| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Olika märken på r-däck, vilka fram vs bak?
|
3291 besök totalt |
|
Olika märken på r-däck, vilka fram vs bak?
För att försöka hålla nere däckbudgeten lite har jag kommit över lite begagnade r-däck. Så nu så kommer jag att köra 2st Yokohama A048 och 2st Dunlop Direzza 02G H1. Vilka bör jag köra fram respektive bak? Jag borde ju ha dom som är lättast att få temp i bak tycker jag... -Framhjulsdriven framtung bil ~280hk -Camber ca -3,5 runt om -Samtliga däck är 225/45/16 _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||||||
|
Re: olika märken på r-däck, vilka fram vs bak?
Ja det verkar vettigt... _________________ Martin Öberg
|
||||||
|
Re: olika märken på r-däck, vilka fram vs bak?
Är vettigast. Hade Yokohama A032 Soft fram och Supersoft bak på min bil förut. Tanken var att snabbare få upp däckstemperaturen. 950kg bil med 185/60 -13 vid det tillfället. Testade även att sätta de mjukare däcken fram och bilen hade sjukt dåligt grepp i bakvagnen innan man hade fått nån temp i bakdäcken. Vettigast att göra på det sättet då de mjukare däcken lättare överhettar som framdäck dessutom. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Re:
A048 finns i fyra olika gummiblandningar (Hard är inte en av dem). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Har vi inte klurat fram förr att de mest konsekventa är att ha samma på en sidorna och inte per axel.
Anledningen är att greppsbalansen (Ö/U) då blir samma hela tiden oavsett hur grepet kommer med värmen. Att det bromsar lite snett och sliter lite diff är ju nåt man får leva med. Men däcken kan ju vara så lika i beteende att det inte märks också. Att ha understyrt kallt och överstyrt varmt (eller tvärtom och lite varierande däremellan) skulle jag bli lite störd av. Kör man "point-n-shoot" så är ju broms&acc mycket viktigare än kurvbalans, men detta är ju en bil med ryktbart chassi, iaf original
|
||||||
|
M står det visst på A048orna.
Niklas ja det är ju oxå en teori, men nu är dom ju redan påkrängda, och A048 har ju rotationsriktning. Sen vågar jag nog inte riktigt pga diffen heller. Kan ju bli läskiga fenomen vid inbromsning med
_________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||||||
|
Jag skulle nog hellre ha dom fram respektive bak, inte hö/vä. Däck kan ju få upp temperaturen olika fort beroende på axel även om du har samma märke runt om. Så det är väl bara göra som vanligt och hålla sig i skinnet tills däcken fått upp värmen ..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Re:
Rotationen behöver du nog bara bry dig om när det regnar. Tycker det överdrivs väldigt mycket med balansen mm. Har kört många gånger med 2,3 och 4 olika däck på bilen. Av olika märken, snurrande på "fel" håll och olika hårdhet. Efter 100 meter vet man hur bilen är och kör efter det. _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
Re:
Lite o.T. men finns alla fyra blandningar o få tag i på alla storlekar? För ofta så är vad som tillverkas och vad som finns o köpa (via normala vägar iaf) inte alls samma. Det man kan få tag i brukar vara mera knapert från de flesta däcksmärkena vad jag upplevt. Fast olika däcksfabrikat verkar ha extremt olika syn på lagerhållning och distribution av r-däck. _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Nej (lista). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
![]() |
Däck för banåka
Olika märken på r-däck, vilka fram vs bak?
|
3291 besök totalt |

