Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Legacy 2.2gx 1993
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (19483 totalt)
victorbergman
Sigtuna
Här sen Apr 2005
Inlägg: 104


Trådstartare
Nu har det blivit dags att visa upp bygget här!

Bilen är en Subaru Legacy 2.2gx Automat 1993, kanske bland dom bättre bilarna man kan bygga race bil av? är dessutom en kanon snygg kaross modell.

Som tur är kommer det mesta göras till det bättre. Har inte bråttom! isåkat 09/10 kändes bra när jag började men börjar nu kännas ganska nära. Har mycket annat att tänka på.

Så här såg bilen ut vid inköp



Följande mods blir det i nuläget


Emerald k3 motorstyrning

2,5L EJ25 Impreza STI block
Smidd STI vevaxel
ACL Race lager
Eagle H-profil stakar
Smidda CP kolvar designade av crawford performance
Stål topplockspackningar
ARP bultar
2,0L Impreza WRX toppar, maxportade
omgjorda förbränningsrum
Jun Ventiler
Jun Ventilfjädrar
WRC extraktor grenrör, "Equal length headers"
special byggda fuelrails och stålomspunna slangar
Aeromotive typ BTR
820cc helix spridare
46mm wastegate
3" dp
lättade remskivor
omvänt STI insug med 80mm spjäll
kastat ac pump & satt generator på ac pumpens plats
50mm Tial dumpventil
Front monterad Alu IC
30x10cm front oljekyl

Lättat exedy skelett svänghjul
2-skivig exedy sinter koppling
STI kopplingscyliner
STI Slavcylinder

5vxl Sellholm dogbox rakskuret 1-2-3-4-5
Sellholm lamell fram diff
Sellholm Lamell mitt diff

STI R180 bakdiff


Framvagn, bakvagn, styrväxel, hjulupphängningar krängningshämmare m.m från Impreza WRX STI -04
ÖHLINS Road & Track fjäderben

8,5x17" BBS Motorsport Challenge fälgar
255/40R17 Yokohama R-däck runt om

STI 2kolvs brembo ok med ventilerade skivor bak 316x20 mm
STI 4kolvs brembo ok med ventilerade skivor fram 326x30 mm
Sellholm hydralisk handbroms med vertikalt stående spak och P-lås
Tilton bromsreducerings ventil med spak
Sellholm fördelnings ventil
STI huvudbromscylinder och STI bromsservo


Skalstolar
5-punktsbälten
mocka ratt
Snap off
Flockad instrument bräda
60mm laddtrycksmätare
STI pedalställ
optima batteri
Rensad från asfaltsmatta


Nästa på listan är:
Fullbur
AIM dash data logger
Nytt elsystem
Nån lämplig turbo
Popnitade JDM breddare


Motorn bänkades till 419whp 520nm, 1,4bar 98oktan i annan bil och med andra kring varor

Just nu ser bilen ut så här






Den tegelröda färgen på motorn var AP ful så det kommer bli svart krymplack



Öhlinarna som ska iväg på renovering innan dom monteras



/ V

_________________
Victor Bergman
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 513



Lutar åt ett vettigt bygge, håll oss uppdaterade

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Kul med Legacy.
Med tanke på hur de gick som Rallyjärn så är detta bygge helt rätt.
Riktig mycket gjort åt den redan dessutom.

Men lite bred
Breddare eller andra fälgar?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



thumbs up

har samma mål , med enklare planer, och känner ändå att tiden blir knapp!
Kommer att hålla koll på denna tråd!

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
victorbergman
Sigtuna
Här sen Apr 2005
Inlägg: 104


Trådstartare
Lillen skrev:
Kul med Legacy.
Med tanke på hur de gick som Rallyjärn så är detta bygge helt rätt.
Riktig mycket gjort åt den redan dessutom.

Men lite bred
Breddare eller andra fälgar?


Ja de ska nog bli roligt de här =)

Det kommer komma på popnitade JDM stil breddare från RP glasfiber som ser ut typ såhär

_________________
Victor Bergman
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Nej nej, inga breddare. En Legacy ska se ut så här, fast utan dom gula lamporna:



thumbs up

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
victorbergman
Sigtuna
Här sen Apr 2005
Inlägg: 104


Trådstartare
Nån som har en fin liten skiss på hur man ska montera Handbromsen, bromsreduceringen och fördelningsventilen utan av bromsreduceringen stryper handbromsen?

_________________
Victor Bergman
Citera
victorbergman
Sigtuna
Här sen Apr 2005
Inlägg: 104


Trådstartare
Har kommer lite pryl samt byggbilder

Framvagn


Bakvagn


ombyggt insug med 80mm själl, kommer monteras åt fel håll på motorn alltså "framåt" för att få kortare tryckrör


skarven från legacy rattstång till STI styrväxel


Kopplingen


Byebye taklucka




Extra drevsats och dogringar till lådan


påbörjad glasblästring


Här sitter främre delen av STI framvagnen fast


tillverkade egna bultar till bakre delen av framvagnen drog dom rakt igenom balk och golv

näst intill omöjliga att se innifrån

underifrån



Uppkapat för front intercooler





reservhjulsbaljan fick ryka för att få plats med STI kränghämmarn

_________________
Victor Bergman
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



VictORRR skrev:
Nån som har en fin liten skiss på hur man ska montera Handbromsen, bromsreduceringen och fördelningsventilen utan av bromsreduceringen stryper handbromsen?


