Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dunlop Toe-in mätare
1, 2   >>
10191 besök totalt
Aje
Borås
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Dunlop Toe-in mätare

Söker efter Dunlop AGo/40 optisk Toe in mätare.

Kolla länk för bild
http://www.dunlopge.co.uk/proimg/sm11702392451.jpg

Någon som kan ha tips på vart i Sverige man hittar en sådan? Beg eller ny.

undrar Anders
0708-166161

HorsePower is my Hobby
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Du har ingen större bild på den så man fattar hur den funkar? Nyfiken

Horda
Här sen Nov 2002

http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ProductDetail.asp?cls=MSPORT&am . . . .

Testade en sån på radicalen en gång. Men det va otroligt känsligt för om fälgen va lite skev. Fast det är ju dom mesta enkla grejer.

Finns en lite dyrare fast bättre där man se om ratten är rak också eftersom man mäter mot bakhjulen också. http://www.litealign.com/

Borås
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Dunlop Toe-in mätare

@ Magnus:

Kalibrering:
Du ställer en "bock" mot en av fälgarna.
Justerar in höjd (mitten på fälgen) och bredd mha de små vinklade armarna du ser sitter på alu-hållarna.
Överför detta mått till den andra bocken.
Sedan ställer du dom så att armarna är helt ihop/ligger an (ungefär som du ser på bilden) för att kalibrera.
För att läsa av så tittar du i den svarta tubliknade delen på den högra bocken där ett "hårkors" och avläsningspil avspeglar sig i den vänstra bockens spegel.
Längst fram på den högre bocken finns en justerbar visare och skala.
Vid kalibrering skall pilen vara mitt för hårkorset och visaren peka på 0°. Annars justeras bara skalan till noll.

Klart för mätning.
Ställ bockarna så att de vinklade armarna ligger an mot respektive fälg och titta ner i tuben.
Vrid på visaren så att pilen kommer mitt för hårkorset och läs av på skalan.
Ställ in fälgens tumstorlek mha cirkelskivan som sitter på den högra bocken och värdet kan sedan enkelt läsas av i millimeter respektive tum.
Färdigt!

Är man van tar det tar bara någon minut att kalibrera och läsa av toe och det funkar lika bra på bak- som framaxel.

Jag har jobbat med dessa Dunlopmätare i många år men har nu dessvärre blivit av med dom och söker därför nya (eller beg).
Finns ifs att importera men försöker först att få tag på här hemma.
Borde ju finnas några att få tag på med tanke på att nästan alla verkstäder idag använder laser.

Här finns en brochyr:
http://www.dunlopge.co.uk/proimg/1170240038.pdf

HorsePower is my Hobby
Citera
Aje
Borås
Här sen Sep 2005

Trådstartare
LiteAlign

@ Samuel:

Skall jag använda en LiteAlign 450 så måste jag demontera mina skärmar för att överhuvudtaget få på utrustningen.
Men den är säkert väldigt bra. Tack för tipset.

HorsePower is my Hobby
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Re: LiteAlign

Aje skrev:
@ Samuel:

Skall jag använda en LiteAlign 450 så måste jag demontera mina skärmar för att överhuvudtaget få på utrustningen.
Men den är säkert väldigt bra. Tack för tipset.

Har inte provat litealign själv. vet egentligen inte om den är så mycket bättre. Sökte själv utrustning för ett tag sen och valde mellan dessa 2.

Drömmer dock om en sånhär. http://www.carpart.se/verkstadutrustning/c900.htm
tyvärr svårt att räkna hem när man håller på på hobbybasis.

Lidköping
Här sen Nov 2002

Jag lånade den här enkla saken av en kompis för någon vecka sedan, vilken också lär vara känslig för skeva fälgar... Inget jag tänkte på... Bilen gick bra efteråt iallafall, så såpass skeva var nog inte mina fälgar.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Re:

Nils Classon skrev:
Jag lånade den här enkla saken av en kompis för någon vecka sedan, vilken också lär vara känslig för skeva fälgar... Inget jag tänkte på... Bilen gick bra efteråt iallafall, så såpass skeva var nog inte mina fälgar.

Har en likadan, om man märker fälgen där man mäter och sedan rullar bilen ett halftvarv och sedan mäter på samma punkt så spelar det ingen roll om fälgen är skev.

www.modsport.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Re:

Kimmen skrev:
Har en likadan + bla bla

Jag med och samma erfarenhet. Billigare lösning svår att hitta och funkar gör det. thumbs up

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Manny
Hässleholm
Här sen Mar 2004

Så här gör jag:

SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004

Re:

Manny skrev:
Så här gör jag:

Hur gör du för att hitta mittpunkten på bilen, eller ställer du enbart 0 toe? Skall man ställa något annat än 0 toe, behöver man ju veta mittpunkt eller ha referenspunkter från sidorna.

