| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Är det jätteviktigt med rätt navstorlek på bromsskivor?
|
2406 besök totalt |
|
Håller på och sätter dit större skivor fram på min bil. Har tagit skivor från en helt annan bil och borrat om bultmönstret. Dock är det större navhål på dessa skivor. Är det viktigt att jag skaffar en distans och sätter dit? När fälgen inte är påskruvad så hänger ju skivorna på skruvarna men dom nya hålen i skivorna är ganska exakt så stora som skruvarna är så det blir inte mycket glapp (när jag skriver hål och skruvar menar jag alltså dom som utgör bultmönstret). Och när fälgen sitter på och allt är fastskruvat så är det väl ändå friktionen mellan skiva och "hubben" (heter det så ) som gör att skivan sitter kvar, då borde ju navhålsstorleken kvitta så länge skivan sitter någorlunda centrerad.
Vad tror ni? Måste jag fixa distansring eller kan det funkar ändå? _________________ /David Johansson |
||
|
Min spontana svar är att skivan borde hållas mot naven av ren friktion så länge man är säker på att skivan är perfekt centrerad...men hur kan man vara säker på det om det inte finns något som centrerar den förutom bultar? man har oftast en centrumhylsa som centrerar skivan, sen drar man åt den.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Det svåra brukar som sagt vara att få skivan att centrera om inte navhålet stämmer. Styrningen behövs inte för att skivan ska sitta kvar men om det inte är en skiva som bultas fast med mer än att den kläms mellan fälg och nav skulle jag helt klart ordna en styrning.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Beror ju på med hur bra hålen är borrade, är det presspassning så skivan inte kan röra sig alls så kan det skippa men vid minsta glapp så kan skivan hamna offcenter och det vill vi inte
|
||
|
Var väl det jag misstänkte. Men nu vet jag säkert iaf. Det får bli en centrumring.
Det knepiga är bara att få den lite konad då centrum just är lite konat. Men jag kommer nog på något... Tack för svaren. _________________ /David Johansson |
||
|
en snikvarianten borde vara att sätta tre/fem punkter med svets i hålet (om det skiljer lite) på antingen navet eller skivan och sen svarva av. Bara man punktar dit det så borde det inte inverka på materialet.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
|
Re:
På fyrbultat nav med Sciroccon har jag mer eller mindre knäckt M6 monteringskruven då skivorna vridit sig en del (hjulbultshålen dryga 1 eller 1,5mm större än skruven) och fälgarna har varit dragna med korrekt moment. Så jag skulle välja att antingen göra en ring eller leta upp en skiva med mindre navhål och förstora detta. _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2406 besök totalt |