Hur har du tänkt med cylindrar. blir svårt att montera ventilen om du inte har en cylinder för fram oken och en för bak oken.

om du ska ha en cylinder för fram och en för bak så ska ju reduceringen sitta innan ventilen tycker jag.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
victorbergman
Sigtuna
Här sen Apr 2005
Inlägg: 104


Trådstartare
Babbe skrev:
VictORRR skrev:
Nån som har en fin liten skiss på hur man ska montera Handbromsen, bromsreduceringen och fördelningsventilen utan av bromsreduceringen stryper handbromsen?


Hur har du tänkt med cylindrar. blir svårt att montera ventilen om du inte har en cylinder för fram oken och en för bak oken.

om du ska ha en cylinder för fram och en för bak så ska ju reduceringen sitta innan ventilen tycker jag.


jag kommer köpa dubbla cylindrar

_________________
Victor Bergman
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Kul med lite fler vassa Legacy'n som kan skrämma småsubbor
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



VictORRR skrev:
Babbe skrev:
VictORRR skrev:
Nån som har en fin liten skiss på hur man ska montera Handbromsen, bromsreduceringen och fördelningsventilen utan av bromsreduceringen stryper handbromsen?


Hur har du tänkt med cylindrar. blir svårt att montera ventilen om du inte har en cylinder för fram oken och en för bak oken.

om du ska ha en cylinder för fram och en för bak så ska ju reduceringen sitta innan ventilen tycker jag.


jag kommer köpa dubbla cylindrar




Så skulle jag kopplat då. Om du nu ska ha ventil och allt, borde det inte vara lättare att sätta i en bromsvåg?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
victorbergman
Sigtuna
Här sen Apr 2005
Inlägg: 104


Trådstartare
Babbe skrev:


borde det inte vara lättare att sätta i en bromsvåg?

Jo det hade de säkert, är inte så hajj just på bromssystem, men det blir nog nån vettig lösning i slutändan. blir det till nån fördel att ha både bromsvåg och bromsreducering?

_________________
Victor Bergman
Citera
victorbergman
Sigtuna
Här sen Apr 2005
Inlägg: 104


Trådstartare
Kommer nog köra både bromsvåg och bromsreducering, för att enkelt kunna ställa med reduceringen under färd istället för att labba med vågen under färd. men sträva efter att köra med reduceringen helt öppen, och vägen korrekt inställd! SMART!?

_________________
Victor Bergman
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204



häftigt bygge! hur passar sti grejorna i original legacy kaross?

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
victorbergman
Sigtuna
Här sen Apr 2005
Inlägg: 104


Trådstartare
x6rs skrev:
häftigt bygge! hur passar sti grejorna i original legacy kaross?


Nästan oförskämt bra, men mycket småpill som måste moddas. kan förklara mer utförligt om det skulle vara intressant

_________________
Victor Bergman
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204



jo det vore kul:) sen hur mycket stryk tål original grejorna? bygger själv med legacy grejor:) kommer bli en sleeper utan dess like det där!

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
victorbergman
Sigtuna
Här sen Apr 2005
Inlägg: 104


Trådstartare
Lite updates,

Bromsbox bromsvåg sellholm style, anpassade bromscylindrar för fram och bak ok, min lamell mittdiff ska tydligen palla olik bromsverkan


Lite broms detaljer som förhoppningsvis ska få stopp på bifan =)


rengjorda öhlinare


Bra support och sjysst pris är värt en dekal


optima batteri från polarns båt borde funka ett tag


Kylarligan


Jocke var sugen att testa 2mm flock, min bräda låg närmast




Parken, 740in lättåtkomlig och race ready

_________________
Victor Bergman
Citera
victorbergman
Sigtuna
Här sen Apr 2005
Inlägg: 104


Trådstartare
såhär blev brädan


fick kapa o borra lite i bromsboxen


PORR


lät tillverka en jävla pryl för att få bromspedalen och uniball-killen på bromsvågen att lira tillsammans



_________________
Victor Bergman
Citera
Dennis Laursen
Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 12



Blir ju kanon det där, måste nog försöka ta mig upp på ett studiebesök!

_________________
Dennis Laursen
BMW 325
Citera
victorbergman
Sigtuna
Här sen Apr 2005
Inlägg: 104


Trådstartare
Dennis Laursen skrev:
Blir ju kanon det där, måste nog försöka ta mig upp på ett studiebesök!


japp! klart som fan du måste

_________________
Victor Bergman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Legacy 2.2gx 1993
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (19483 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande