Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dimensionering av slang till elektrisk styrservo?
3 besök senaste veckan (1850 totalt)
j.alvin
Göteborg
Här sen Dec 2005

Trådstartare

Har monterat en elektrisk styrservo i bagagen på bilen och undrar om det finns någon mer här som kör med elektrisk styrservo och isåfall vad för dimensioner han/hon valt på slangarna, matning/retur?

Jag vet inte alls vad denna bil hade för dimensioner orginal (servot kommer från en volvo v50), men jag har nu monterat rör med en inner diameter på ca 8mm både på matning/retur.

orginal hade min bil ca 6.5-7mm från den mekaniska pumpen till styrväxeln, returen något större.

Någon som vet vad man bör välja för dimensioner för att pumpen ska fungera utan problem med tryckstötar/övertryck eller för att få bra respons?

och så undrar jag, med den elektriska pumpen kan man väl köra med vanliga hydraulslangar, inga special som det sitter orginal med mekaniskt styrservo.

tack på förhand/ jocke

Göteborg
Här sen Jun 2004

Har gamla minnen av en bagagemonterad servopump i en RC-bil för längesedan som blev luftad och fylld till någonstans mellan max och min markeringarna började "söla" ut en massa servo-olja i bagaget.

Är jag helt ute och cyklar nu eller blir oljan mycket större i volym när den blir varm och orsakar detta fenomen ? Det blir ju ganska mycket mer volym i systemet av sånhär montering ?

//oscar

Volvo 242DL ( snart 242 T6 )
Nissan Sunny Gti-R
Honda CBR954RR
Citera
j.alvin
Göteborg
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Mer volym men absolut inte varmare borde bli svalare då rören som går genom kupen fram och tillbaks och transporterar oljan fungerar som kylare.

Göteborg
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Det är konstigt att ingen kan svar på vad för dimension på slangar som vore lämplig.

Jag har frågat på flera håll utan att få något svar överhuvudtaget, ändå finns det massor av racebilar, rallycross, streetrace och olika hembyggen som använder sig av det.

Västerås
Här sen Sep 2004

Inget direkt svar på din fråga. Men 99% av de servoslangar vi fixar på jobbet är 3/8" (10mm), men då är det oftast "vanliga" bilar

j.alvin
Göteborg
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Är det till elektrisk styrservo eller vanlig mekanisk?

Vad jag menar är att jag vet att vissa stcc bilar lisom porsche cupbilar,rallycross etc kör med elktriskstyrservo. Och de har säkert placerat den i skuffen för viktfördelningens skull och någon här på forumet borde ju äga,har ägt, meckat eller veta något om en sådan "räserbil".

Annars får jag väl chansa med mina 8mm rör/slangar och bara köra på det och se om det fungerar.

Göteborg
Här sen Mar 2003

Tjenare Jocke!

Jag har ringt min kontakt några gånger, men han verkar inte vilja prata med mig...
Fortsätter jaga!

Mvh Johan

NS: 38 varv
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Samson skrev:
Tjenare Jocke!

Jag har ringt min kontakt några gånger, men han verkar inte vilja prata med mig...
Fortsätter jaga!

Mvh Johan

Skall jag sparka på han?

BMW 330i -05
Citera
j.alvin
Göteborg
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Tack johan!

Göteborg
Här sen Mar 2003

Re:

MaZ skrev:
Samson skrev:
Tjenare Jocke!

Fortsätter jaga!

Mvh Johan

Skall jag sparka på han?

He he, ja, gör det!

NS: 38 varv
Citera
Skruva banåkabil
3 besök senaste veckan (1850 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande