Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Luftning av elektrisk servopump?
4 besök senaste veckan (1820 totalt)
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Har precis kopplat in elpump på bilen men får den inte att lira riktigt. Pumpen surrar och får ström men jag får en känsla av att den inte vill suga i sig servooljan och pumpa runt den. Någon som har några bra tips? Ska man behöva lufta på något vis? Är inte helt 100% på att slangarna är kopplade rätt heller. Min spontana teori var att den mindre anslutningen på pumpen borde gå till den mindre anslutningen på styrväxeln. Rätt eller fel?

Servopumpen är från en volvo 4xx diesel och styrväxeln är från en bmw e36.

Kalix
Här sen Nov 2002

om du rattar fram och tillbaka med servon igång så ska den lufta ur sig själv.

Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Niklas Sandström skrev:
om du rattar fram och tillbaka med servon igång så ska den lufta ur sig själv.

Hmm, visst är det så illa!?

Undrar då vad som kan knasa!?

Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Löst!

Hade placerat pumpen liggande med påfyllningen uppåt och det gillade den visst inte
Krävdes att pumpen stod upp med behållaren ovanför sig när det skulle luftas.

Så nu är det fixat, nästa problem blev att laddregulatorerna säger upp sig istället

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Re:

M3Jonas skrev:
Löst!

Hade placerat pumpen liggande med påfyllningen uppåt och det gillade den visst inte

Så nu är det fixat, nästa problem blev att laddregulatorerna säger upp sig istället

Tack, där besparade du mig samma misstag, var sugen på att lägga pumpen ner och istället fylla en extra behållare över den andra för att den skulle fylla upp. thumbs up

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Karlsson skrev:
M3Jonas skrev:
Löst!

Tack, där besparade du mig samma misstag, var sugen på att lägga pumpen ner och istället fylla en extra behållare över den andra för att den skulle fylla upp. thumbs up

Så har jag nu. Men problemet var nog att pumpen är så tät så när man fyller på olja via den andra behålalren så blir det luftficka i pumpens behållare. Man skulle mao behöva ha en luftnippel på behållaren. Gärna med an slang på som går upp en bit så att man kan få ut luften ur behållaren.

Karlstad
Här sen Apr 2003

Lyfter gammal tråd.

När man ska dra nya slangar/rör till sin elektriska servopump, har det då någon betydelse ifall det blir någon högpunkt i systemet längs vägen? Klarar oljan av att trycka iväg luften ur högpunkterna?

Pumpen som skall användas är från en Astra -99 och ska sitta i min Nissan 200sx.

4 besök senaste veckan (1820 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande