 besök totalt |
|
Hej ! Är nykläckt "RoOKIE" här !
Sitter ute på nätet och försöker lära mig lite mera om "Bromsbelägg & Bromsvätska" då jag har lite problem med just BROMSAR på ett RACE fordon.
Efter några bromsningar så går huvudcylindern i botten och jag blir utan bromsar....
Bromsvätskan är bytt flera flera gånger och ordentligt luftat osv. Bromsvätska : Vad gäller Bromsvätska så är det tydligen den sk. Våtkokpunkten man skall kolla på om man jagar en BRA/Bästa bromsvätska som klarar både hårda påfrestningar och att bli en aning kontaminerad av vatten/kondens osv utan att bli livsfarlig med bromsar som ger upp fadar osv. De bästa jag hittat är : 1. Castrol SRF Våt kokpunkt : 270 C Torr kokpunkt : 310 C 2. Motul RBF 600 Våt kokpunkt : 216 C Torr kokpunkt : 312 C 3. Brembo LCF 600 Racing Våt kokpunkt : 204 C Torr kokpunkt : 316 C 4. ATE Super Blue Racing Våt kokpunkt : 198 C Torr kokpunkt : 280 C Någon som har invändningar/information mot något ovan eller vet av några andra Bromsvätskor som platsar ? Var kan man köpa Castrol SRF & MOTUL bromsvätskan ? - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Nu över till det som ställer till lite mera huvudbry för mig...... Bromsbelägg : Angående bromsbelägg så blir jag inte riktigt klok...
Det är rena rama djungeln med olika begrepp och friktions koeficienter och olika material i beläggen osv osv..... Någon hära som kan försöka på ett lättfattligt sätt reda ut begreppen ? Jag skulle vilja lära mig mera om Bromsbelägg och deras olika material osv osv för att kunna fatta beslut om vilken belägg typ jag skall köpa ! Jag har bla problem med belägg som fadar pga hög värme. Någon som vet var man hittar en tabell/lista där man kan se BREMBo bromsbelägg ? Skulle behöva ta reda på vilken typ av belägg jag har i dag ! ( Det sitter BREMBo belägg på den idag. ) HJÄLP !!! Problemet i mitt fall är nog att kylningen av bromsoket + klossar + skiva + vätska inte är det lättaste att lösa pga extrem platsbrist, samt att bromsutrustningen troligtvis redan ifrån början/fabrik varit något underdimensionerad
Därav så måste det nog i mitt fall till att försöka skaffa fram så värmetåliga grejer som möjligt !!! Jag tror även att om jag lyckas isolera så att värmen i beläggen inte går rakt över in i bromskolvarna så vore nog mycket vunnet... Finns det något slags isolerande mellanlägg att sätta dit ? HJÄLP !!!
. _________________ // Peter Johansson |
|
Nu vet jag inte vad det gäller för fordon.
Men det viktigaste att göra är att bromsa rätt kort & hårt annars kan man elda upp allt i bromsväg Bromsvätskor har du hittat många bra ska man inte byta vätska innan varje körning så är det våtpunkten som är viktigast. motul rbf600 brukar vara prisvärd Belägg hittar du hos följande lev carbotech,performance friction,pagid & ferodo Kylning är aldrig fel för att förlänga livet på bromskomponenterna. Problemet är ju om du har för lite material i skivan föt att ta hand om den värme som uppstår under inbromsningen då är nog enda boten att lätta bilen eller mera material i skivorna _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
|
Jag har en tung bil där bromsarna är underdimensionerade redan i originalutförandet.
Med denna åker jag bana och med en ganska stikt budget har det inte kunnat bli några dräpar-bromsar. Provat olika typer av belägg och de som funkat bäst för mig är Carbotech. Kör 8:or fram och 6:or bak originalskivor, stålomspunna slangar,ATE Super Blue Racing och nu funkar det hyvsat. Visst....bromsarna förändras till det sämre efter 5 varv på Mantorp men det når en nivå som funkar och blir inte värre. Det jag vill säga......man kan komma långt med rätt belägg och bättre vätska utan att köpa bromsar för 20.000. Att lätta är oxo grymt effektivt, -100kg gjorde stor skillnad på min. mvh Jonas |
![]() |
Skruva banåkabil
|
927 besök totalt |