Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Större spårvidd fram än bak?
1, 2, 3, 4, 5   >>
20 besök senaste veckan (38446 totalt)
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Vad får man för betendeförändring om man gör spårvidden lite mindre bak än fram?

Nu pratar vi framhjulsdriven saab..

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Daniel Ekström skrev:
Vad får man för betendeförändring om man gör spårvidden lite mindre bak än fram?

Nu pratar vi framhjulsdriven saab..



En bakhjulsdriven BMW blir iallafall mer överstyrd. Kan tänka mig samma betende på en saab. Eller jag kanske ska skriva mindre understyrd?!

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Anledningen till att jag frågar är att fälgarna jag har nu sitter för långt ut. Dom har ett ET som är 13mm mindre.. resultatet är att däcket tar i skärmkanten bak thumbs down Fram måste jag ha "ut-spacade" fälgar.. för annars kan jag inte ha rätt caster

Men om det nu blir så att den blir mindre understyrd så är det ju inte av ondo i alla fall

ps Ursäkta svengelskan..

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
En bakhjulsdriven BMW blir iallafall mer överstyrd.

Vart det inte fel nu????, eller har jag råkat ut för ett hjärnsläpp?????
Den ände som får mindre spårvid tar mindre av krängningen, allså smalare bak ger ännu mer understyring.
Yttlighetsfallet 2st framhjul och ett bakhjul, då självkart INTE 1,5m brett

_________________
Johan Sjölinder
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Med mindre spårvidd får man mer viktförflyttning vid kurvtagning. Det ger alltså ungefär samma effekt som att styva upp den ändan.

EDIT: eller?

_________________
William Ekström
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ojay skrev:
Med mindre spårvidd får man mer viktförflyttning vid kurvtagning. Det ger alltså ungefär samma effekt som att styva upp den ändan.

EDIT: eller?


Tvärtom.

Fuling reflekterar rätt...vill jag få det till...

Sen är jag lite osäker på om det infinner sig andra bieffekter som kan motverka detta så man upplever det motsatta.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Andreas Lidström skrev:

Tvärtom.
Fuling reflekterar rätt...vill jag få det till...


Hmm jo det blir väl så. Jag snöade fast på att man får mindre viktförflyttning om man har större spårvidd. Men det gäller nog bara för om hela bilen har större spårvidd.

_________________
William Ekström
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag ville ha det till tvärtom först också men efter att vi provat på en 325E30 med 15mm spacer fram och original bak så va det bara att inse att den blev mer överstyrd.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Så ökad spårvidd bak men oförändrad fram på en gammal BMW skulle minska understyrningen?

EDIT: Nu rör ni till det för mig.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Det intressanta är hur mkt av krägningen nämnda axel tar upp.
Mer krängare bak eller hårdare fjädrar är alla med på att det ger mer övertyrt/mindre understyrt. Anledningen är att man tar upp mer av krängningsmomentet på denna axel --> mer "vikt" tas upp och belastar däcken hårdare --> att de släpper "tidigare". Enkelt utryckt...

Samma sak med bredare spårvidd. Man tar upp mer av krägningsmomentet bak osv osv.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Lotus Samuel skrev:
Jag ville ha det till tvärtom först också men efter att vi provat på en 325E30 med 15mm spacer fram och original bak så va det bara att inse att den blev mer överstyrd.


Skumt...

Nu är vi inne på dethär med bieffekterna...

Kan det vara så att man "kör runt problemet" och överkör lite sas. Och på detta sätt få denna kännsla? Eller är det ngt annat vi inte tänkt på som spelar in.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Lotus Samuel:
citat:
Jag ville ha det till tvärtom först också men efter att vi provat på en 325E30 med 15mm spacer fram och original bak så va det bara att inse att den blev mer överstyrd.

Testat med exaxkt samma fjädrar, K-fjädrar och däck mm för utom spacer fram????
obs inget påhopp, måste fråga bara för att rensa bort alla tvivel.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Andreas Lidström skrev:
Det intressanta är hur mkt av krägningen nämnda axel tar upp.
Mer krängare bak eller hårdare fjädrar är alla med på att det ger mer övertyrt/mindre understyrt. Anledningen är att man tar upp mer av krängningsmomentet på denna axel --> mer "vikt" tas upp och belastar däcken hårdare --> att de släpper "tidigare". Enkelt utryckt...

Samma sak med bredare spårvidd. Man tar upp mer av krägningsmomentet bak osv osv.


Jo, men samtidigt är det så att den axel där du breddat får en längre hävarm till fjädern iom att du bara "spacat" ut hjulet - vilket rimligtvis leder till lägre total effektiv fjäderkoefficient. Så du får bredare, men också mjukare. Frågan är vilken effekt som är störst, och troligen, eftersom erfarenheten är som den är, är mjukhetseffekten större och du får bättre grepp på den bredare axeln än på den smalare. ??

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



fuling skrev:
Lotus Samuel:
citat:
Jag ville ha det till tvärtom först också men efter att vi provat på en 325E30 med 15mm spacer fram och original bak så va det bara att inse att den blev mer överstyrd.

Testat med exaxkt samma fjädrar, K-fjädrar och däck mm för utom spacer fram????
obs inget påhopp, måste fråga bara för att rensa bort alla tvivel.


Alla inställningar är samma som innan. Vi va bara tvugna att sätta spacer fram för att vi monterat större ok.
Man ändrar väl också cgh och styrgeometrin när man späjsar så det kan väl också spela in?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
MrMarsupilami
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 68



Ju mindre spårvidd bak, desto mer överstyrning. Detta oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven.

Har ni aldrig spelat racingsimulatorer på PC?

_________________
Jens Höstbo
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Man ändrar väl också cgh och styrgeometrin när man späjsar så det kan väl också spela in?
cgh=allså bilens tyngdpunkt åker ej.
Skrubbradien(styrradien) blir därimot större som medför att vägkänslan ökar men det kan slita i ratten vid bromsning om man har olika fäste på framhjulen. Hmm vad som händer med styrgeometrin har jag inget dökoll på så det får någon annan förklara.

citat:
Jo, men samtidigt är det så att den axel där du breddat får en längre hävarm till fjädern iom att du bara "spacat" ut hjulet - vilket rimligtvis leder till lägre total effektiv fjäderkoefficient. Så du får bredare, men också mjukare. Frågan är vilken effekt som är störst, och troligen, eftersom erfarenheten är som den är, är mjukhetseffekten större och du får bättre grepp på den bredare axeln än på den smalare. ??

Japp verkar troligt, som vanligt så kan man förlora på karusellen vinnar man på pariserhjulet Så man måste ha alla mått,vikter mm på bilskrället för att tala om vad som händer och sker.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



fuling skrev:
citat:
Man ändrar väl också cgh och styrgeometrin när man späjsar så det kan väl också spela in?
cgh=allså bilens tyngdpunkt åker ej.


Jag menade inte tyngpunkten. jag har inte kolla på alla förkortingar. Men man ritar ju en linje från centrum av hjulen när man vill veta var krängningcentrumet ligger. Eller?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
oj då.. det blev lite svårare än jag först trodde..

Jag skulle iofs kunna prova med spacers fram på originalfälgarna.. det är billigare än att svarva om dom som sitter på nu..

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Lotus Samuel:
ok du menar rollcentrumet(rc e Rc), den punkt/linje som bilen kränger runt. Vist den åker men mycket lite upp pga ut spacring.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Här berör vi nu ett mkt intressant ämne jag filurat på en längre tid.

När vi räknar fram hjulkosntanterna för våra hjulupphägning så använder vi oss en del kända formler för att få fram korrigeringsfaktorn och sedan ett Hz-tal.

Men vi, iaf jag, räknar bara med längder på länkarmar i förhållande till fjäderplacering. Spacear man hjulen tas ingen hänsyn till detta, även om effekten borde bli just som ni säger, hjulkonstanten blir lägre.

Vem har svaret? Är alla beräkningar felaktiga och borde man lägga in denna parameter oxå kanske?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

nu vart det fel

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Sparade trådar/FAQ
Större spårvidd fram än bak?
1, 2, 3, 4, 5   >>
20 besök senaste veckan (38446 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande