Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Fabia RSI 2007
3078 besök totalt
RSI
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Här är lite info om min bil

Det är som sagt en Skoda Fabia RS Diesel som jag har byggt om lite. Köpte bilen ny 2007 och började styla bilen och hade med den på Elmia mässan 2008 och vann "Bästa lack".

Körde på diverse konrace mm runt omkring här i Göteborg och tyckte att bilen hade lite potential

Första trimmet jag hade i var endast chip, avgas, race kat och FMIC och fick då ut en effekt på 190hk/435Nm med ett laddtryck på 1,9bar (orginal 1,4Bar) körde väll ett år på det och rasade turbon..

Tyckte väl att det var dumt att lägga i samma turbo så det blev en hybrid turbo som klarar av lite mer
Så nu är det 240Hk och 500Nm!!

Vet att bilen inte är en optimal banracer bil men det är jäkligt skoj att köra den!!!

Chassit har modifierats på följande vis,

D2 Coilovers version 2
Stumma bussningar i framvagnen
Övre fjäderbensstag fram och bak

Lite övrigt,

Sparco stolar (kopior)
4 punkts bälte




_________________
Andreas Hall

Skoda Fabia RSI
240hk/500Nm
Citera
morbidio
Skåne
Här sen Sep 2006
Inlägg: 354



Läcker bil! thumbs up

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Kul med en RS här, denna har man ju sett i stan några gånger.
Trevliga bilar med bra krut i maskinen redan vid små förändringar, det borde ju vara ett jäkla klipp i denna motorn.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Provkörde en så vitt jag vet helt original Fabia RS på Kinnekulle för några år sen. Jättekul bil! Men det kändes lite ovant att växla upp så tidigt. Annars var den kanon thumbs up Din måste gå som f****n ju, ujujuj

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371



Kan du berätta mer om turbo före å hybriden efter? kanske t.o.m bilder på hur installationen
ser ut nu?

Hur ser/känns momentkurvan å långvarigheten ut i varvregistret?
Funderar på om man kan "förlänga" tryckkurvan längre upp i varvregistret typ till 4-5000rpm geom att
ha en större trycksida fast inte högre ladd....

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Kim Frederiksen
Skurup
Här sen Feb 2006
Inlägg: 392



Jovani skrev:
om man kan "förlänga" tryckkurvan längre upp i varvregistret typ till 4-5000rpm


Detta kan man mappa seg ut av.. inte bara laddtrycket som måste ändras..

_________________
Kim Frederiksen

Nissan S14a -97 2.2 Mazworx

BMW 325iM Touring <--- Saknat..

Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car...
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Kim Frederiksen skrev:
Jovani skrev:
om man kan "förlänga" tryckkurvan längre upp i varvregistret typ till 4-5000rpm


Detta kan man mappa seg ut av.. inte bara laddtrycket som måste ändras..

Avgassidan är begränsningen i detta fallet. Går inte att få ett högt vridmoment på höga varv med en så här liten turbo tyvärr. trevlig på gatan, men på bana blir det "trist" tyvärr i o m att man inte har någon nytta av ~3000varv och neråt.

//Theo, som kört med en del olika turbos i 1,9 TDI.

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Vet att det finns en rätt vass Fabia RS här på forumet. Han var med och körde på Sviestad med OSC/GTI klubben förra året. Den gick riktigt fint den kärran. Grattis till den udda kul bil

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Fabia RSI 2007
3078 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande