| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Barometertryck/lambda
|
1037 besök totalt |
|
Barometertryck/lambda
Håller på o fintunar min rejs-puffra (R1 hojmotor/motec sprut) Nån som vet hur mycket högtryck som förra lördagen ca 1020 hpc-----> 997 hpc som i går påvärkar lambdan ? Är det rimligt att det kan ändras från ca 0,91->0.87 ? _________________ Michael Öhrström |
||||
|
Re:
Grundinställningen ska normalt vara denna. FUEL -> MAP compensation table 0 kpa = -100 100 kpa = 0 200 kpa = 100 300 kpa = 200 Annars ändrar inte Motec bränslet beroende på lufttryck och så där lite skillnad gör nog en del på lambdan. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Får inte ihop de.........
Kollade lite loggar min baro sensor värkar o pendla mellan 103,3---->107,2 nu står den på 105,0. Har jag fel sensor ? känns som att det inte blir mycket till comp med "din " tabell ? _________________ Michael Öhrström |
||||
|
Den kompenseringen är enligt Motecs rekomendation och det är rätt så stor kompensering. Vid 1 bars tryckökning så ökar den bränslet med 100%.
Alltså vid atmosfärstryck 1bar så är det 0% kompensering men vid 105kpa så har den ökat bränslet med 5%. Har du kollat med en barometer samtidigt som du ser vad trycket är i sprutet? om sprutet visar kring 100kpa så har du rätt sensor om du befinner dig kring havsnivån. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Re:
Det var ju 2,3kpa skillnad på lufttrycket och 2,3% skillnad i bränslemappen borde väl kunna ge dom lambdafallen. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Barometertryck/lambda
|
1037 besök totalt |