| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svetsbar primer/grundfärg
|
36 besök senaste veckan (11890 totalt) |
|
Hejsan Jag håller på att styva upp lite infästningar till bakvagnen på min bil. Eftersom jag förstärker en befintlig balk vill jag ha rostskydd där det blir dubbla plåtar. Frågan är vad för svetsbar grundfärg/primer det finns att få tag på samt gärna era erfarenheter. Kallgalv kanske är ett alternativ? _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99
|
||||
|
En fråga poppar upp i min skalle: Vad menas med svetsbar primer egentligen? Att man kan lacka plåtarna först och sen svetsa ihop dem?
Kan man inte bara sticka in ett sprutmunstycke i hålen på balkarna efter att man svetsat? ska själv börja med sånt här snart, så det är därför jag blev nyfiken... |
||||
|
Re:
Vill kunna lägga på någon form av rostskydd/primer/grundfärg innan jag lägger plåtarna dubbla. Känns bättre än att ha ytorna råa helt enkelt. Tanken är att efteråt rost skydda som du säger med sprutmunstycke.... _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99
|
||||
|
Tack för svaren
googlade lite och hittade följande länkar med info om Volvos primer: http://begla.se/blog/comments.php?y= http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/ Verkar vara bra, ska inte lacka över den så den lär nog funka fint... _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99
|
||||
|
_________________ Johan Christensson |
||||
|
Re:
Perfekt Efter lite mer googlande tyckte jag 3M Svetsprimer verkade vara det bästa (på sprayburk) Ringde och hörde med UCo och de hade sån hemma för ca:190:- tackar
_________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99
|
||||
|
Ett litet test från Svenska Volvo 7/900-klubben:
En plåtren bit målades i ändarna med Volvos svetsprimer och fick sedan hänga utomhus i 18 månader. Oskyddade delen är som synes rätt rostig, men primern ser fortfarande finfin ut.
Primern borttorkad med thinner. |
||||
|
Re:
_________________ Johan Christensson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
36 besök senaste veckan (11890 totalt) |