Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo / Ferrari Scaglietti
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (13725 totalt)
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Så var det då äntligen dax, monstret kröp upp ur sin mörka håla, och hon var hungrig. Far och jag, som numer är vita som engelska kolgruvearbetare, kisade ovant mot solen, vi har varit i garaget länge nu... men äntligen så börjar vi skönja slutet på allt arbete med projektet: Ferrari/Scaglietti kaross med Alfa 75 TS hjärta.
Snart är det dax för SFRo2 bes. hoppas den går igenom, provkörningen gav mersmak
Har hon inte kurvorna på rätt ställe?


_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



ojoj underbar bil.
vill gärna ser mera bilder och info

_________________
Philipp Klement
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Det DÄR var en vacker skapelse

...vart får man tag på en sån kaross?

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Sååå läckra former... Lycka till på besiktningen!

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Mycket snygg thumbs up det enda som fattas är ett par ekerfälgar som pricken över i thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



Vackert thumbs up Håller med Bäck , ekerfäljar thumbs up

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



Stiligt värre
Karossen är från Pagano antar jag? Han höll på att jobba om den i fronten, är det här den nya? Jag tycker den ser lite annorlunda ut mot vad jag minns.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Ja jäklar vad läckert! Vill se meeeeeer!

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
xl15
Staffanstorp
Här sen Maj 2006
Inlägg: 50



Kul att du lagt upp en tråd.
Det blev alltså ingen SFRo2 i helgen, synd. Men jag måste verkligen ligga i om jag ska ut före er
Hon blev riktigt snygg på bild också!

_________________
Rikard Larsson
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Väldigt läcker bil! Lite av ett drömbygge om man skulle få tid och råd i framtiden.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Karossen är från Pagano antar jag?
Nix, vare sig Pagano eller ockelbo utan Uno Skoogs egen avgjutning. Alla Scaglietti karosserna var ju iofs. ganska lika.

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



Är det Unos bil du byggt färdigt? Han höll på med en när han gick bort som såldes vidare av dödsboet.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



2fast4u skrev:
Är det Unos bil du byggt färdigt? Han höll på med en när han gick bort som såldes vidare av dödsboet.


Är ganska säker på att detta är den bil uno höll på att bygga vid sin bortgång ska
vara avgjuten av en Ferrari 750 Monza från 1954

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



Unos barnbarn som sålde bilen hävdade att det var en avgjutning av 750Monza, men det är fel. Dels sa Uno själv (det var han som gjöt upp karossen jag utgått ifrån, han gick bort ett par veckor efter jag hämtat min kaross) att det var 500 Mondial han gjutit av, dels ser 750 Monza 54 helt annorlunda ut. 500 Mondial Scaglietti (dom första byggdes av Pininfarina och såg lite annorlunda ut) är det som är avgjutet. Tittar man på bilder på originalbilar så kommer man upptäcka att dom varierar i utseende en hel del handbyggda som dom är. Formarna som Uno hade gjorde han en modifiering på och byggde upp bakskärmarna så dom blev lite svulstigare med inspiration i 500TR som kom några år senare, Mondialen är lite slankare i bak. Detta enligt vad Uno sa till mig i alla fall.


750 Monza 54 på bilden

Sen är det i och för sig inte helt omöjligt att Ferrari skruvade ihop en Monza med Mondialkarross, det finns många såna exempel i deras historia där ett chassie har karosserats med en tillgänglig kaross som skulle varit till nåt annat.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Mozzarella
08 southside
Här sen Jan 2009
Inlägg: 141



En stark kandidat till Club Alfa Romeos ombyggnadspris 2009.

om det finns en himmel så ler nog Skoog nu.

_________________
Tony Jonsson
Har 63 cylindrar sist jag räknade...
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677



Kul att ni har fått rätt på den
Lycka till på besiktningen
När det e klart så e det väl dax o hinka i en turbo

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Turbo, my ass. Många cylindrar, högt komp samt förknasare. Och Borranifälgar. Stilig vagn.

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Orazios
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Det är helt korrekt att denna bil är den som Uno Skoog började bygga åt sig själv och jag köpte den av dödsboet. Då trodde jag att den var betydligt mer färdigbyggd än den visade sig vara så det har tagit några år. Del av tiden gick åt att montera in kolfiber- och titandelar i mitt eget hjärta men det har även varit ett antal modifieringar som krävts på chassiet. Utan sonen Ulfs (CommodoreA) hjälp så hade jag säkert haft ytterligare år kvar.
Kul att det finns fler av Uno's skapelse vid liv och jag ser fram mot att jämföra specar på våra bilar. T ex har jag skippat Unos Alfettamotor och satt dit en 2,0 TS vilket jag tror ytterligare förhöjer underhållningsvärdet. Däremot blir det helt säkert ingen turbo - uppstår behov av ytterligare flås så får det väl bli en volumetrisk kompressor! Bilen är ännu inte vägd men jag gissar att jag har vikt/hkr som motsvarar mer än 350 hkr i en modern "sportbil" med Bosestereo, elstolar, air condition, vindruta, tak, stoppade säten, klädda innerdörrar och annat totalt onödigt tjafs.
Ekerfälgar har jag självfallet funderat på. Är dock inte helt på det klara med om man kan få dom med pressdjup så de ryms i hjulhusen. Just nu är det godkända besiktningar som gäller, se'n kan det bli lite mer kryddor efterhand.

_________________
Bo Hellström

Uomini pazzi hanno giocattoli pazzi!
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



www.pagano.se saluför ett kit som är baserat på Unos kaross. Osäker på om han gjort egna formar från en kaross eller om han handlade Unos formar. Hursomhelst så är det Unos kaross som är basen i Paganos. Har man glott på den tillräckligt länge så känner man igen vissa ställen där den är osymmetrisk och lite andra skavanker.

Mycket svammel, till saken: Jan på Pagano har fixat en hel del rara tillbehör såsom täcklock till strålkastarna och lite annat godis, fast det hade du kanske redan koll på.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Orazios
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Citat:
Jan på Pagano har fixat en hel del rara tillbehör såsom täcklock till strålkastarna och lite annat godis, fast det hade du kanske redan koll på.


Jaja män, jag har haft flera kontakter med Janne Warg. Bl a har han satt upp mitt/unos chassie i sin ramgigg och flyttat styrväxeln till den plats den borde haft från början. Täckglas till strålkastarna hade han sålt slut när jag senast hade kontakt. Eftersom SBP knappast kommer att fälla bilen därför att den saknar täckglas ligger dom inte högst på prioritetslistan - men dom är listade liksom ekerhjul.
Janne har bl a modifierat cockpitutrymmet på Pagano så man sitter inte fullt så hopvikt som i min bil där man har knäna väldigt nära hakan men vad gör det när man har kul? I Paganon används den längre delen av de två kardanstängerna medan Uno använt den korta så man får motorn lite mer inpå sig vilket naturligtvis är trivsamt.
Jo, jag tycker att det är svårt att hitta två Scagliettikarrosser som är identiska och jag har nästan slutat att gissa om de sitter på en Monza eller en Mondial. Eftersom jag inte fått kläm på hur man laddar upp bilder så får iag visa några varianter när datorn och jag blivit mer sams. Kanske jag bara behöver reducera upplösningen.

_________________
Bo Hellström

Uomini pazzi hanno giocattoli pazzi!
Citera
freiman
tibro
Här sen Apr 2007
Inlägg: 113



ojojoj, tror jag blev kär ..(i bilen..)

_________________
johan freiman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo / Ferrari Scaglietti
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (13725 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande