Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2 besök senaste veckan (7154 totalt) |
Hej!
Jag har precis bytt däck från Dunlop Direzza 02G till Toyo Proxess 888. I samband med det fick jag talas om Toyo-veck? Jag vill inte ha några veck (det räcker med skinnveck i ansiktet) ![]() Jag använde 195-50-15 däck på en 7-tums fälg, så det är ingen "ballong" eller "tysk" montering utan däckväggarna är perfekt raka (såvitt jag kan se). Hur tar jag hand om mina däck på bästa sättet? Bilen väger max 1200kg och är framhjulsdriven med cca. 260hk och aningen framtung. Den kommer att köras uteslutande på Gotland Ring. Direzza (H2) var jag väldigt nöjd med bortsett från oljudet på slät asfalt (pga. "chokladrutor"). Tack för alla svar! _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Jag tror att det "folk" menar är det klassiska R888 slitaget dvs att de slits extra mycket på den andra fjädedelen utifrån sett. Jag har labbat en massa med olika däcktryck osv och de slits alltid lika mer eller mindre. Sen tror jag att däcken du har kommer brinna upp ganska snabbt på din bil. Jag har haft mycket problem med just 195/50 15 på min bil ( 1100kg och 195hp ) pga att stommen är för mjuk. Däcket viker in sig fram och överhettar = spektakulärt slitage ![]() ![]() Jag har gått upp på 205/50 15 som har 86W klassning mot 82V för 195/50 15 och hoppas att dessa ska orka hålla mot bättre. Annars är väl det bästa tipps jag kan ge att vara super petig med däcktrycket, 2,2-2,6 bar säger Toyo. Jag vet att vissa kör mycket lägre än så men ställer mig skeptisk till om det är så vettigt, kan tänka mig att stommen håller upp ännu sämre vid för lågt däcktryck. Har kluddat ner lite tankar kring detta på sista sidan i min tråd. |
||||
Generellt är 195/50-15 gjorda för lätta småbilar. Går man upp på tex 205/55-60-15" så klarar de direkt mer tyngd och effekt. Så kör med lite högre tryck och tänk på att de lätt överhettar fram.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Enligt Toyo's specifikatioon ska du helst köra 225/50ZR15 91W på en 7" bred 15" fälg, då får du ju hårdare stomme också och mer däck i backen.
Men dyrare pris såklart... http://www.toyotires.com/tire/patter Men å andra sidan så vet jag inte hur mycket vikt man bör lägga på de rekomenderade fägbredderna (fetmarkeringarna i länken ovan), ibland tycker jag det är smala fälgar som rekomenderas till breda däck. _________________ /Fredrik Söderquist Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003 Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500 Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988 |
||||
Hmm. Detta var tråkigt att höra! Men jag körde cca. 90 varv förra året med samma bil och mina begagnade Direzza 02G H2 höll förvånasvärt bra. Visst slets framdäcken mer än bakdäcken men det häll jag i shack genom att rotera däcken mellan passen så dom slets jämnt. Jag fick ut 90 varv + några konbaneträffar ur dessa, och då var dom halvslitna från början. Vad jag har hört lider 888:or av "veck" när dom monteras i "ballong-utförande" dvs. på för smala fälgar. Enligt Toyo är det OK att montera 195:or på 5.5-6.0-7.0 -fälgar?? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
7" till 195orna är lagom, 7,5" hade nog hjälpt lite men du är så långt utanför designfönstret så det är bara gissningar. 195/50-15 fungerar fint på 1000kg och 116hk, men 205/50-15 är snabbare och stabilare över tid på samma bil. Lastindex är ju nåt som kan hjälpa till att välja rätt däck... Efter att ha kört med Toyoveck i tre år så kan jag säga att det märks i början men det blir inte värre, det är ett band med 2mm mer slitage än resten hela vägen ner (dvs slitbanans deformation är likvärdig under livslängden). Naturligtvis cordar detta band när det finns lite lite gummi kvar på resten men då ska man ha bytt i vilket fall som helst. Att vecket når slitagevarnarna tidigt har inte jag brytt mig om. Som snabbast på R888 205/50-15 har det gått vid 1,7 bar varmtryck för mig, andra med samma vikt7effekt har bäst prestanda vid 1,9. vill man ha jämnt slitage och struntar i klockan så kanske man ska köra betydligt högre (men då blir det snorhalt på varv 3 för mig, de peekar vid varv 7 ungefär vid 1,7bar med mina dämpare). Byt dimension och du får börja om letandet efter vettigast lufttryck, endast gummiblandingen är identisk i princip. |
||||
Att dina gamla däck höll bra kan ju ha att göra med att de var begagnade och kanske heat cyclade lite för många gånger = de blir hårda och håller bra. Jag har själv två uppsättningar bakdäck som är för gamla och lite hårda, de håller skitbra ![]() ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Jag har tidigare kört på 195 breda däck på 7,5 tum bred fälg och det sitter som en smäck, raka och fina kanter. Nu med 205 är det aningen balong style på däcket. Så jag skulle tro att 205 sitter perfekt på 8tum bred fälg.
|
||||
205 på 7" är lite ballong men däcket rör sig ju lite när man svänger också (så man ska nog inte sträcka alltför mycket). Ytterhjulen är ju inte direkt ballongartade här: ![]() |
||||
Här ser ni diffen mellan hur 195 bredd sitter bak och 205 fram. Fälgarna är 7,5 tum.
![]() |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2 besök senaste veckan (7154 totalt) |