Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Vad är "Toyo-veck" och hur undviker jag den?
2 besök senaste veckan (7154 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3449


Trådstartare
Hej!

Jag har precis bytt däck från Dunlop Direzza 02G till Toyo Proxess 888. I samband med det fick jag talas om Toyo-veck? Jag vill inte ha några veck (det räcker med skinnveck i ansiktet) Jag antar att det är någon sorts onormalt slitage?

Jag använde 195-50-15 däck på en 7-tums fälg, så det är ingen "ballong" eller "tysk" montering utan däckväggarna är perfekt raka (såvitt jag kan se).

Hur tar jag hand om mina däck på bästa sättet? Bilen väger max 1200kg och är framhjulsdriven med cca. 260hk och aningen framtung. Den kommer att köras uteslutande på Gotland Ring.

Direzza (H2) var jag väldigt nöjd med bortsett från oljudet på slät asfalt (pga. "chokladrutor").

Tack för alla svar!

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

beepbeep skrev:
Hej!

Jag har precis bytt däck från Dunlop Direzza 02G till Toyo Proxess 888. I samband med det fick jag talas om Toyo-veck? Jag vill inte ha någon veck Jag antar att det är någon sorts onormalt slitage?

Jag använde 195-50-15 däck på en 7-tums fälg, så det är ingen "ballong" eller "tysk" montering utan däckväggarna är perfekt raka (såvitt jag kan se).

Hur tar jag hand om mina däck på bästa sättet? Bilen väger max 1200kg och är framhjulsdriven med cca. 260hk och aningen framtung. Den kommer att köras uteslutande på Gotland Ring.

Direzza (H2) var jag väldigt nöjd med bortsett från oljudet på slät asfalt (pga. "chokladrutor").

Tack för alla svar!


Jag tror att det "folk" menar är det klassiska R888 slitaget dvs att de slits extra mycket på den andra fjädedelen utifrån sett. Jag har labbat en massa med olika däcktryck osv och de slits alltid lika mer eller mindre. Sen tror jag att däcken du har kommer brinna upp ganska snabbt på din bil. Jag har haft mycket problem med just 195/50 15 på min bil ( 1100kg och 195hp ) pga att stommen är för mjuk. Däcket viker in sig fram och överhettar = spektakulärt slitage Kan tänka mig hur det skulle bli med 100kg till och nästan 70hp till, burn baby burn

Jag har gått upp på 205/50 15 som har 86W klassning mot 82V för 195/50 15 och hoppas att dessa ska orka hålla mot bättre.

Annars är väl det bästa tipps jag kan ge att vara super petig med däcktrycket, 2,2-2,6 bar säger Toyo. Jag vet att vissa kör mycket lägre än så men ställer mig skeptisk till om det är så vettigt, kan tänka mig att stommen håller upp ännu sämre vid för lågt däcktryck.

Har kluddat ner lite tankar kring detta på sista sidan i min tråd.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Generellt är 195/50-15 gjorda för lätta småbilar. Går man upp på tex 205/55-60-15" så klarar de direkt mer tyngd och effekt. Så kör med lite högre tryck och tänk på att de lätt överhettar fram.
Citera
Söderquist
Stockholm, Bromma
Här sen Dec 2005
Inlägg: 156



Enligt Toyo's specifikatioon ska du helst köra 225/50ZR15 91W på en 7" bred 15" fälg, då får du ju hårdare stomme också och mer däck i backen.
Men dyrare pris såklart...

http://www.toyotires.com/tire/pattern/proxes-r888 och klicka på "SEE COMPLETE SIZES AND SPECIFICATIONS" så får du fram alla storlekar och rekomenderade fälgbredder.

Men å andra sidan så vet jag inte hur mycket vikt man bör lägga på de rekomenderade fägbredderna (fetmarkeringarna i länken ovan), ibland tycker jag det är smala fälgar som rekomenderas till breda däck.

_________________
/Fredrik Söderquist
Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003
Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500
Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3449


Trådstartare
Dignell skrev:
Sen tror jag att däcken du har kommer brinna upp ganska snabbt på din bil. Jag har haft mycket problem med just 195/50 15 på min bil ( 1100kg och 195hp ) pga att stommen är för mjuk. Däcket viker in sig fram och överhettar = spektakulärt slitage Kan tänka mig hur det skulle bli med 100kg till och nästan 70hp till, burn baby burn



Hmm. Detta var tråkigt att höra! Men jag körde cca. 90 varv förra året med samma bil och mina begagnade Direzza 02G H2 höll förvånasvärt bra. Visst slets framdäcken mer än bakdäcken men det häll jag i shack genom att rotera däcken mellan passen så dom slets jämnt. Jag fick ut 90 varv + några konbaneträffar ur dessa, och då var dom halvslitna från början.

Vad jag har hört lider 888:or av "veck" när dom monteras i "ballong-utförande" dvs. på för smala fälgar. Enligt Toyo är det OK att montera 195:or på 5.5-6.0-7.0 -fälgar??

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19648



beepbeep skrev:
Vad jag har hört lider 888:or av "veck" när dom monteras i "ballong-utförande" dvs. på för smala fälgar. Enligt Toyo är det OK att montera 195:or på 5.5-6.0-7.0 -fälgar??
Strunta i den "gatbrukslathunden", den slutar att gälla när man inte använder däcket på det sättet. Bredaste rekomendationen är lämplig startpunkt, gärna lite bredare.
7" till 195orna är lagom, 7,5" hade nog hjälpt lite men du är så långt utanför designfönstret så det är bara gissningar.

195/50-15 fungerar fint på 1000kg och 116hk, men 205/50-15 är snabbare och stabilare över tid på samma bil. Lastindex är ju nåt som kan hjälpa till att välja rätt däck...

Efter att ha kört med Toyoveck i tre år så kan jag säga att det märks i början men det blir inte värre, det är ett band med 2mm mer slitage än resten hela vägen ner (dvs slitbanans deformation är likvärdig under livslängden). Naturligtvis cordar detta band när det finns lite lite gummi kvar på resten men då ska man ha bytt i vilket fall som helst. Att vecket når slitagevarnarna tidigt har inte jag brytt mig om.

Som snabbast på R888 205/50-15 har det gått vid 1,7 bar varmtryck för mig, andra med samma vikt7effekt har bäst prestanda vid 1,9. vill man ha jämnt slitage och struntar i klockan så kanske man ska köra betydligt högre (men då blir det snorhalt på varv 3 för mig, de peekar vid varv 7 ungefär vid 1,7bar med mina dämpare).
Byt dimension och du får börja om letandet efter vettigast lufttryck, endast gummiblandingen är identisk i princip.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



beepbeep skrev:
Dignell skrev:
Sen tror jag att däcken du har kommer brinna upp ganska snabbt på din bil. Jag har haft mycket problem med just 195/50 15 på min bil ( 1100kg och 195hp ) pga att stommen är för mjuk. Däcket viker in sig fram och överhettar = spektakulärt slitage Kan tänka mig hur det skulle bli med 100kg till och nästan 70hp till, burn baby burn



Hmm. Detta var tråkigt att höra! Men jag körde cca. 90 varv förra året med samma bil och mina begagnade Direzza 02G H2 höll förvånasvärt bra. Visst slets framdäcken mer än bakdäcken men det häll jag i shack genom att rotera däcken mellan passen så dom slets jämnt. Jag fick ut 90 varv + några konbaneträffar ur dessa, och då var dom halvslitna från början.


Att dina gamla däck höll bra kan ju ha att göra med att de var begagnade och kanske heat cyclade lite för många gånger = de blir hårda och håller bra. Jag har själv två uppsättningar bakdäck som är för gamla och lite hårda, de håller skitbra men varvtiderna är ju därefter...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Jag har tidigare kört på 195 breda däck på 7,5 tum bred fälg och det sitter som en smäck, raka och fina kanter. Nu med 205 är det aningen balong style på däcket. Så jag skulle tro att 205 sitter perfekt på 8tum bred fälg.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19648



Dignell skrev:
Jag har tidigare kört på 195 breda däck på 7,5 tum bred fälg och det sitter som en smäck, raka och fina kanter. Nu med 205 är det aningen balong style på däcket. Så jag skulle tro att 205 sitter perfekt på 8tum bred fälg.
205 V70A på 8" ligger nu färska i garaget, lite bula på sidan, precis så fälgen inte tar i backen när man lägger hjulet ner.

205 på 7" är lite ballong men däcket rör sig ju lite när man svänger också (så man ska nog inte sträcka alltför mycket).
Ytterhjulen är ju inte direkt ballongartade här:

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Här ser ni diffen mellan hur 195 bredd sitter bak och 205 fram. Fälgarna är 7,5 tum.


_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Däck för banåka
Vad är "Toyo-veck" och hur undviker jag den?
2 besök senaste veckan (7154 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande