Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Större spårvidd fram än bak? | 1, 2, 3, 4, 5 >> 20 besök senaste veckan (38446 totalt) |
En bakhjulsdriven BMW blir iallafall mer överstyrd. Kan tänka mig samma betende på en saab. Eller jag kanske ska skriva mindre understyrd?! |
||
Anledningen till att jag frågar är att fälgarna jag har nu sitter för långt ut. Dom har ett ET som är 13mm mindre.. resultatet är att däcket tar i skärmkanten bak Fram måste jag ha "ut-spacade" fälgar.. för annars kan jag inte ha rätt caster
Men om det nu blir så att den blir mindre understyrd så är det ju inte av ondo i alla fall ps Ursäkta svengelskan.. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
citat:
En bakhjulsdriven BMW blir iallafall mer överstyrd. Vart det inte fel nu????, eller har jag råkat ut för ett hjärnsläpp????? Den ände som får mindre spårvid tar mindre av krängningen, allså smalare bak ger ännu mer understyring. Yttlighetsfallet 2st framhjul och ett bakhjul, då självkart INTE 1,5m brett _________________ Johan Sjölinder |
||
Tvärtom. Fuling reflekterar rätt...vill jag få det till... Sen är jag lite osäker på om det infinner sig andra bieffekter som kan motverka detta så man upplever det motsatta. |
||
Hmm jo det blir väl så. Jag snöade fast på att man får mindre viktförflyttning om man har större spårvidd. Men det gäller nog bara för om hela bilen har större spårvidd. _________________ William Ekström |
||
Jag ville ha det till tvärtom först också men efter att vi provat på en 325E30 med 15mm spacer fram och original bak så va det bara att inse att den blev mer överstyrd.
|
||
Det intressanta är hur mkt av krägningen nämnda axel tar upp.
Mer krängare bak eller hårdare fjädrar är alla med på att det ger mer övertyrt/mindre understyrt. Anledningen är att man tar upp mer av krängningsmomentet på denna axel --> mer "vikt" tas upp och belastar däcken hårdare --> att de släpper "tidigare". Enkelt utryckt... Samma sak med bredare spårvidd. Man tar upp mer av krägningsmomentet bak osv osv. |
||
Skumt... Nu är vi inne på dethär med bieffekterna... Kan det vara så att man "kör runt problemet" och överkör lite sas. Och på detta sätt få denna kännsla? Eller är det ngt annat vi inte tänkt på som spelar in. |
||
Lotus Samuel:
citat: Jag ville ha det till tvärtom först också men efter att vi provat på en 325E30 med 15mm spacer fram och original bak så va det bara att inse att den blev mer överstyrd. Testat med exaxkt samma fjädrar, K-fjädrar och däck mm för utom spacer fram???? obs inget påhopp, måste fråga bara för att rensa bort alla tvivel. _________________ Johan Sjölinder |
||
Jo, men samtidigt är det så att den axel där du breddat får en längre hävarm till fjädern iom att du bara "spacat" ut hjulet - vilket rimligtvis leder till lägre total effektiv fjäderkoefficient. Så du får bredare, men också mjukare. Frågan är vilken effekt som är störst, och troligen, eftersom erfarenheten är som den är, är mjukhetseffekten större och du får bättre grepp på den bredare axeln än på den smalare. ?? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Alla inställningar är samma som innan. Vi va bara tvugna att sätta spacer fram för att vi monterat större ok. Man ändrar väl också cgh och styrgeometrin när man späjsar så det kan väl också spela in? |
||
citat:
Man ändrar väl också cgh och styrgeometrin när man späjsar så det kan väl också spela in? cgh=allså bilens tyngdpunkt åker ej. Skrubbradien(styrradien) blir därimot större som medför att vägkänslan ökar men det kan slita i ratten vid bromsning om man har olika fäste på framhjulen. Hmm vad som händer med styrgeometrin har jag inget dökoll på så det får någon annan förklara. citat: Jo, men samtidigt är det så att den axel där du breddat får en längre hävarm till fjädern iom att du bara "spacat" ut hjulet - vilket rimligtvis leder till lägre total effektiv fjäderkoefficient. Så du får bredare, men också mjukare. Frågan är vilken effekt som är störst, och troligen, eftersom erfarenheten är som den är, är mjukhetseffekten större och du får bättre grepp på den bredare axeln än på den smalare. ?? Japp verkar troligt, som vanligt så kan man förlora på karusellen vinnar man på pariserhjulet Så man måste ha alla mått,vikter mm på bilskrället för att tala om vad som händer och sker. _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag menade inte tyngpunkten. jag har inte kolla på alla förkortingar. Men man ritar ju en linje från centrum av hjulen när man vill veta var krängningcentrumet ligger. Eller? |
||
oj då.. det blev lite svårare än jag först trodde..
Jag skulle iofs kunna prova med spacers fram på originalfälgarna.. det är billigare än att svarva om dom som sitter på nu.. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Här berör vi nu ett mkt intressant ämne jag filurat på en längre tid.
När vi räknar fram hjulkosntanterna för våra hjulupphägning så använder vi oss en del kända formler för att få fram korrigeringsfaktorn och sedan ett Hz-tal. Men vi, iaf jag, räknar bara med längder på länkarmar i förhållande till fjäderplacering. Spacear man hjulen tas ingen hänsyn till detta, även om effekten borde bli just som ni säger, hjulkonstanten blir lägre. Vem har svaret? Är alla beräkningar felaktiga och borde man lägga in denna parameter oxå kanske? |
||
Sparade trådar/FAQ Större spårvidd fram än bak? | 1, 2, 3, 4, 5 >> 20 besök senaste veckan (38446 totalt) |