I min biltråd har jag lite bilder på hur jag gör när jag justerar. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=55109&start=21

Lägger först laserpassen på bakhjulen för att få referenspunkter, som jag ritar på väggen (på målartejp). Då vet jag var sidorna är. Sedan kan man justera toe out eller in och få samma toe både på höger och vänster sida. Funkar bra för mig iallafall.

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Re:

SixPs skrev:
Hur gör du för att hitta mittpunkten på bilen, eller ställer du enbart 0 toe? Skall man ställa något annat än 0 toe, behöver man ju veta mittpunkt eller ha referenspunkter från sidorna.

njae... Om vi pratar framvagn så... råkar du ställa 2 mm toe på ena sidan och noll på andra blir det ju 1 mm på båda (alltså 2 mm overall) men ratten lite sned. jag mäter bara overall toe när jag "garagejuterar". Sen bör man ju givetvis kanske utgå från en bil som är uppsatt i en fyrhjulsrigg men skall man bara justera 1 grad hit eller dit så är detta inget större problem tycker jag iaf eller när man känner att man hittat rätt känsla så går man till fyrhjulsinställning och ställer in allt efter de vinklar man kommit fram till så man har exakta inställningar vilket är svårt/omöjligt att få hemma på garagegolvet eller i depån. Ställer man på vanlig mark mm så blir det ju nästan alltid lite avvikelser.

oftast är det ju toe fram man vill labba lite mer med, bak blir som sagt lite marigare.

Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Re:

2fast4u skrev:
Kimmen skrev:
Har en likadan + bla bla

Jag med och samma erfarenhet. Billigare lösning svår att hitta och funkar gör det. thumbs up

Me too
Den jag använder har även en indikatorklocka monterad så man kan mäta skillnaderna enkelt.

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Re:

Libell skrev:
...indikatorklocka monterad ...

Överlever den i den miljön? Vickad i golvet, slag och stötar? Fast monterad klocka känns lite vanskligt, men det kanske funkar om bågen har nåt stödben/bred bas så den inte trillar omkull alltför lätt?

Eller räcker det med att vara lite mer försiktig än vad jag är?

Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Re:

2fast4u skrev:
Libell skrev:

Överlever den i den miljön? Vickad i golvet, slag och stötar? Fast monterad klocka känns lite vanskligt, men det kanske funkar om bågen har nåt stödben/bred bas så den inte trillar omkull alltför lätt?

Påsvetssat skjutmått fungerar väldigt bra. (djupmätningsdelen mot fälgen) Spjuvern gjorde en sådan som jag lånade och jag tyckte den var precis lagom exakt och lättanvänt då man kan låsa den i läge också.

Manny
Hässleholm
Här sen Mar 2004

Re:

SixPs skrev:
Manny skrev:
Så här gör jag:

I min biltråd har jag lite bilder på hur jag gör när jag justerar. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=55109&start=21

Lägger först laserpassen på bakhjulen för att få referenspunkter, som jag ritar på väggen (på målartejp). Då vet jag var sidorna är. Sedan kan man justera toe out eller in och få samma toe både på höger och vänster sida. Funkar bra för mig iallafall.

Som Kenson skriver så mäter jag bara totala Toe. Eftersom det ena styrstaget inte ska justeras på golf mk1 o mk2 så justerar jag bara höger sida. Sen justerar jag ratten efteråt.

2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Re:

Kenson skrev:
Påsvetssat skjutmått ...

Hmm, bra ide. Ett skruvfäste för ett billigt digitalt skjutmått. Mät mot ena kanten, nolla måttet och läs direkt av värdet på den andra kanten. Då slipper man till och med huvudräkningen, vilket är bra för en virrig typ som jag.

Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

som manny gör så får man ju faktiskt ganska hyffsad centerline om man syftar mot bakhjulen också

Härnösand
Här sen Jun 2005

Re:

2fast4u skrev:
Libell skrev:

Den haaaar havererat

Men det skulle inta vara något problem att ha den enkelt (de)monteringsbar.

www.libell.nu
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Vad är det för fel på en vanlig tumstock?

www.modsport.se
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Re:

Kimmen skrev:
Vad är det för fel på en vanlig tumstock?

Tumstock= Imperial
Då är en meterstock bättre

Det går naturligtvis att använda en tumstock men är i mitt tycke mycket smidigare/noggrannare med en indikatorklocka

www.libell.nu
Citera
Skruva banåkabil
Dunlop Toe-in mätare
1, 2   >>
10191 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande