| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
REQ batteribox/låda
|
4746 besök totalt |
|
REQ batteribox/låda
tänkte montera batteriet i skuffen och undrar vart jag kan få tag på en låda att ha det i här hemma i sverige. liknande detta http://store.summitracing.com/largei |
||||||
|
Re: REQ batteribox/låda
Dalhems har något liknande. Men om du sätter det i skuffen på en så kallad trevolyms bil där du har en tät vägg mellan kupe & skuff behöver du inte ha tät låda. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
|
ne jag har ju inte det, jag har en 350Z och den ser ut såhär i skuffen.
helt öppen.. MEN har ju ett optima gele batteri.. då borde det väl vara lika säkert eftersom det inte kan läcka nån gas? |
||||||
|
Batteriet måste vara i en låda om det flyttas till skuffen enligt besiktningsgubben jag talade med.
Dock är det inte så stora krav på lådan så en 99kr marinbatterilåda från Jula kommer att monteras i Golfen..
_________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||||
|
Det står vätsketät i reglerna men det är om du ställer det i kupen så det behöver du inte ha där bak.
Låda räcker för kortslutnings risken det skall man ha så fort man flyttar från orginalplats. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
|
_________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||||
|
Re:
helt okej där bak men inte i det som räknas som kupe då den inte är helt tät. batteriet sätts dock fast med bult och inte med textil band. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
|
Har samma problem och hittat Morosos variant på nätet http://www.moroso.com/catalog/catego Hittar inte Dalhems alternativ på nätet heller...
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
|
ja precis. jag hittar bara såna stora fula åt båtfolket |
||||||
|
_________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
|
|
||||||
|
Re:
rätt stor skillnad på att göra en i glasfiber och en i plast som görs i plastmaskin och spottas fram. "Affärs ide är att ta fram en billigare och som passar de mindre gelebatterierna". _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
|
Är inte batterilåda en förlegad regel när syran är bunden i dagens gel/läckfria batterier?
Kortslutningsrisk: polskydd gör samma jobb. 1500 zlotys för en liten låda, tjena. _________________ Tony Jonsson Har 63 cylindrar sist jag räknade... |
||||||
|
Re:
så tycker jag med . men så vill man inte haman hos nån sur besiktningsman innan man ska ut på banan som vägrar godkänna. |
||||||
|
Är inte batterilåda en förlegad regel när syran är bunden i dagens gel/läckfria batterier?
Kortslutningsrisk: polskydd gör samma jobb. 1500 zlotys för en liten låda, tjena. hoppla, dubbelpost. Viktiga är att batteriet sitter ordentligt fast o till det skulle jag inte ha en spännrem som förstahandsval. Har sett löst batteri som kommit ut genom huven vid tvärstopp. Bäst att ha dubbla lådor när sura gubben med B18 referensram dyker upp ;-) _________________ Tony Jonsson Har 63 cylindrar sist jag räknade... |
||||||
|
Re:
Även ett gelebatteri kan explodera vid en kortslutning och det som sprutar ut är inte trevligt det heller även om det inte är syra i vätskeform. kortslutningen kan inträffa i andra änden av kabeln. Sura gubben följer kanske de regler som gäller och de är inte ändrade bara för att gelebatterierna finns, sedan kan det bli så att fina gelebatteriet går sönder och då rusar man och fixar ett vanligt syra batteri och ........ Efterfrågan är stor så om du hittar billigare lådor så säg till. det är så att kolla båda länkarna så är det en som är billigare. 750 pengar. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
|
Hmmm, fanns lite billigare i annat land http://www.rallydesign.co.uk/product
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
|
Re:
Det finns andra batterier än geltypen. http://www.odysseybattery.com/faq.ht "Q. Are these a gel cell? What's the difference? A. No, the ODYSSEY battery is NOT a gel cell. It is an absorbed electrolyte type battery, meaning that there is no free acid inside the battery; all of the acid is kept absorbed in the glass mat separators. These separators serve to keep the positive and negative plates apart. The key difference between the gel cell and the absorbed glass mat (AGM) cell lies in the fact that in the AGM cell all of the electrolyte is in the separator, whereas in the gel cell the acid is within the cells in a gel form. In fact, if the ODYSSEY battery were to split open, there would be no acid spillage!" Biltemas batteribox för 89 spänn är syrafast och finns i mindre utförande. _________________ Tony Jonsson Har 63 cylindrar sist jag räknade... |
||||||
|
Re:
meningen var att jag skulle ha en odyssey PC680 först men jag fick inte tag på nått i sverige så det fick bli ett optima. PC680 väger ca 8 kilo |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
REQ batteribox/låda
|
4746 besök totalt |